جذب مدرس جهت ضبط ویدئو آموزشی جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید
0

مبانی تحلیل بازار با نرم افزار MetaTrader

تحلیل بازار بورس با استفاده از نرم افزار MetaTrader (بخش اول)

نرم افزار MetaTrader ابزاری برای تحلیل بازار بورس به منظور سرمایه گذاری دقیق است. trade (ترید) معمولاً واژه‌ای آشنا برای فعالان حرفه‌ای بازار سهام بوده لذا در این مقاله قصد داریم شما را با یکی از ابزارهای مهم تحلیل بازار سرمایه آشنا کنیم.

آشنایی اولیه با نرم افزار MetaTrader

برنامه فوق یکی از قوی‌ترین ابزارهای موجود در فضاهای معاملاتی به خصوص فارکس بوده که این روزها مورد توجه بسیاری از تحلیلگران داخلی و خارجی قرار گرفته و عمدتاً برای تحلیل و رصد روند قیمت‌ها استفاده می‌شود.

در ادامه به معرفی گام به گام نرم افزار متا تریدر (MetaTrader) پرداخته تا بتوان از آن در تحلیل و رصد انواع سهام در بورس استفاده کرد.

اغلب تحلیلگران حرفه‌ای برای رصد سهام‌های مختلف از برنامه‌هایی استفاده کرده که منبع اصلی اتصال مشتریان با بازار سرمایه محسوب شده اما برای سرمایه گذاری در بورس ابتدا باید با مفاهیمی در این خصوص آشنا شوید.

نرم افزار MetaTrader

معرفی ابزارهای برنامه متاتریدر (MetaTrader)

برای یادگیری هر نرم افزار ابتدا باید با محیط آن آشنا شوید. نمای کلی برنامه به تحلیلگر کمک کرده تا به بخش‌های مختلف دسترسی پیدا کند.

متاتریدر دارای بخش‌های متعددی بوده و مانند تمام نرم افزارها یک صفحه اصلی دارد علاوه بر آن از تعدادی توابع دستوری هم تشکیل شده که در ادامه به معرفی منوی اصلی این برنامه می‌پردازیم.

آشنایی با منوی اصلی متاتریدر

Main Menu یا منوی اصلی نرم افزار متاتریدر از چندین آیکون مجزا تشکیل شده که در ادامه معرفی می‌شوند.

 

نرم افزار MetaTrader

منوی Help

معمولاً هر برنامه‌ای دارای منوی فوق است که بخش راهنمای هر نرم افزار محسوب شده و به وسیله آن با بخش‌های مختلف نرم افزار آشنا می‌شوید. اغلب افرادی که تسلط کامل به زبان انگلیسی دارند، به راحتی با بخش‌های مختلف MetaTrader آشنا می‌شوند اما استفاده و تحلیل آن نیاز به مهارت خاصی دارد.

منوی Help از بخش‌های دیگری مانند help topics – online search – video guides – about تشکیل شده که به وسیله آن‌ها می‌توان به جستجوی آنلاین بخش‌های مختلف پرداخته یا آموزش‌های خود را از طریق مشاهده ویدئو دنبال کنید.

 کاربرد پنجره ویندوز در متاتریدر

برای استفاده از چندین پنجره به طور همزمان از گزینه new window لستفاده کنید به این ترتیب یک پنجره جدید برای شما باز شده همچنین برای مدیریت قرارگیری پنجره‌ها کنار هم از منوی tile window استفاده کنید.

گزینه cascade این امکان را به شما داده تا پنجره‌های مورد نظر را به طور آبشاری و پشت سر هم قرار دهید. سایر منوهای قرارگیری عبارتند از:

  • Horizontally (افقی)؛
  • عمودی (vertically)؛

منوی فایل (file) در MetaTrader

منوی فایل برای دسته بندی و مدیریت تمام بخش‌ها از قبیل ذخیره سازی اطلاعات، نمودارها، محتوای باز شده، باز کردن پنجره جدید و… به کار می‌رود.

open offline: برای مشاهده قیمت سهام در حالت آفلاین به کار می‌رود.

برای بازگردانی نمودار تحلیل بازار از گزینه open deleted استفاده کرده البته قبل آن حتماً آیکون save deleted charts to reopen را فعال کنید.

بسیاری از تنظیمات این بخش مانند سایر نرم افزارها عمل کرده و بخش‌های مختلف آن مانند ذخیره سازی، پرینت و مشاهده پیش نمایش کاملاً در منوی فایل قابل نمایش هستند.

آشنایی با منوی view

ابزارهای مهم منوی view عبارتند از:

تنظیمات زبان، نوارهای وضعیت، ابزار و نمودارها که هر کدام تنظیمات جداگانه‌ای داشته و ابزار مارکت واچ که به منزله دیده بان بازار است. سایر امکانات منوی فوق عبارتند از:

پنجره داده که برای ارزیابی قیمت سهام مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آیکون هدایتگر (نویگیتور) که کلیه اطلاعات معاملاتی و تکنیکالی در آن قرار می‌گیرد.

بخش ترمینال که مدیریت اقدامات لازم در آن انجام می‌شود.

منوی insert در نرم افزار متاتریدر

تمام ابزار و نمودارهای مورد نیاز در این منو اضافه شده همچنین کلیه ابزارهای لازم جهت تحلیل وضعیت بازار از جمله دنباله اعداد فیبوناتچی در این قسمت قابل دسترسی است.

نرم افزار MetaTrader

آشنایی با منوی چارت

بعد بررسی منوهای اولیه متاتریدر در این قسمت باید دستوراتی را اعمال کرده تا بر اساس آن‌ها بتوان روی تمام تمام نمودارها و اندیکاتورها تسلط کامل داشت.

معمولاً نمودارهای میله‌ای، کندل و شمعی برای تحلیل بازار سرمایه مورد استفاده قرار گرفته که از طریق آن‌ها می‌توان نوسان قیمتی و حد سود و ضرر را مشخص کرد.

برای آشنایی با سایر ابزارهای نرم افزار متاتریدر در بخش دوم این مقاله همراه ما باشید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *