جذب مدرس جهت ضبط ویدئو آموزشی جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید
0

آشنایی با مبانی کلی بورس

آموزش مبانی کلی بورس

آیا با اصطلاحات و مفاهیم اولیه بورس آشنایی دارید؟ آشنایی با اصطلاحات بازار سهام یکی از موارد مهم و ضروری برای هر فردی است که قصد سرمایه گذاری در این بازار را دارد. لذا در این مقاله سعی کردیم شما را با مبانی کلی بازار سهام  آشنا کنیم. قبل هر چیز باید با مفهوم معامله گری و بازار سهام آشنا شوید.

بورس چیست؟

این سوالی است که اغلب افراد در ابتدای ورود به بازار بورس از خود می‌پرسند. بورس یا بازار سهام مجموعه‌ای مستقل است که افراد و شرکت‌های خصوصی و دولتی می‌توانند در آن به خرید و فروش سهام بپردازند. اما سؤال اصلی اینکه سهام چیست؟

آشنایی با مفهوم سهام در بورس

 اگر سرمایه شرکت‌ها را به بخش‌های مختلف تقسیم کنیم به هر بخش یک سهم و مجموع آن را سهام می‌نامند. معمولاً خریداران این سهم‌ها را سهام دار نامیده که لزومی ندارد حتماً مالک یا صاحب امتیاز شرکت باشند.

مثال آشکار برای توضیح مفهوم سهام

فرض کنید جدیداً یک شرکت را به تنهایی یا با تعدادی از دوستان خود تأسیس کرده‌اید. این شرکت می‌تواند بسته به حوزه فعالیت شما سهامی یا غیر سهامی باشد.اگر شرکت شما سهامی باشد سرمایه آن به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود که هر بخش را یک سهم نامیده و خریدار آن را سهامدار می گویند. اما اگر شرکت شما سهامی نباشد می‌توانید آن را تحت قوانین مشخص به شرکت سهامی تبدیل کنید.

تفاوت سهام و اوراق سهام در بورس

اغلب افرادی که در بازار بورس تازه کار هستند سهام و اوراق سهام را یکی می‌دانند در حالی که این دو واژه با هم تفاوت داشته گرچه در زبان فارسی هر دو به معنای سهام به کار می‌روند.

همانطور که قبلاً اشاره کردیم سرمایه شرکت‌های سهامی به بخش‌های مختلفی تقسیم شده که هر بخش را یک سهم می‌نامیم در حالی که در  اقتصاد اوراق سهام نماد شرکت‌ها هستند.

 

بورس

اصطلاحات کلی بازار سهام

بعد آشنایی با بازار بورس، سهام و تفاوت آن با اوراق سهام در این بخش تعدادی از مفاهیم کلی بازار سهام بیان شده تا افراد تازه کار با مطالعه آن‌ها با مفاهیم اولیه سرمایه گذاری و خرید و فروش در بورس آشنا شوند.

شاخص کل چیست؟

شاخص کل که رسانه‌ها معمولاً آن را به نام شاخص بورس هم معرفی می‌کنند در واقع همان شاخص قیمت (TEDPIX) یا بازده نقدی است. این شاخص یکی از پر کاربردترین مفاهیم بین سرمایه گذاران و فعالان بازار بورس و بیانگر سطح عمومی قیمت و سود سهام پذیرفته شده در بورس است.

برای درک بیشتر موضوع به مثال زیر توجه کنید.

فرض کنید شما به مقدار مساوی از تمام شرکت‌های بورسی خرید می‌کنید در این صورت شاخص کل بورس برابر است با میزان بازدهی سهام شما. به عبارت بهتر شاخص کل تغییرات قیمت و سودهای سالیانه‌ای که شرکت‌ها به شما پرداخت می‌کنند را محاسبه می‌کند.

چه صندوق‌هایی قابل معامله در بورس هستند؟

باید بدانید هر شرکتی قادر به سرمایه گذاری در بازار بورس نیست به همین دلیل در این بخش شما را با مفهوم صندوق‌های قابل معامله در بورس آشنا می‌کنیم.

صندوق‌های قابل معامله در بورس یا اصطلاحاً ETF (مخفف عبارت Exchange Tradable Found) نوعی صندوق سرمایه گذاری هستند که از دارایی‌های متنوعی تشکیل شده و واحدهای آن مانند سهام در طول روز مورد معامله قرار می‌گیرند.

شما می‌توانید در روزهایی که بازار معاملات بورس باز است همزمان یک یا چند واحد صندوق‌های ETF را خرید و فروش کنید.

تحلیل تکنیکال بورس چیست؟

تحلیلگران بازار سهام  برای پیش بینی رفتار آینده بازار معمولاً عملکرد گذشته آن استفاده می‌کنند و برای این کار به مطالعه تاریخچه داده‌های بازار از جمله قیمت و حجم معاملات می‌پردازند.

 

بورس

آشنایی با تحلیل بنیادی در بورس

تحلیل بنیادی (فاندامنتال) روشی برای اندازه گیری ارزش ذاتی اوراق بهادار با استفاده از بررسی‌های اقتصادی و مالی مرتبط به آن‌هاست. به عبارت بهتر در این روش تحلیلگران تمام عوامل مؤثر بر این اوراق مانند وضعیت اقتصادی و شرایط صنعت را مطالعه می‌کنند.

صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک

نام دیگر این صندوق‌ها Mutual Funds و یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های سرمایه گذاری در بازار سهام هستند. وجود این صندوق‌ها امکان سرمایه گذاری به خصوص برای افراد مبتدی را مساعدتر کرده همچنین شرایط بازار را از نظر ریسک و بازده کنترل می‌کنند.

هدف اصلی از ایجاد این صندوق‌ها جمع آوری پول‌های کوچک و سرمایه گذاری آن‌ها توسط گروهی از مدیران باتجربه است.

سبدگردانی در بورس چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست سبدگردانی یعنی چیدمان صحیح دارایی‌ها در قالب یک سبد مشخص که مالکیت آن کاملاً به سرمایه گذار تعلق داشته و هر کدام از دارایی‌های موجود در سبد هنگام خرید و فروش کاملاً توسط سبدگردان بررسی و تجزیه و تحلیل می‌شود.

سبدگردانی در بازار سرمایه سابقه‌ای بیش از نیم قرن داشته اما به تازگی در کشور ما مورد توجه قرار گرفته است. به عبارت بهتر سبدگردانی فرایندی است که طی آن افراد باتجربه به همراه تیمی از تحلیلگران حرفه‌ای بازار با توجه به شاخص‌های مختلف سبدی از دارایی‌های سهام، اوراق مشارکت، سکه و طلا برای هر سرمایه گذار فراهم می‌کنند.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص مفاهیم و اصطلاحات کلی بازار سرمایه به بخش کتاب های مالی/ بورس مراجعه کنید.

برای اطلاع از تخفیف های بیشتر، ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *