جذب مدرس جهت ضبط ویدئو آموزشی جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید
0

آموزش تحلیل تکنیکال در بورس

تحلیل تکنیکال در بورس

تحلیل تکنیکال (technical analysis) روشی برای بررسی بازار سهام است که امروزه مورد توجه بسیاری از تحلیلگران حرفه‌ای و سرمایه گذاران قرار گرفته است. به طور کلی یکی از راه‌های مناسب برای کسب سود سرمایه گذاری در بازار سهام است.

ورود به بازار بورس معمولاً از ۲ روش انجام می‌شود که عبارتند از: مستقیم و غیر مستقیم. در روش اول سرمایه گذار شخصاً به خرید و فروش در بازار بورس پرداخته اما در روش دوم این کار توسط صندوق‌های سرمایه گذاری یا سبدگردانی انجام می‌شود.

تحلیل تکنیکال چیست؟

همانطور که در مقاله “ آشنایی با مبانی کلی بورس” هم اشاره کردیم سرمایه گذاری در بورس مستلزم داشتن دانش و اطلاعات کافی در این حوزه است. دانش کافی در کنار تحلیل‌های مناسب، موفقیت در بازار سرمایه را به همراه داشته و به شما کمک می‌کند تا انتخاب هوشمندانه‌تری کنید.

technical analysis یکی از مهم‌ترین روش‌های تجزیه و تحلیل بازار سهام است که در آن تحلیل گر با استفاده از نمودار و اطلاعاتی مانند قیمت و حجم همچنین با استفاده از ابزارهای مختلف وضعیت کلی بازار و سهام‌های مختلف را بررسی می‌کند.

آیا تمام اوراق بهادار شامل technical analysis هستند؟

تحلیل تکنیکال می‌تواند روی هر نوع اوراق بهادار دارای سوابق تاریخی معاملاتی اعمال شود که مهم‌ترین موارد آن عبارتند از: اوراق سهم، آتی، کالا و… اما بیشتر برای تحلیل سهام مورد معامله در بورس استفاده می‌شود.

تجزیه و تحلیل تکنیکال در واقع نوعی استراتژی معاملاتی است که شاخص‌های سرمایه گذاری را روی نمودارها مشخص کرده و از طریق به خرید و فروش بهتر سهام کمک می‌کند.

 

تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال بر چه فرضیاتی استوار است؟

طبق گفته‌های تحلیلگر بزرگ چارلز داو، مهم‌ترین فرض در technical analysis این است که قیمت کلیه اطلاعات را نشان می‌دهد. در واقع تحلیل تکنیکال بر تجزیه و تحلیل‌های آماری در خصوص نوسانات قیمت استوار بوده و سعی در پیش بینی الگوهای آینده با مشاهده روندهای قیمت گذشته و حال است.

اصول مهم technical analysis

تحلیل تکنیکال امروزه بر ۳ اصل مهم استوار است که عبارتند از:

قیمت همه چیز را نشان می‌دهد

عقیده بسیاری از تحلیلگران بازار بورس بر این است که برای پیش بینی رفتار سهم تنها تحرکات قیمتی کافیست همچنین آنها معتقد اند همه ابعاد و مبانی سهام مورد نظر در قیمت آن مشخص می‌شود.

حرکت قیمت در روند نمودار

تحلیلگران تکنیکال معتقداند قیمت سهام‌ها در روندهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت حرکت کرده حتی ممکن است روندهای گذشته خود را تکرار کنند.

تمایل به تکرار در گذشته

روند قیمت سهام‌ها به طور طبیعی تکرار می‌شوند به همین دلیل تحلیلگران احساسات و چرخه‌های قیمتی را با استفاده از نمودارها بررسی کرده سپس به تحلیل روند قیمتی موجود نمودار سهام می‌پردازند.

کاربردهای technical analysis

معمولاً هر صنعتی در بازار سهام دارای نمودارها و الگوهای مشخصی است که برخی از آنها وضعیت فعلی سهام مورد نظر را مشخص کرده و برخی دیگر به پیش بینی وضعیت سهام در آینده می‌پردازد. متاسفانه تحلیل تکنیکال دارای محدودیت‌هایی است که در ادامه به طور مشخص بیان می‌شود.

 

 

تحلیل تکنیکال

محدودیت‌های تحلیل به روش تکنیکال کدامند؟

طبق فرضیه بازار کارا قیمت‌های بازار سهام تمام اطلاعات گذشته و حال همچنین وضعیت فعلی هر سهم را مشخص می‌کند بنابراین هیچ راهی برای کسب منفعت از روندهای بازار وجود ندارد که این عامل یکی از محدودیت‌های بزرگ تحلیل به روش تکنیکال محسوب می‌شود.

دومین انتقادی که تحلیلگران به روش تکنیکال دارند این است که این تکنیک تنها در برخی موارد کاربرد دارد. برای مثال اگر سرمایه گذاران برای یک سهم حد ضرر مشخصی در نظر بگیرند با رسیدن آن سهم به نزدیک حد ضرر سرمایه گذار اقدام به فروش سهم مورد نظر گرفته و این موضوع سبب کاهش قیمت آن سهام می‌شود.

تحلیل تکنیکال یکی از روش‌های مؤثر برای ارزیابی وضعیت بازار و سهام است که قابلیت رقابت در تمام بازارهای مالی از جمله بورس، طلا، سکه، ارز و… را دارد. برای آشنایی بیشتر با این مفهوم به بخش مقالات بورس در وبلاگ استادیاری مراجعه کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *