جذب مدرس جهت ضبط ویدئو آموزشی جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید
0

اشتباهات رایج در تهیه ویدئوی آموزشی

آشنایی با خطاهای رایج تهیه ویدئوی آموزشی

متاسفانه افراد تازه کار اغلب در تهیه ویدئوی آموزشی مرتکب خطاهایی می‌شوند که برخی از آن‌ها قابل رفع است اما تعدادی از این خطاها غیر قابل جبران بوده و کیفیت فیلم مورد نظر را کاهش می‌دهد.

مهم‌ترین اشتباهات رایج در تهیه فیلم آموزشی در ادامه آورده شده است تا مخاطبین با مطالعه آن‌ها این خطاها را در پروژه‌های خود تکرار نکنند.

تهیه ویدئوی آموزشی

راهنمای تهیه ویدئوی آموزشی با کیفیت

متاسفانه برخی مدرسین به دلیل عدم آگاهی و شناخت درباره اصول تولید محتوا، در تهیه ویدئوهای آموزشی خود مرتکب اشتباهاتی می‌شوند که در دراز مدت نارضایتی کاربران را به دنبال دارد.

مهم‌ترین خطاها عبارتند از:

عدم شناخت مخاطبین

مهم‌ترین عامل در تهیه یک فیلم آموزشی، شناخت مخاطبین است. به عبارت بهتر تهیه فیلم آموزشی بدون شناخت جامعه هدف مناسب تقریباً غیر ممکن است. آگاهی از نیازهای کاربران، نکات کلیدی و مهمی در اختیار مدرس قرار می‌دهد.

در ادامه فهرستی از نکات مهم در تهیه فیلم آموزشی، بیان می‌گردد.

قبل تهیه محتوای آموزشی حتماً به سؤالات زیر پاسخ دهید:

  • ویدئوی شما چه مشکلاتی دارد؟
  • چرا مخاطبین تمایل به تماشای ویدئوی شما دارند؟
  • چه چیزی در ویدئوی شما مخاطبین را جذب می‌کند؟

پاسخ به سؤالات بالا، در تهیه یک ویدئوی استاندارد بسیار کمک کننده خواهد بود. در ادامه نکاتی برای شناخت بهتر مخاطبین بیان می‌گردد.

نکات کلیدی جهت شناخت بهتر مخاطب

مخاطبین ویدئوی آموزشی شما در واقع همان افرادی هستند که در ابتدا به عنوان جامعه هدف برای محتوای خود در نظر گرفته‌اید. این افراد تمایل شدیدی به خرید فیلم شما دارند زیرا نیازمند آموزش خاصی هستند.

مخاطبین علاوه بر ویدئوی آموزشی، مشکلاتی در نحوه استفاده از محتوای مورد نظر هم دارند. بنابراین برخورد اولیه مخاطبین در شناخت بهتر آن‌ها خیلی مهم و کمک کننده است.

تهیه یک فیلم آموزشی کامل

اغلب افراد به دنبال تهیه یک ویدئو کامل و بدون نقص هستند در حالی که این مورد در اغلب اوقات اتفاق نمی‌افتد. اگر کار خود را با ذهنیت کمال گرا شروع کنید، خلاقیت شما به مرور از بین رفته و در تهیه ویدئوی خود دچار مشکل می‌شوید.

این نکته را فراموش نکنید، هدف از تهیه ویدئوی آموزشی، تولید یک محتوای بی عیب و نقص نیست بلکه هدف، آموزش یک موضوع مشخص است.

تهیه ویدئوی آموزشی

ترس‌های خود را کنار بگذارید

هنگام تهیه ویدئوی آموزشی، کمال گرایی را کنار گذاشته و بدون ترس موضوع مورد نظر را آموزش دهید. اگر در ابتدا این ذهنیت را داشته باشید که قادر به تولید یک محتوای مناسب و استاندارد نیستید، در ادامه راه دچار مشکل خواهید شد.

نگران کمبود تجهیزات نباشید

اغلب افراد به دلیل نگرانی از کمبود تجهیزات دچار سردرگمی می‌شوند و همین عامل باعث افت کیفیت محتوای آن‌ها می‌شود. برای تهیه یک ویدئوی آموزشی، نیاز به تجهیزات پیشرفته مانند قلم نوری، وایت برد هوشمند و… ندارید. در ابتدا با تجهیزات ساده و کم هزینه کار خود را شروع کنید سپس مرحله به مرحله کیفیت آن‌ها را افزایش دهید.

تمرکز بر موضوع آموزش

به جای تمرکز بر تجهیزات پیشرفته، ذهنیت خود را روی موضوعات عمیق‌تری معطوف کنید. این موضوعات عبارتند از:

  • با انتشار این ویدئو، چه پیامی منتقل می‌کنم؟
  • برای محتوای خود چه اهدافی را در نظر دارم؟
  • راه‌های جلب رضایت کاربران چیست؟

تهیه ویدئوی آموزشی امروزه یکی از پردرآمدترین مشاغل در فضای مجازی محسوب می‌شود. به عبارت بهتر افراد مشاهده یک ویدئوی ۱۰ دقیقه‌ای را به خواندن کتاب ترجیح می‌دهند.

تهیه یک فیلم آموزشی با کیفیت سبب جذب بیشتر کاربران خواهد شد اما اغلب تازه کاران با اصول تهیه محتوای ویدئویی آشنایی کامل ندارند. در این مقاله برخی از اشتباهات رایج مدرسین در تهیه فیلم آموزشی مورد بررسی قرار گرفت.

شما می‌توانید تجربیات خود در خصوص تهیه محتوای آموزشی اعم از ویدئو، مقاله، پادکست و… را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید. همچنین برای اطلاع از تخفیف‌های آموزشی، ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *