جذب مدرس جهت ضبط ویدئو آموزشی جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید
0

آشنایی با اهمیت کتابخوانی

کتابخوانی، ابزاری برای ارتقای فرهنگ کشور

آیا تا به حال به ضرورت کتابخوانی فکر کرده اید؟ کتاب ابزاری است که به کمک آن می توان سطح فرهنگ جامعه را بالا برد و افراد جامعه به خصوص قشر نوجوان و جوان را از جهل و ناآگاهی نجات داد.

در این مقاله قصد داریم اهمیت کتابخوانی و تاثیر آن در جوامع امروزی را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم.

تاکنون چه میزان از زمان خود را به کتابخوانی اختصاص داده اید؟

اجازه دهید این بخش را با سخنی از استاد بهرام بیضایی شروع کنم.

 “دنیا جای بهتری بود اگر بیشتر می دانستیم.”

موضوع کتاب و کتابخوانی تاثیر بسزایی در رشد و تعالی جوامع بشری دارد. اهمیت دانش و مطالعه به قدری است که خداوند هم در قرآن چندین مرتبه به آن اشاره نموده اند. مطالعه انسان ها را با هویتشان بیشتر آشنا کرده و راه زندگی صحیح را به آن ها می آموزد.

سایر مزایای کتابخوانی عبارتند از:

  • ارتقای سطح دانش و فرهنگ افراد جامعه؛
  • کتاب الگویی مناسب برای تشخیص راه درست زندگی است.
  • افراد موفق با مطالعه کتاب مهارت های ارتباطی خود را ارتقا داده و دایره واژگانشان را توسعه می دهند.
  • از همه مهم تر کتاب اطلاعات مفیدی در زمینه های گوناگون در اختیار ما قرار می دهد که به کمک آن ها می توانیم دقیق تر و ماهرانه تر ایده پردازی کنیم.
  • طبق تحقیقات انجام شده مطالعه از بروز بیماری هایی مانند فراموشی و زوال عقل جلوگیری می کند. همچنین باعث تقویت حافظه هم می شود.

کتابخوانی

دلایل کاهش سرانه کتابخوانی در کشور

متاسفانه اغلب افراد جامعه به خصوص قشر جوان علاقه ای به مطالعه ندارند که مهم ترین دلیل آن را می توان عدم آگاهی از اهمیت مطالعه و تاثیر آن در رشد فردی و اجتماعی بیان کرد.

اغلب افراد به دلیل خاطرات ناخوشایندی که از زمان مدرسه یا دانشجویی دارند، از کتاب فاصله گرفته و تمایلی به مطالعه ندارند. از طرفی افزایش چشمگیر بسترهای مجازی مانند شبکه های اجتماعی متنوع به تدریج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه را از بین برده است.

اما سوال اصلی اینکه برای رفع این مسئله چه باید کرد؟

راهکارهای ترویج کتابخوانی در جامعه

بهترین راهکار این است که نویسندگان قبل نگارش کتاب های خود ابتدا سطح علم و آگاهی افراد جامعه را مورد ارزیابی قرار دهند. همچنین موضوعات مورد علاقه اقشار مختلف جامعه را شناسایی کنند و مفاهیم عمیق را با لحنی ساده و قابل فهم بیان کنند.

متاسفانه مسائل اقتصادی هم در کاهش سطح کتابخوانی بی تاثیر نیست. از این رو باید برنامه ریزی دقیقی صورت گرفته تا تمام افراد توانایی دسترسی به کتاب های مختلف را به دست بیاورند.

 

کتابخوانی

برای افزایش سرانه مطالعه و کتابخوانی باید علاوه بر تدوین برنامه ای منظم و اجرای صحیح آن، عادت به مطالعه را از کودکی در افراد ایجاد و گسترش داد.

همچنین با گسترش چشمگیر فضای مجازی و رسانه های دیجیتال در دنیای امروز، افراد متخصص در این زمینه باید با توجه به دانش خود بستری ایجاد کنند تا فرهنگ کتابخوانی در کشور افزایش یابد.

در این مقاله سعی کردیم ضرورت و اهمیت کتابخوانی را بیان کنیم. همچنین دلایل کاهش سرانه مطالعه در کشور را مورد بررسی قرار دادیم و در پایان راهکارهایی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی ارائه دادیم.

برای اطلاع از تخفیف های آموزشی، ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

برای مطالعه بیشتر در این زمینه به بخش کتابخوانی مراجعه کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *