جذب مدرس جهت ضبط ویدئو آموزشی جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید
0

آموزش خرید و فروش توکن NFT

همه چیز درباره توکن NFT

توکن NFT یا اصطلاحا توکن غیر مثلی نوعی دارایی دیجیتالی است که در زمینه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. به عبارت دیگر این توکن ها رمز نگاری شده و برای ایجاد تفاوت بین آن ها از کدهای شناسایی خاصی استفاده می شود.

نکته قابل ذکر اینکه این توکن ها را نمی توان در بازار خرید و فروش کرد. به همین دلیل این ارزها یکی از بهترین گزینه های معاملات تجاری هستند. در ادامه این مقاله شما را با نحوه خرید و فروش توکن NFT بیشتر آشنا می کنیم.

نکات مهم درباره خرید و فروش توکن NFT

برای موفقیت در بازار خرید و فروش توکن NFT باید ابتدا نکاتی درباره آن بدانید. مثلا باید بدانید این نوع توکن ها کاملا رمزنگاری شده و در بلاکچین قرار گرفته اند. همچنین این ارزها قابل تکرار نیستند.

معمولا از توکن غیر مثلی می توان برای اثبات مالکیت کالاهای دیجیتالی یا فیزیکی استفاده کرد. کلیه املاک، مستغلات و آثار هنری شامل توکن غیر مثلی می شوند. توکن کردن دارایی ها به شما این امکان را می دهد که خرید و فروش کالاهای خود را واقعی تر انجام دهید. از طرفی میزان کلاهبرداری هم از این طریق کاهش پیدا می کند.

ساختار اصلی توکن غیر مثلی چگونه است؟

توکن غیر مثلی یا NFT بر مبنای بلاک چین ها طراحی شده و ساختار خاص آن ها باعث می شود بیشتر به عنوان یک وسیله یا راهکار ایده آل برای نمایش انواع دارایی های فیزیکی استفاده شوند.

با استفاده از توکن NFT می توان تمام واسطه های خرید را حذف نموده و با مخاطبین خود به صورت مستقیم ارتباط برقرار کرد. به عبارت بهتر مزایای استفاده از توکن غیر مثلی این است که تمام واسطه ها حذف شده، معاملات ساده تر انجام شده و در نهایت بازارهای جدیدتری ایجاد می شوند.

توکن NFT

امروزه اغلب بازارهای حمل کننده توکن NFT برپایه مجموعه های کلکسیونی، موارد کمیاب یا آثار هنری دیجیتالی بنا شده اند تا جایی که در حال حاضر بیشترین فضای تبلیغاتی شامل توکن ها را می توان NBA Top Shot به حساب آورد.

NBA Top Shot فضایی است که می توان در آن تمام توکن های غیر قابل انعطاف را داخل کارت های دیجیتالی جمع آوری کرد. شاید باور این مسئله برایتان سخت باشد اما برخی از این کارت ها تا چند صد میلیون دلار به فروش می رسند. مثلا اولین توکن توییت ارزشی معادل ۲٫۵ میلیون دلار دارد.

درک مفهوم توکن به بیان ساده

اگر درک درستی از مفهوم توکن ندارید، در این بخش توضیحات بیشتری به شما می دهیم. توکن ها به خصوص توکن غیر مثلی مانند پول های فیزیکی هستند که کاملا می توانند مورد معامله یا معاوضه قرار بگیرند.

مثلا ارزش یک بیت کوین با بیت کوین دیگر کاملا برابر است یا مثلا شما می توانید اسکناس ۱۰ هزار تومانی خود را با ۲ اسکناس ۵ هزار تومانی دوستتان معاوضه کنید چون هر دو دارای ارزش یکسانی هستند. از این اصل می توان در معاملات دیجیتالی استفاده کرد.

نکته مهم اینکه ممکن است ارزش یک توکن غیر مثلی با توکن دیگر برابر نباشد. مثلا ممکن است یک توکن NFT برای یک نقاشی مشهور ایجاد شود و توکن بعدی برای یک موسیقی. هر کدام از این توکن ها ویژگی های خاص خود را دارند اما از آنجایی که به طور کاملا متفاوت رمزنگاری شده اند، امکان هک شدن آن ها وجود ندارد. توکن NFT را به پاسپورت های دیجیتالی هم تشبیه کرده اند زیرا هر توکن یک هویت منحصر به فرد و مخصوص خود را دارد که قابل انتقال نیست.

توکن غیر مثلی دارای قابلیت ترکیب و توسعه است. یعنی شما می توانید به راحتی یک توکن را با دیگری ترکیب کرده و یک توکن دیگر تولید کنید.

توکن های NFT مانند تمام بیت کوین ها دارای جزئیاتی هستند که مالکین بتوانند از طریق آن دارنده توکن را به راحتی شناسایی کرده و عملیات انتقال را به راحتی انجام دهند.

توکن NFT

معروف ترین توکن NFT

معروف ترین توکن غیر مثلی یا NFT رمزنگاری یا cryptokitties است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ معرفی شد. این cryptokitties به صورت نمایش دیجیتالی است که دارای شناسایی منحصر به فرد قرار داشته و در بلاکچین اتریوم قرار دارد.

هر کدام از توکن های غیر مثلی بین خود ترکیب شده و گزینه های جدیدتری را به وجود می آورند. همچنین این دارایی های دیجیتال به صورت متفاوتی ارزیابی شده و دارای صفت های جدیدی هستند. شاید باور این مطلب برای شما سخت باشد اما توکن هایی که به شکل گربه هستند ارزش بالاتری نسبت به توکن های دیگر دارند.

مهم ترین ویژگی های توکن های غیر مثلی

توکن NFT یا همان غیر مثلی دارای ویژگی های مختلفی هستند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

کمیاب بودن

اولین و مهم ترین ویژگی توکن ها است. به عبارت بهتر توسعه دهندگان توکن ها می توانند تعداد زیادی از آن ها را تولید کنند اما با توجه به محدودیت های موجود کمیاب بودن آن ها احساس می شود.

عدم تقسیم شدن توکن NFT

یکی دیگر از ویژگی های مهم توکن های NFT تقسیم نشدن آن هاست. حالا تقسیم نشدن توکن یعنی چه؟ یعنی این دسته از توکن ها را نمی توان به واحدهای کوچکتری تقسیم کرد. مثلا شما نمی توانید بخشی از یک تابلوی نقاشی را خریده و بخشی از آن را نخرید.

توکن شما باید دارای اصالت باشد

یکی از بهترین ویژگی های توکن های غیر معاوضه به خصوص توکن NFT، اصالت آن است. سوال اصلی اینکه این اصالت دقیقا از کجا می آید؟

از آنجایی که این نوع از توکن ها متعلق به بلاکچین هستند، باید از اصالت آن ها اطمینان حاصل کنید. همچنین ذکر این نکته حائز اهمیت است که همین اصالت توکن از ساخت موارد جعلی و انجام نشدنی آن جلوگیری می کند.

یکتایی توکن NFT چیست؟

ویژگی یکتایی را می توان جزء قابلیت های اصلی توکن NFT به حساب آورد. در این توکن یک زبانه وجود دارد که اطلاعات مختلف را در خود ثبت می کند.

آشنایی با کاربردهای NFT

مهم ترین کاربردهای توکن NFT عبارت است از:

  • گیمینگ
  • قابلیت احراز هویت
  • از توکن NFT در آثار کلکسیونی استفاده می شود.

چگونه توکن NFT بسازیم؟

یکی از مهم ترین سوال های کاربران این است که چگونه یک توکن غیر مثلی بسازیم؟ ساختن یک توکن NFT اصلا کار سختی نبوده و هر کس به راحتی می تواند آن را ایجاد کند. تنها چیزی که به آن احتیاج دارید، یک کیف پول دیجیتال است. برای ایجاد توکن غیر مثلی باید ابتدا کمی اتریوم خریده سپس به بازار مورد نظرتان متصل شوید.

آشنایی با بازارهای خرید و فروش توکن غیر مثلی

تعداد بازارهایی که می توانید در آن به خرید و فروش توکن غیر مثلی بپردازید، روز به روز در حال افزایش است. اما مهم ترین بازارهای دیجیتال برای خرید و فروش این توکن Opensea و  Rarible است.

پیشنهاد مطالعه: آموزش خرید و فروش بیت کوین در ایران

چگونه توکن NFT بفروشم؟

توکن های NFT در بازارهای دیجیتال به فروش می رسند. شما ابتدا محتوای مورد نظرتان را در بازار آپلود کرده سپس با استفاده از برخی دستورات آن را به توکن غیر مثلی تبدیل می کنید.

بیشتر توکن های NFT با استفاده از اتریوم خریداری می شوند اما شما می توانید به راحتی توکن های WAX و Flow را هم خریداری کنید.

در این مقاله سعی کردیم توکن غیر مثلی را به شما آموزش دهیم. این توکن ها کاربردهای مختلفی به خود اختصاص داده و از اهمیت بالایی برخوردار هستند. در نهایت اگر قصد خرید و فروش توکن NFT را دارید، کافیست برای خود یک کیف پول ایجاد کرده و با استفاده از دستورهای گفته شده توکن خود را بسازید.

برای اطلاع از تخفیف های آموزشی، ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *