جذب مدرس جهت ضبط ویدئو آموزشی جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید
0

معرفی اصول بازاریابی مبتنی بر مکان

شاخه های اصلی بازاریابی مبتنی بر مکان

بازاریابی مبتنی بر مکان که با نام Location-Based Marketing هم شناخته می شود نوعی از مارکتینگ است که تمام مشاغل مختلف از راننده تاکسی گرفته تا خدمات گردشگری را پوشش می دهد. این نوع بازاریابی طی چند سال اخیر پیشرفت های زیادی داشته به همین دلیل در این مقاله از استادیاری سعی می کنیم بازاریابی مبتنی بر مکان و شاخه های مختلف آن را مورد بررسی قرار دهیم. در ادامه همراه ما باشید.

بازاریابی مبتنی بر مکان چیست؟

قبل بررسی شاخه های مختلف Location-Based Marketing بیایید ابتدا با مفهوم آن آشنا شویم. بازاریابی مبتنی بر مکان به مشتریانی که یکبار از خدمات شما استفاده کرده یا محصول شما را خریداری کرده اند، پیشنهادهای هدفمند ارائه داده و آن ها را به مشتریان وفادار تبدیل می کند.

بازاریابی Location-Based  طی چند سال اخیر با رشد گوشی های هوشمند و روش های مختلف اتصال به اینترنت گسترش زیادی پیدا کرده است. امروزه اغلب دستگاه های هوشمند از جمله گوشی، ساعت های هوشمند، تبلت و… به GPS خودروها متصل شده و داده های آن ها در دسترس است. همین عامل باعث می شود داده های رایگانی در اختیار بازاریابان قرار داده شود.

بازاریابی مبتنی بر مکان

آشنایی با شاخه های مختلف Location-Based Marketing

در حال حاضر بازاریابی مبتنی بر مکان به شاخه های زیر طبقه بندی می شود:

هدف گذاری جغرافیایی (Geotragerting)

در این روش شما ابتدا موقیت مکانی کاربرتان را تشخیص داده و بر اساس آن پیام های شخصی سازی شده برای او ارسال می کند. در صورتی که دسترسی به اطلاعات مکانی در گوشی طرف مقابل فعال شده باشد، پیام های مختلف تبلیغاتی برای او فرستاده می شود.

مثال بارز  این روش صفحه نتایج گوگل است. برای مثال زمانی که آدرس یک رستوران خوب را سرچ می کنید، گوگل طبق آی پی سیستم شما رستوران های مناسب نزدیک محل  را به شما معرفی می کند.

روش Geofencing چیست؟

روش ژئوفنسینگ یک محوطه خاص برای کاربر ایجاد می کند و هر شخصی که بیرون از آن قرار داشته باشد را مخاطب شما شناسایی نمی کند. زمانی که شخص وارد مرز می شود، هدف استراتژی بازاریابی شما قرار می گیرد به این معنی که در محدوده جغرافیایی شما قرار می گیرد.

افرادی که در محدوده جغرافیایی شما قرار می گیرند، پیام های مختلفی را در گوشی هوشمند خود دریافت می کنند. برای مثال زمانی که یک غرفه در نمایشگاه دارید، با استفاده از این روش می توانید تعداد بازدیدکنندگان خود را افزایش دهید.

روش دیدبانی یا Beaconing

به این روش فانوس های دریایی هم گفته می شود. در Beaconing یکسری دستگاه ها به وسیله بلوتوث به نرم افزارهای پیش فرض متصل شده و مشتریان را در یک منطقه خاص مورد هدف قرار می دهند.

تمام فروشگاه ها می توانند با استفاده از این روش محصولات تخفیف دار یا پیشنهادهای ویژه خود را به مشتریانشان معرفی کنند. برای مثال اگر یک کاربر وارد راهروی مخصوص فروش شکلات شود، Beaconing شکلات های تخفیف دار را از طریق پیامک به او معرفی می کند.

روش هدف گذاری موبایلی یا Mobile targeting

در این تکنیک بازاریاب ها افراد را بر اساس موقعیت مکانی و زمانی مورد هدف قرار داده و تحت پوشش نوتیفیکیشن قرار می دهند. از آنجایی که اغلب افراد تمایل زیادی به دریافت پیام های تبلیغاتی ندارند، ارسال این پیام ها به شدت در جذب این افراد موثر است.

برتری مکانی یا Geo-conquesting

Geo-conquesting برای پراکنده کردن مشتری های فروشگاه رقیب استفاده می شود. برای مثال زمانی که مشتری به فروشگاه رقیب شما نزدیک می شود، بلافاصله برای او یک پیام تبلیغاتی فرستاده شده و او را ترغیب به خرید از فروشگاه شما می کند.

این ترفند برای فروشگاه های زنجیره ای مک دونالد مورد آزمایش قرار گرفته شده است. در این آزمایش افرادی که به یکی از شعب مک دونالد نزدیک می شدند، پیام هایی دریافت می کردند که آن ها را به برگر کینگ راهنمایی می کرد.

به نظر شما دیگر از چه روش هایی می توان بازاریابی مبتنی بر مکان انجام داد؟

برای اطلاع از تخفیف های آموزشی، ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

شاید این را بپسندید: آموزش بازاریابی خدماتی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *