جذب مدرس جهت ضبط ویدئو آموزشی جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید
0

تکنیک های رفع خطاهای زبان برنامه نویسی C

آشنایی با خطاهای زبان برنامه نویسی C

زبان برنامه نویسی C معمولا به طور مستقیم از خطاها پشتیبانی نمی کند. لذا برای مدیریت خطاهای این زبان کاربردی باید از توابع بازگشتی استفاده کنیم. توابع زبان C هنگام بروز خطا مقادیر -1 یا Null را نمایش داده و شماره ارور را در متغیر errno تنظیم می کنند. شماره خطاهای مورد نظر را می توان در هدر فایل  error.h هم پیدا کرد.

نتیجه می گیریم برنامه نویسان زبان C می توانند خطاهای به وجود آمده را از طریق مقادیر بازگشتی کنترل کنند. برای این کار ابتدا باید مقدار متغیر errno را 0 انتخاب کنید. مقدار 0 یعنی هیچ خطایی رخ نداده است. برای رفع ارورهای زبان برنامه نویسی C ابتدا باید با آن ها آشنا شوید.

آشنایی با توابع perror() و strerror() در زبان برنامه نویسی C

توابع perror() و strerror() متن کلیه خطاهای زبان برنامه نویسی C را در اختیار کاربران قرار می دهد. تابع perror() رشته ای که به آن داده می شود همراه یک کولون، یک فضای خالی و متن مربوط به خطا را چاپ  می کند.

تابع strerror() بر اساس خطای رخ داده، یک اشاره گر به متن آن باز می گرداند.

پیشنهاد مطالعه: کتاب برنامه نویس عملگرا 

خطای تقسیم بر صفر در زبان C

خطای تقسیم بر صفر یک ارور رایج در زبان برنامه نویسی سی است و معمولا هنگام تقسیم اعداد رخ می دهد. برنامه نویسان معمولا هنگام نوشتن اعداد به آن توجهی نمی کنند و همین عامل باعث بروز این ارور می شود.

زبان برنامه نویسی C

خطای خروج برنامه در زبان C

هنگامی که برنامه در اجرا دچار مشکلاتی می شود، خطای خروج رخ می دهد. در حالت عادی مقدار بازگشتی این برنامه باید 0 باشد اما هنگامی که برنامه در اجرا دچار مشکلاتی می شود، این به -1 کاهش می یابد.

ارور کامپایل در زبان برنامه نویسی C چیست؟

ارور زمان کامپایل معمولا در زبان های کامپایلری و هنگام ترجمه رخ می دهد. زبان هایی مانند C یا جاوا باید قبل اجرا کامپایل شوند. فرایند کامپایل یا ترجمه بسیار پیچیده است و برای اجرای آن مقدماتی لازم است. برای مثال کلیه فایل های برنامه باید موجود و در دسترس باشند.

هنگامی که در فرآیند کامپایل کردن یکی از موارد بالا فراهم نباشد، با خطا مواجه می شویم.

ارور Run-Time در زبان C

فرض کنید کد به درستی نوشته و کامپایل شده است. اما هنگام اجرا شرایطی به وجود می آید که کد به درستی اجرا نمی شود. برای مثال فایل ها را به درستی کنار هم قرار داده اما هنوز با خطا مواجه هستیم یا سیستم دارای 4 گیگ حافظه رم است اما هنگام اجرای برنامه تنها 2 گیگ حافظه در اختیار داریم.

اگر کاربر عملیات تقسیم را انجام داده اما عدد دوم را 0 در نظر بگیرد، خطای زمان اجرا رخ می دهد.

خطای منبع در زبان برنامه نویسی C

هر برنامه برای اجرا به منابع مختلفی نیاز دارد که عبارتند از: قدرت CPU، فضای RAM، فضای دستگاه های بیرونی مثل پرینتر. اگر منابع سیستم به اندازه کافی نباشند، برنامه هنگام اجرا فضای بیشتری درخواست می کند.

اگر فضای کافی برای اجرای برنامه در اختیار نداشته باشیم، خطای resource رخ می دهد.

خطای واسط در زبان برنامه نویسی سی

برخی نرم افزارها برای تعامل با یکدیگر از یک واسط یا اینترفیس استفاده می کنند. اگر مقادیر ارسالی ما با داده های مقصد تطابق نداشته باشند، با خطای واسط برنامه نویسی مواجه می شویم.

زبان C یکی از زبان های برنامه نویسی رایج است که معمولا به طور مستقیم قادر به مدیریت خطا نمی باشد. در این مقاله سعی کردیم خطاهای رایج این زبان برنامه نویسی را مورد بررسی قرار دهیم. برای اطلاع از تخفیف های آموزشی، ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *