جذب مدرس جهت ضبط ویدئو آموزشی جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید
0

آشنایی با مفهوم اندازه بازار در کسب و کار

محاسبه اندازه بازار در کسب و کار

اندازه بازار در کسب و کار یکی از فاکتورهای مهم برای سرمایه گذاران و صاحبان مشاغل است. به عبارت بهتر اگر شما نتوانید سرمایه گذار را قانع کنید که کسب و کار شما به اندازه کافی بزرگ و سوددهی بالایی دارد، در آینده برای جذب سرمایه به مشکل برمی خورید.

اندازه بازار یا Market size به تعداد افراد حاضر در یک بازار خاص گفته می شود. این افراد شامل خریداران بالقوه یا فروشندگان یک محصول یا خدمات هستند. به طور معمول مدیران شرکت ها دوست دارند قبل ارائه محصول یا معرفی خدمات خود از اندازه بازارشان مطلع شوند.

یک مثال عینی برای درک مفهوم اندازه بازار در کسب و کار

برای درک بهتر موضوع، به این مثال توجه کنید. فرض کنید شما یک پلتفرم برای رزرو آنلاین ویلا در استان مازندران دارید، اندازه بازار شما به دو بخش تقسیم می شود. بخش اول افرادی هستند که سالانه به مازندران سفر می کنند و تمایل به اجاره ویلا دارند و بخش دوم تعداد ویلاهای اجاره ای در استان مازندران است.

شما با تخمین اندازه بازار کسب و کارتان می توانید ارزش سرمایه خود را تشخیص دهید. Market size به شما نشان می دهد بدون افزودن محصول یا خدمات جدید میزان رشد کسب و کارتان تا چه سقفی ادامه دارد. اغلب سرمایه گذاران می خواهند بدانند تا چه حد به اندازه بازار استارت آپ خود فکر کرده و چه پلن هایی برای بزرگ کردن آن دارید؟

اندازه بازار در کسب و کار

اندازه بازار اولیه شما چقدر است؟

اندازه بازار در ابتدای کار تنها مشتریان بالقوه ای هستند که می توانید محصول یا خدمات خود را به آن ها بفروشید. برای مثال تعداد افرادی که از یک خیابان بزرگ رد می شوند، مشتریان بالقوه کافه تازه تاسیس شما هستند.

برای محاسبه سهم مورد انتظار کسب و کارتان ۲ نوع اندازه بازار وجود دارد:

میزان کل نیاز بازار

مفهوم میزان کل نیاز بازار یعنی تشخیص دهید آیا بازار بالقوه شما برای استارت آپتان به اندازه کافی بزرگ است؟

به عبارت بهتر تعداد مشتریان یا میزان سرمایه ای که می توانید از این کسب و کار به دست بیاورید را میزان کل نیاز بازار می گویند.

بازار هدف چیست؟

بازار هدف اندازه ای است که کسب و کار شما به طور واقعی به آن می رشد. این مفهوم زیرمجموعه ای از نیاز کل بازار و گاهی اوقات به عنوان درصدی از آن بیان می شود.

سهم بازار مورد انتظار در کسب و کار

برای محاسبه ۲ اندازه بالا معمولا از این افزونه استفاده می شود. سهم بازار مورد انتظار به شما نشان می دهد چه سهم از بازار را می خواهید یا انتظار رسیدن به آن را دارید.

نکات مهم هنگام محاسبه اندازه بازار

اگر محاسبه اندازه بازار مشکلاتی مانند کمبود مشتریان محلی را نشان دهد، یعنی کسب و کار شما در مکان مورد نظر سودآوری مناسبی ندارد. بازارها در طول زمان ثابت نیستند و با پیشرفت تکنولوژی روند آن ها تغییر می کند. بنابراین محاسبه اندازه بازار به شما در تشخیص روندهای بازار و تاثیر آن ها بر کسب و کارتان کمک می کند.

برای محاسبه اندازه بازار در کسب و کار نکات زیر را حتما در نظر بگیرید.

زیر مجموعه ها را در بازارتان بیابید

حتما قبل شروع و گسترش کسب و کارتان، مشتریان ابتدایی خود را بیابید.

انجام اندازه گیری از بالا به پایین

به بازار کل محصولات یا خدمات خود نگاه کنید و یک عدد واقعی برای سهم بازار خود پیدا کنید.

تحلیل بازار به صورت پایین به بالا

تعداد محصولاتی که قصد فروش آن ها را دارید همراه مکان های مناسب برای فروش آن ها را تعیین کنید همچنین حتما رقبای کاریتان را مشخص کنید. این کار باعث می شود رشد کاریتان در ۵ سال آینده را محاسبه کنید.

رقابت در بازار را جدی بگیرید

برای مثال اگر تولیدکننده فولاد برای نوعی دستگاه پزشکی هستید، اگر ۵۰ درصد سهم بازار را به دست بگیرید، عددی معقول به نظر می رسد. اما همین درصد برای صنعت گردشگری تا حدی غیرمعقول و ناممکن به نظر می رسد.

ارزیابی بازار ثابت

تجارت در بازار ثابت همیشه با رقابت شدید همراه است. تحلیل بازار ثابت به شما کمک می کند تا با شرایط بازار هماهنگ باشید و مطابق آن عمل کنید.

همیشه در محاسبه اندازه بازار این قاعده کلی را به یاد داشته باشید که بازارهای بزرگ بهتر از بازارهای کوچک با رشد بالا هستند. همچنین بازارهای خلاق نسبت به بازارهای راکد رشد و پیشرفت بیشتری دارند. نکته مهم برای موفقیت در کسب و کارتان این است که ابتدا جای و جایگاهتان را در بازار مشخص کنید سپس مزایا و پلن های اقتصادی کسب و کارتان را به خوبی و به صورت شفاف برای سرمایه گذاران شرح دهید.

برای اطلاع از تخفیف های آموزشی، ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

بیشتر بخوانید: مهم ترین دلایل شکست استارت آپ ها 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *