جذب مدرس جهت ضبط ویدئو آموزشی جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید
0

عوامل روانی چه تاثیری در بازار بورس دارند؟

آشنایی با عوامل روانی تاثیرگذار در سرمایه گذاری

تجزیه و تحلیل عوامل روانی در نظام حاکم بر بازارهای سرمایه ایران و جهان بسیار مهم تلقی شده و چنددهه ای است که به عنوان رفتار مالی از نظر تحلیلگران مورد بررسی قرار می‌گیرد.

معمولاً عوامل درونی و بیرونی بسیاری فرایند سرمایه گذاری افراد را تحت تأثیر قرار داده که در ادامه هر کدام به طور مجزا بررسی خواهند شد.

عوامل روانی بازار سرمایه به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

مهم‌ترین عوامل بیرونی تاثیرگذار در فرایند سرمایه گذاری در بورس عبارتند از: اقتصاد، سیاست و فرهنگ. همچنین عواملی همچون بیوریتمیک، قدرت تحلیل ذاتی، کسب وجهه، انطباق تصویر ذهنی خریدار و شرکت و… را می‌توان به عنوان عوامل تاثیرگذار درونی محسوب کرد که با شناخت و سنجش هر یک از این عوامل بورس و اقتصاد کشور به طرز قابل توجهی رشد خواهد کرد.

 

 

عوامل روانی

مفهوم بیوریتم در روانشناسی بورس

علم بیوریتم سالهاست در حال تثبیت جایگاه در رشته‌های مختلف از جمله مدیریت بوده لذا در این بخش پس از معرفی کامل این علم، چگونگی تاثیرگذاری آن در بازار بورس و سرمایه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بر اساس علم بیوریتم، افراد در زمان‌های مختلف رفتارهای متفاوتی از خود نشان داده که ممکن است عوامل درونی و بیرونی فراوانی در آن دخیل بوده که اطلاع از آن‌ها باعث افزایش شناخت سرمایه گذار از این عوامل خواهد شد.

رفتارهای روانی معامله گران در بازار بورس

بازار بورس به خصوص در ایران دارای نوسانات شدیدی بوده و سرمایه گذاری در آن می‌تواند سبب افزایش یا کاهش دارایی افراد شود از این رو علم روانشناسی بورس به سرمایه گذاران این امکان را داده تا در این بازار و سایر بازارهای مالی هم سرمایه گذاری کنند.

شاخص بورس به طور کلی نمایانگر وضعیت کلی بازار در بازه‌های زمانی مختلف بوده و توصیه می‌شود در شرایط منفی (ریزشی) بازار تا حد امکان از معامله خودداری کنید.

چرا در بازار منفی خرید نکنیم؟

خرید در بازار منفی دارای ریسک بالایی بوده و امکان از دست رفتن کل سرمایه بسیار زیاد است. بسیاری افراد با منفی و ریزشی شدن بازار دست به فروش سهام خود با ضرر بالا گرفته و متحمل زیان‌های شدیدی می‌شوند.

بنابراین توصیه می‌کنیم از خرید و فروش در بازار منفی شدیداً خودداری کنید.

بازار بورس از دیدگاه جامعه چگونه است؟

اغلب افراد هنگام ریزش و افت شدید بازار سهام تمایل به خروج منابع مالی خود از بازار حتی به قیمت تحمل زیان‌های شدید دارند اما هنگامی که شاخص مثبت و رو به بالا است، اغلب فعالین اقتصادی نه تنها سهام قبلی خود را نگه داشته، بلکه نقدینگی جدیدی به دارایی‌های خود اضافه می‌کنند.

عوامل روانی

راه‌های روانی مقابله با هیجانات ناشی از ترس

تنها راه برخورد با هیجانات ناشی از ترس سرمایه گذاری در بورس، استفاده از استراتژی معاملاتی مناسب است. یعنی سرمایه گذار قبل خرید سهم مورد نظر خود تمام جهات و جنبه‌های مختلف را بررسی کرده و حد سود و ضرر خود را از همان ابتدا تعیین کند.

اغلب افراد به دلیل عدم آگاهی یک سهام مشخص را خریده و هنگام افت چند درصدی به سرعت آن را فروخته و سهام دیگری می‌خرند. به این ترتیب بعد چند سال دیگر چیزی از سرمایه آن‌ها باقی نمی‌ماند.

ویژگی سرمایه گذاران احساسی در بورس

سرمایه داران موفق اغلب با عوامل روانی تاثیرگذار در بازار بورس آشنا بوده و اهمیت آن در معامله گری را می‌دانند. از این رو تمام تصمیمات خود را بر اساس اطلاعات و تحلیل‌های مناسب انجام می‌دهند.

این افراد احساسات و هیجانات اصلی که عامل اصلی تصمیم گیری در بیشتر موارد است را شناسایی و با انجام تکنیک‌های مشخص سعی در کنترل این عوامل دارند.

در ادامه با تکنیک‌های مناسب جهت شناسایی و کنترل عوامل روانی تاثیرگذار در سرمایه گذاری آشنا می‌شوید.

نکات روانشناسی برای غلبه بر احساسات در بازار بورس

پنج نکته اساسی که در تشخیص و مهار عوامل روانی تاثیرگذارند، عبارتند از:

تشکیل سبد سهام

یکی از راه‌های شناسایی عوامل روانی تشکیل سبد سهام و ساخت پورتفوی است که هر کدام دارای تکنیک‌های خاص خود بوده و در صورت عدم توجه به آن‌ها متحمل ضررهای سنگینی خواهید شد.

استفاده از استراتژی مناسب معاملاتی

علاوه بر تشکیل سبد سهام، وجود یک استراتژی دقیق و از قبل نوشته شده برای سرمایه گذاران بسیار حیاتی و مهم است.

لذا توصیه ما این است که در استراتژی خود مواردی از قبیل اهداف سرمایه گذاری، هدف کلی از ایجاد پرتفوی، استراتژی کلی و بازه زمانی مناسب جهت سرمایه گذاری را حتماً ذکر کنید.

مطلب پیشنهادی: روش‌های ایجاد یک استراتژی موفق در معاملات بورس

تعیین هدف و حد ضرر

معمولاً اغلب تازه واردان بازار بورس در بدو ورود با احساسات و هیجانات سنگینی دست و پنجه نرم می‌کنند که این عوامل با افزایش سرمایه خیلی بیشتر خواهد شد.

ترس دائمی افراد درباره اینکه از قافله عقب مانده و فرصت‌های مهمی را از دست داده‌اند، یکی از عوامل مهم جهت اتخاذ تصمیم‌های احساسی است.

بازار بورس و سهام این روزها مورد توجه بسیاری از افراد و شرکت‌های خصوصی و دولتی قرار گرفته اما عوامل روانی بسیاری بر نحوه تصمیم گیری این سرمایه گذاران تأثیر خواهد داشت که در این مقاله به برخی از آن‌ها اشاره شد.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه قوانین سرمایه گذاری در بازار بورس و سهام کتاب “الفبای سرمایه گذاری در بورس” را مطالعه کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *