جذب مدرس جهت ضبط ویدئو آموزشی جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید
0

آَشنایی با مفاهیم Back End و Front End در طراحی سایت

مقایسه اجزای  Back End و Front End

آیا با مفاهیم Back End و Front End در طراحی سایت آشنایی دارید؟ فرانت اند یا Front End اجزای نرم افزاری یک برنامه است که کاربران با آن ها تعامل برقرار می کنند در حالی که بک اند یا Back End که بخش هایی از نرم افزار گفته می شود که کاربران قادر به مشاهده آن ها نبوده و رابطه مستقیمی با این بخش ها ندارند.

اجرای بک اند یکی از اصول مهم و اساسی فرانت اند یا Front End محسوب می شوند. در ادامه اجزای هر کدام از بخش های فرانت اند و بک اند مورد بررسی قرار می گیرند.

فرانت اند چیست؟

Front End بخش هایی از نرم افزار است که کاربر با آن تعامل برقرار می کند. فرانت اند از نظر کاربران به عنوان رابط کاربری و از نظر برنامه نویسان به عنوان فضایی برای کد نویسی شناخته می شود.

بک اند شامل کلیه عملیات هایی است که در پشت صحنه طراحی سایت اتفاق می افتد اما تاثیر مستقیمی برای اجرای فرایندهای فرانت اند دارد.

مهم ترین هدف اجرا و توسعه Front End، طراحی یک رابط کاربری بدون اشکال و دردسر است. شاید این هدف در ابتدا بسیار ساده به نظر برسد اما دستیابی به آن تا حدودی پیچیده به نظر می رسد. مثلا Front End مورد نیاز برای طراحی یک برنامه در اپلیکیشن با یک برنامه دسکتاپ بسیار متفاوت است.

معمولا سایت ها باید در دستگاه های مختلف با ابعاد و صفحه نمایش های متفاوت به خوبی قابل استفاده باشند. به همین دلیل معمولا در برنامه نویسی امروزی از مفهوم طراحی واکنش گرا بسیار استفاده می شود.

پیشنهاد مطالعه: ارور ۵۰۲ Bad Gateway در وردپرس

مثال هایی برای درک بهتر مفهوم Front End

مفهوم فرانت اند اغلب برای بیان مفاهیم زیر استفاده می شود:

  • قالب بندی یک صفحه سایت یا برنامه؛
  • استفاده از عناصر صوتی و ویدئویی
  • از فرانت اند برای تولید محتوای متنی استفاده می شود.
  • ارتباط بین عناصر رابط کاربری مثل دکمه ها، نوار ابزارها، پیوندها و…
  • طراحی فرم و بخش های ورودی سایت؛

کلیه ورودی های کاربران از طریق Front End دریافت و به وسیله Back End‌ مورد پردازش قرار می گیرند. داده ها معمولا توسط بک اند خوانده شده و خروجی نهایی آن ها از طریق فرانت اند مجدد به کاربر فرستاده می شود.

آَشنایی با مفهوم بک اند در طراحی وب

بک اند در دنیای کامپیوتر به بخش هایی از وب سایت یا نرم افزار گفته می شود که برای کاربر قابل مشاهده نیست. بک اند دقیقا در نقطه مقابل فرانت اند قرار می گیرد. در برنامه نویسی Back End لایه دسترسی به داده ها و Front End لایه نمایش محسوب می شود.

امروزه اغلب وب سایت ها به صورت دینامیک یا پویا طراحی می شوند. تمام موارد مربوط به پیش نمایش صفحه در مرورگر اتفاق می افتد، مربوط به بک اند و بخشی از آن محسوب می شود. در ادامه برای  درک بهتر مفهوم Back End، مثال هایی آورده خواهد شد.

تمام مثال های بالا پردازش های سرور هستند که اغلب روی وب سرور اجرا می شوند.

مفاهیم Back End

Back End و Front End چه تفاوت هایی دارند؟

در پاسخ به سوال بالا باید گفت فرانت اند بخشی از نرم افزار است که تمرکز آن روی عناصر بصری است. از طرفی بک اند روی وب سایت تمرکز کرده و کاربر توانایی مشاهده آن را ندارد. نکته مهم اینکه برای طراحی یک وب سایت وجود Back End و Front End امری ضروری و مهم محسوب می شود.

معمولا کاربر درخواست خود را از طریق رابط کاربری وارد می کند. سپس این درخواست توسط فرانت اند پذیرفته و به سرور ارجاع داده می شود. سرور داده های لازم را از دیتابیس استخراج کرده و آن ها را مجدد به کاربر برمی گرداند.

مرز بین بک اند و فرانت اند چندان واضح بیان نشده اما در علوم کامپیوتری روز به روز به تعداد ابزارهای آن افزوده می شود.

در این مقاله سعی کردیم ابتدا مفاهیم Back End و Front End در طراحی وب را به شما توضیح دهیم. سپس به مقایسه این دو مفهوم پرداختیم.

برای اطلاع از تخفیف های آموزشی، ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *