جذب مدرس جهت ضبط ویدئو آموزشی جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید
0

مفاهیم اولیه منطق فازی در یادگیری ماشین

آموزش مفاهیم اولیه منطق فازی (Fuzzy Logic)

منطق فازی روشی منعطف و آسان در مواجه با موقعیت‌های گنگ و نامشخص است. حتماً در زندگی عادی بارها و بارها با موقعیت‌هایی مواجه شده‌اید که قدرت تصمیم گیری درست را نداشته و عملکرد صحیح معمولاً از چشم ما پنهان می‌ماند. در این شرایط منطق فازی (Fuzzy Logic) بسیار کمک کننده خواهد بود.

منطق فازی چیست؟

امروزه نظریات فازی به حل بسیاری از مسائل مربوط به تصمیم گیری کمک کرده و در اغلب موارد بهترین تصمیم گیری را بر اساس ورودی‌ها اتخاذ می‌کند.

اساس این روش بر مبنای تصمیم گیری‌های انسان بوده و عده‌ای از آن به نام‌های منطق ارسطویی و بولی هم یاد می‌کنند. امروزه منطق فازی اساس علومی مانند اعداد فازی، محاسبات فازی، روش‌های آماری فازی و… قرار گرفته و عملکرد آن‌ها را مدیریت می‌کند.

منطق فازی اولین بار توسط پروفسور لطفی استفاده شده و دستگاه‌های مجهز به این سیستم توانایی شبیه سازی تفکرات و ایده‌های ذهن انسان را ندارند. به عبارت بهتر هر تصمیم تنها در ۲ حالت درست و غلط قرار می‌گیرد.

منطق فازی

آشنایی با ساختار اصلی نظریه فازی

روش Fuzzy Logic از ۴ بخش اصلی تشکیل شده که عبارتند از: قوانین پایه، فازی سازی، موتور هوش و بازگشت از فازی.

تأثیر قوانین پایه در منطق فازی

قوانین پایه کلیه قواعد و شرایطی را گویند که با عباراتی از قبیل اگر… آنگاه و توسط متخصص مشخص شده تا فرایند تصمیم گیری بر اساس آن انجام شود. با استفاده از منطق فازی امکان تنظیم یا کاهش قواعد موجود وجود داشته به طوری که بهترین نتایج را می‌توان با کمترین قواعد دریافت کرد.

فازی سازی چیست؟

فازی سازی کلیه ورودی‌ها را به اطلاعات فازی تبدیل کرده و اعداد، ارقام و اطلاعات مورد نیاز برای پردازش را به مجموعه اضافه می‌کند. داده‌های ورودی در یک سیستم کنترل، اندازه گیری شده و برای پردازش توسط نظریه فازی کاملاً آماده می‌شوند.

قابلیت موتور هوش در Fuzzy Logic

میزان انطباق ورودی‌ها با استفاده از موتور هوش اندازه گیری شده و بر این اساس تصمیمات مختلفی گرفته و اعلام می‌گردد.

بازگردانی فازی چیست؟

نتایج حاصل از موتور هوش که کاملاً گنگ و نامفهوم هستند در این مرحله به داده‌ها و اطلاعات کمی تبدیل شده که معمولاً این انتخاب بر مبنای بیشترین انطباق صورت می‌گیرد.

منطق فازی

کاربرد احتمال در فازی سازی چیست؟

درجه قطعیت یا میزان درستی گزاره در منطق فازی معمولاً در فاصله‌ای بین ۰ و ۱ قرار گرفته که دقیقاً منطبق بر مفاهیم اولیه احتمال است.

مقایسه نظریه فازی و بولی

بعد از بررسی مفاهیم اولیه  Fuzzy Logic در این بخش به مقایسه منطق فازی و بولی پرداخته که گاهی اوقات به نام منطق دیجیتال هم شناخته می‌شود. در منطق بولی درستی هر گزاره بر اساس درجه عضویت مشخص شده که با تفکیک گزاره‌ها ارزش آن‌ها کاملاً تغییر خواهد کرد.

منطق فازی یکی از تکنیک‌های یادگیری ماشین است که کاربرد فراوانی در مبحث هوش مصنوعی داشته، همچنین در علوم زیادی مانند آمار و احتمال استفاده می‌شود.

برای آشنایی با نظریات مهم نظریه فازی در هوش مصنوعی و مزایا / معایب استفاده از این روش در بخش بعدی این مقاله همراه ما باشید.

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *