جذب مدرس جهت ضبط ویدئو آموزشی جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید
0

آشنایی با ابر ایچیموکو در تحلیل تکنیکال

مبانی ابر ایچیموکو در تحلیل تکنیکال

ابر ایچیموکو یکی از ابزارهای مهم تحلیل تکنیکال و روشی مؤثر برای تشخیص وضعیت موجود در بازار سهام است. اصولاً برای اینکه سرمایه گذاری موفقی در بازار سهام داشته باشیم باید قبل هر چیز با مفاهیم تحلیل تکنیکال آشنا شویم.

ابر ایچیموکو چندین اندیکاتور را در یک نمودار واحد ترکیب کرده و به عنوان یک ابزار معاملاتی استفاده می کند.

مفهوم ابر ایچیموکو در تحلیل تکنیکال

ابر ایچیموکو اولین بار در سال ۱۹۳۰ توسط یک روزنامه نگار ژاپنی به نام گویچی هوسادا مطرح شده و امروزه برای پیش بینی وضعیت بازار به کار می‌رود. ایچیموکو کینکو در زبان ژاپنی به معنای نمودار تعادل در یک نگاه است و از ۵ اندیکاتور مجزا تشکیل شده است.

آشنایی کلی با اجزای ابر ایچیموکو

همانطور که اشاره نمودار تعادل یا همان ابر ایچیموکو از ۵ اندیکاتور تشکیل شده که در ادامه هر کدام به طور جداگانه تعریف می‌شوند.

نحوه خواندن اندیکاتور چگونه است؟

اگر خط قیمت بالاتر از ابر ایچیموکو حرکت کند روند مثبت در غیر این صورت روند نفی در پیش داریم اما اگر نمودار قیمت دقیقاً داخل ایچیموکو قرار بگیرد روند چگونه است؟ در این مواقع با یک روند صاف و تخت مواجه هستیم.

آَشنایی با Leading Span A

اولین اندیکاتور خطی است که برای تحلیل باید خیلی به آن توجه کرد. وقتی قیمت سهام در بالاتر از این خط قرار بگیرد. معمولاً خط بالایی را به عنوان سطح حمایت و خط پایینی را به عنوان سطح حمایت دوم در نظر می‌گیریم.

Leading Span B

این خط معمولاً در لبه دیگر نمودار تعادل (ابر ایچیموکو) قرار گرفته و به آن Senkou Span B هم گفته می‌شود.

اگر قیمت سهام بالاتر از این خط قرار بگیرد نمودار به رنگ سبز درآمده و شاهد یک روند رو به افزایش هستیم.

درک این اندیکاتور به شناسایی بهتر رنگ و سیگنال‌های موجود نمودارهای تکنیکال کمک می‌کند.

سایر عناصر مهم در تحلیل تکنیکال عبارتند از:

  • Conversion Line؛
  • Base Line؛
  • Lagging Span؛

ابر ایچیموکو

طریقه استفاده از ایچیموکو در تحلیل تکنیکال

قبل هر چیز باید بدانید ابر نمایش داده شده در تصویر زیر منطقه میان Leading Span A و B است و مقاومت و حمایت نمودار را مشخص کرده و هر تغییر در لبه‌های بالایی یا پایینی باعث تغییر حجم ابر خواهد شد.

 

نکته مهم اینکه هر چقدر عرض ابر ایچیموکو ضخیم‌تر باشد با سیگنال‌های قوی‌تری رو به رو هستیم. در ادامه به تعریف Conversion Line و Lagging Span در تحلیل تکنیکال می‌پردازیم.

آشنایی با مفهوم Conversion Line در تحلیل تکنیکال

Conversion Line با استفاده از نوسانات قیمتی ۹ دوره گذشته سهام محاسبه و توسط نموداری نمایش می‌یابد.

هنگام مقایسه خط تبدیل و میانگین متحرک ساده به این نتیجه می‌رسیم که خط تبدیل پس از مدتی صاف شده در حالی که میانگین متحرک این قابلیت را ندارد.

Base Line

عملکردی شبیه Conversion Line داشته و مانند میانگین متحرکی از نوسانات قیمتی استفاده می‌کند اما به جای محاسبه ۹ دوره، ۲۶ دوره را حساب می‌کند.

اغلب تحلیلگران خط پایه (Base Line) را به یک آهنربا در نمودار تشبیه کرده که هنگام دور شدن پرایس اکشن سریعاً به آن نزدیک می‌شود.

ابر ایچیموکو یکی از مهم‌ترین ابزار تحلیل تکنیکال است که از چندین اندیکاتور تشکیل شده و به عنوان یک ابزار معاملاتی استفاده می‌شود. جهت آشنایی با مبانی تحلیل تکنیکال به مقاله ” تحلیل تکنیکال در بورس” مراجعه کنید.

سایت استادیاری ارائه دهنده انواع خدمات در زمینه آموزش به صورت آنلاین است. خدمات این مجموعه شامل انتشار کتب، ویدئو و دوره آموزشی همچنین برگزاری انواع همایش و وبینارهای تخصصی می‌شود.

برای مطالعه بیشتر در این زمینه به بخش کتاب های مالی/ بورس مراجعه کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *