جذب مدرس جهت ضبط ویدئو آموزشی جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید
0

کاربردهای نیچ مارکتینگ در بازار

نیچ مارکتینگ چیست؟

نیچ مارکتینگ یعنی یک گوشه از بازار را انتخاب  کنید و تمام تمرکز خود را روی کسب جایگاه مناسب در آن قرار دهید. حتما تا به حال اصطلاح همه کاره و هیچ کاره را شنیده اید. این اصطلاح مخصوص افرادی است که هر کاری را تا حد کمی یاد گرفته اند اما مهارت و توانایی لازم برای انجام آن را ندارند. شما می توانید به جای تمرکز روی کل بازار تنها گوشه ای از آن را انتخاب کرده و با جایگاه یابی مناسب، فروش خود را چندین برابر کنید.

در این مقاله راه های شناسایی نیچ مارکت مناسب و نحوه فعالیت در آن را به شما آموزش خواهیم داد.

نیچ مارکت معمولا به بخش کوچکی از یک بازار بزرگ گفته می شود که دارای الزامات و اولویت های خاص خودش است. برای مثال کفش برای پرستاران، کارمندان، کشاورزان و… به عنوان یک نیچ مارکت در بازار کفش شناخته می شود.

روش های نیچ مارکتینگ کدامند؟

نیچ مارکتینگ معمولا بر اساس قیمت، جمعیت، کیفیت، منطقه جغرافیایی، علایق، نوع نگرش و سبک زندگی افراد انجام می شود. در این روش تنها روی یک قشر خاصی از مردم تمرکز می کنید. در ادامه مثال هایی برای درک بهتر مفهوم نیچ مارکتینگ معرفی می شوند.

پیشنهاد مطالعه: تکنیک های مهم سوشیال مارکتینگ

مثال هایی برای درک بهتر نیچ مارکت

معمولا صاحبان هر کسب و کاری برای فروش بیشتر، محصولات جذاب و پر طرفدار خود را انتخاب می کنند. اما اگر قبل هر چیز نیچ مارکت مناسب خود را شناسایی و مطابق آن به ارائه محصول بپردازند، شانس خود برای رقابت با شرکت های بزرگ را چندین برابر افزایش خواهند داد.

برای مثال شرکت های بزرگ در گذشته بخشی از درآمد خود را صرف کارهای مربوط به محیط زیست می کردند و از این طریق به نیچ مارکت مورد نظرشان دست پیدا می کردند. اما امروزه اغلب کمپانی های بزرگ هدف خود را روی منابع و فرایند تولید محصولاتشان گذاشته اند. برای مثال یکی از کمپانی های بزرگ آمریکایی برای تولید کیسه های خرید از موم عسل استفاده می کند. این کار علاوه بر حفظ محیط زیست، مقرون به صرفه هم می باشد.

  1. نیچ مارکتینگ در زمینه مراقبت از حیوانات خانگی
  2. ایده های مناسب برای نیچ مارکتینگ در این بخش عبارتند از:
  3. ساخت دوربین های کنترل از راه دور برای حفاظت از حیوانات خانگی؛
  4. طراحی محصولات ردیابی حیوانات (GPS)
  5. ساخت محصولات تزیینی با عکس حیوانات خانگی مشتریان
  6. تهیه غذاهای اورگانیک برای حیوانات خانگی؛

عملکرد نیچ مارکتینگ در بازار

اولین قدم برای موفقیت در نیچ مارکتینگ، تحقیق است. با این کار بخش های انحصاری و قابل توسعه بازار برای سرمایه گذاری شناسایی می شوند. مثلا فرض کنید قصد راه اندازی یک شرکت خدماتی در زمینه نظافت منازل یا شرکت ها را دارید. شرکت های توسعه یافته زیادی در این زمینه وجود دارند. بنابراین می توان از کمبودهای موجود در این بازار برای طراحی یک نیچ مارکت مناسب استفاده کرد. مثلا استفاده از مواد شوینده ای که برای محیط زیست خطر ندارد.

مزایای نیچ مارکت

مهم ترین مزایای استفاده از نیچ مارکتینگ عبارتند از:

نیچ مارکت باعث می شود تنها روی یک بخش خاص تمرکز کرده و محصولات خود را به صورت تخصصی تر ارائه دهید. از طرفی رقابت کمتری در این بخش وجود دارد. هرچه ارائه محصولات تخصصی تر، رقابت کمتر . در نتیجه کسب و کار پایدارتر.

روش نیچ مارکتینگ باعث می شود شما تنها روی بخش کوچکی از بازار تمرکز کنید. بنابراین تنها مشتریان این حوزه به سمت شما جذب می شوند و به دلیل رقابت کمتر، احتمال پیشرفت شما بیشتر است.

مزیت دیگر نیچ مارکت، ارائه تخصصی تر محصولات است. از طرفی چون رقابت کمتری در نیچ مارکت وجود دارد، رضایت مشتریان بیشتر خواهد بود و همین عامل باعث وفاداری بیشتر آن ها خواهد شد.

 نیچ مارکتینگ

معایب نیچ مارکتینگ

یکی از معایب نیچ مارکتینگ، تمرکز بیش از حد روی محصولات یا خدمات است. این عامل باعث شده تا از تغییرات بازار دور بمانید. از طرفی هرگونه تغییر در بازار، آسیب بیشتری به نیچ مارکت وارد می کند.

روش های شناسایی نیچ مارکت

کارآفرین های جدید یا مدیران قدیم برای شروع فعالیت در زمینه نیچ مارکتینگ ابتدا باید یک نمای کلی از بازار ترسیم کنند. برای ترسیم بازار مورد نظرتان حتما عوامل زیر را در نظر بگیرید:

  1. ویژگی های محصول
  2. کیفیت؛
  3. تعیین استراتژی بازاریابی مناسب
  4. جایگاه یابی موثر برند
  5. استفاده از پیشنهادات گوگل؛
  6. شناسایی رقبا از طریق جستجو گوگل
  7. ساخت نقشه ذهنی
  8. درباره کلید واژه های مناسب نیچ مارکت خود تحقیق کنید
  9. موضوعات مورد علاقه مخاطبینتان را از طریق شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر، لینکدین و… جستجو کنید.

برای اطلاع از تخفیف های آموزشی، ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *