جذب مدرس جهت ضبط ویدئو آموزشی جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید
0

۱۲ راهکار مفید تقویت مهارت مطالعه در کودکان

نکات مهم درباره تقویت مهارت مطالعه در کودکان

تقویت مهارت مطالعه در کودکان علاوه بر اینکه باعث موفقیت او در مدرسه خواهد شد اصول مهم زندگی واقعی هم به او می آموزد. در واقع آموزش مطالعه بهترین مهارتی است که می توانید به کودک خود هدیه بدهید.

کودک شما باید در مسیر مطالعه قرار بگیرد. او باید یاد بگیرد چگونه کتاب بخواند. به همین دلیل در ادامه تمرین هایی برای تقویت مهارت مطالعه در کودکان به شما معرفی می شود.

تقویت مهارت مطالعه در کودکان با عادت دادن آن ها به این کار ممکن می شود. برای این کار کتابخوانی باید جزئی از زندگی کودک شما باشد. کودکی که از ابتدا در خانواده اهل مطالعه بزرگ شده و از بچگی با کتاب دوست شود، قدرت بالاتری در یادگیری مطالب و مفاهیم مهم خواهد داشت.

رابطه ترک عادت بلندخوانی و تقویت مهارت مطالعه در کودکان

معمولا کودک در سال های اول دبستان باید برای یادگیری خواندن و نوشتن، متن های خود را با صدای بلند و کلمه کلمه بخواند. برای تقویت مهارت مطالعه در کودکان باید عادت بلندخوانی را کم کم از سر آن ها بیندازید.

برای این کار به کودکتان بگویید کلمات را تنها با چشمش دنبال کرده و در یک نگاه بیشتر از یک کلمه را ببیند. نکته مهم اینکه این کار باید به صورت تدریجی انجام شود.

تقویت مهارت مطالعه در کودکان

برگشت به عقب در مطالعه ممنوع!

یکی دیگر از نکاتی که در تقویت مهارت مطالعه در کودکان باید به آن توجه کنید این است که به کودک خود بیاموزید در خواندن یک متن هرگز به عقب برنگردد. زیرا این کار باعث می شود ذهن او هم عقب گرد کند. برای مثال از او بخواهید یک متن را تا انتها به طور کامل بخواند و اگر آن را متوجه نشد، مجدد آن را از ابتدا مطالعه کند.

تمرین

یک متن را انتخاب کرده و از کودک خود بخواهید آن را تا انتها بخواند. سپس از او بپرسید که آیا در درک مطلب آن مشکلی دارد یا نه.

ممکن است این کار ابتدا برای کودک شما سخت باشد اما به مرور به آن عادت می کند.

تمرکز و تقویت مهارت مطالعه در کودکان

این طبیعی است که کودک شما در محیط پر سر و صدا نتواند به راحتی مطالعه کند اما شما به عنوان پدر یا مادر باید به او قدرت تمرکز را آموزش دهید. برای این کار سعی کنید با انجام کارهایی مثل مسابقه، نمایش یا پرسش و پاسخ ذهنش را جلب کرده و مهارت تمرکز را در او افزایش دهید.

استفاده از نشانک های مخصوص کتاب

برای تقویت مهارت مطالعه در کودکان به آن ها نشانک مخصوص کتاب دهید تا با استفاده از آن خطوط را دنبال کنند. خواندن کتاب بدون نشانک نه تنها باعث کاهش تمرکز شده بلکه سرعت مطالعه هم پایین می آورد. این کار باعث آسیب به چشم شده و سردردهای مزمن را به همراه دارد.

تقویت مهارت مطالعه در کودکان با بالا بردن سرعت خواندن

برای بالا بردن سرعت خواندن کتاب و تقویت مهارت مطالعه در کودکان می توانید از تکنیک خط بری استفاده کنید. برای این کار یک متن انتخاب کنید سپس آن را با انگشت یا قلم خط ببرید. این کار یعنی چشم شما خود قلم را ببیند و نوک قلم با بیشترین سرعت کلمه ها را دنبال کند.

در این حالت درک مطلب شما باید صفر باشد. بعد ۱ دقیقه خط بری را متوقف کنید. این کار را ۳ بار انجام دهید. بار آخر خواهید دید که سرعت چشمتان تقریبا ۲ برابر خواهد شد.

مهارت تصویر سازی را در کودکانتان تقویت کنید

تصویر سازی قدرت درک مطلب را چندین برابر می کند. جالب است بدانید یک عکس چیزی معادل ۱۰۰۰ کلمه است. کودکان در سنین ابتدایی تصویرها را بهتر به خاطر می سپارند. به همین دلیل توصیه می کنیم کتاب هایی که به آن ها می دهید حتما تصویری باشند.

برای تقویت مهارت تصویرسازی در کودک خود می توانید به او بگویید در مورد متنی که خوانده یک نقاشی بکشد.

تمرین دیگر برای تقویت مهارت مطالعه در کودکان این است که یک لیست از مفاهیم مرتبط با موضوع فراهم کرده و از کودکتان بخواهید آن را حدس بزند. این تجسم تصویرها به درک بهتر کودک کمک می کند.

تقویت مهارت مطالعه در کودکان

تقویت مهارت مطالعه در کودکان با سوال کردن

به کودکتان آموزش دهید حتما قبل خواندن یک کتاب یا هنگام مطالعه آن حتما سوال بپرسد. سوال باعث می شود ذهن مطالب را بهتر پردازش کند.

ایجاد مایند مپ یا نقشه ذهنی

یکی از روش های به خاطر سپردن متن ها ایجاد یک مایند مپ یا نقشه ذهنی است. این کار علاوه بر تقویت مهارت مطالعه در کودکان، خستگی آن ها هنگام خواندن کتاب هم از بین می برد. شما با ایجاد نقشه ذهنی می توانید اطلاعات را برای مدت طولانی در ذهنتان حفظ کرده و آن ها را مرتب کنید.

مزایای استفاده از مایند مپ برای کودکان دبستانی

نقشه ذهنی فرایند یادداشت برداری را برای کودک شما آسان کرده و یادگیری را برای او لذت بخش تر می کند. استفاده از نقشه ذهنی همچنین باعث تقویت مهارت مطالعه در کودک شده و درک مطلب را برای او آسان تر می کند.

سایر مزایای استفاده از نقشه ذهنی برای کودکان عبارتند از:

کمک به تولید ایده های جدید؛

برقراری ارتباط در ذهن کودکان که باعث می شود مطالب یاد گرفته شده را به راحتی فراموش نکنند.

وابسته نبودن به کتاب درسی ، تکنیک تقویت مهارت مطالعه در کودکان

هر چقدر کودک شما درباره محیط اطرافش چیزهای بیشتری بداند، از یادگیری و مطالعه لذت بیشتری می برد. برای یاد گرفتن اطلاعات جدید هیچ کس بهتر از شما نمی تواند به کودکتان کمک کند. شما می توانید با استفاده از تکنیک های مخصوصی به کودکتان بیاموزید که بین اطلاعات قبلی و جدید خود ارتباط برقرار کند.

سعی کنید کتاب های آموزشی در اختیار کودکتان قرار دهید. این کار باعث می شود از مشاهده کتاب هایی با موضوعات مختلف لذت ببرید. خوشبختانه امروزه کتاب های آموزشی زیادی در زمینه شیوه های حمل و نقل انسان، رشد گیاهان و… در دسترس اند که با مطالعه آن ها قدرت درک مطلب کودک شما بالا می رود.

مفاهیم و واژه های تازه به کودکتان بیاموزید

هنگامی که برای کودک خود یک کتاب جدید می خوانید، واژه های جدید کتاب را برای او معنی کنید تا بیشتر با آن ها آشنا شود.

تولید محتوای جدید و تقویت مهارت مطالعه در کودکان

معمولا خلق یک محتوای جدید باعث می شود مطالعه کودکان هدفمندتر انجام شود. برای این کار می توانید یک داستان جدید را با داستان های قبلی ترکیب کرده و برای کودکتان بخوانید یا داستان های نصفه نیمه را تکمیل کنید. جمله سازی و حفظ اشعار مختلف هم می تواند در تولید محتوا به کودکتان کمک کند.

تمرین کار گروهی، راهی برای تقویت مهارت مطالعه در کودکان

آخرین تکنیکی که برای تقویت مهارت مطالعه در کودکان به شما پیشنهاد می دهیم این است که از دوران ابتدایی به او یاد دهید بیشتر کارهایش را به طور گروهی انجام دهد.

در این مقاله ۱۲ تکنیک فوق العاده برای تقویت مهارت مطالعه در کودکان را به شما آموزش دادیم. این مهارت ها شامل خلق یک محتوای جدید، افزایش تمرکز، ایجاد نقشه ذهنی، تقویت حافظه و… است. امیدواریم خواندن این مقاله برای شما مفید باشد.

برای اطلاع از تخفیف های آموزشی، ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

پیشنهاد مطالعه: اهمیت استفاده از نقشه ذهنی در کتابخوانی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *