جذب مدرس جهت ضبط ویدئو آموزشی جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید
0

آشنایی با کاربردهای گوگل آنالیتیکس

همه چیز درباره گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس یکی از قدرتمندترین و محبوبترین ابزارهای تحلیل سایت در دنیاست که با بررسی رفتار مشتریان هنگام ورود به سایت، گزارش های متفاوتی ارائه داده و به بهبود سئو و افزایش فروش محصولات و خدمات کمک می کند. وجود گوگل آنالیتیکس باعث رونق کسب و کارهای اینترنتی در سراسر دنیا شده است. در این مقاله از استادیاری به بررسی کاربردهای این ابزار هوشمند می پردازیم.

گوگل آنالیتیکس چیست؟

گوگل آنالیتیکس یا اصطلاحا google analytics یک ابزار کاربردی و حرفه ای برای کنترل و تحلیل ترافیک سایت هاست که گوگل آن را به صورت رایگان منتشر کرده تا امور بازاریابی کسب و کارها را رونق ببخشد.

این سرویس کاربردی گوگل اولین بار توسط مجموعه نرم افزاری Urchine تولید شد سپس گوگل در سال ۲۰۰۵ ابزارهای تحلیل آن را توسعه داد. اوایل سرویس گوگل آنالیتیکس با قرعه کشی و به صورت محدود ارائه می شد اما در آگوست سال ۲۰۰۶ این شرکت اعلام کرد که استفاده از سرویس های google analytics برای تمام افراد به صورت رایگان است.

امکانات سرویس  google analytics

با استفاده از گوگل آنالیتیکس می توانید تبلیغات سایت خود را به صورت هدفمند انجام داده و دقیقا بدانید که مخاطبین وب سایت شما از کدام منطقه جغرافیایی هستند؟

استفاده از google analytics یکی از موارد مهم و ضروری برای تحلیل و کنترل ترافیک سایت هاست. حتی زمانی که شرکت شما مسئولیت اداره صدها شرکت و سایت را داشته باشد، گوگل آنالیتیکس باعث صرفه جویی در زمان و هزینه کاربران می شود.

گزارش ها نشان می دهد ۵۷ درصد از سایت های محبوب دنیا برای تحلیل ترافیک سایت خود از ابزار google analytics استفاده می کنند.

برخی از امکانات مهم  google analytics عبارتند از:

  • تشخیص و شناسایی مسیر مراجعه کاربران به سایت
  • تحلیل رفتار کاربران هنگام ورود به سایت
  • کدام بخش از سایت جذابیت بیشتری برای کاربران به همراه دارد؟
  • هر کاربر به طور متوسط به چه میزان در بخش های مختلف سایت توقف  کرده است؟
  • کدامیک از ابزارهای بازاریابی شبکه ای مورد توجه کاربران قرار گرفته است؟
  • آیا برگزاری کمپین های تبلیغاتی و پروموشن های دوره ای تاثیری در فروش سایت داشته است؟
  • همچنین بسیاری از تحلیل های کاربردی از رفتار کاربران

گوگل آنالیتیکس

آشنایی با نحوه کار سرویس گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس برای جمع آوری اطلاعات و تحلیل سایت شما از کدهای جاوا اسکریپت استفاده می کند. یکی از کدهای مهم که گوگل آنالیتیکس برای تحلیل کسب و کار شما از آن استفاده می کند، ga code است. با استفاده از این کد ابزار google analytics فعال شده و کلیه اطلاعات مورد نیاز کاربران از این طریق استخراج می شود.

با فعالسازی این کدها روبات های گوگل به تک تک صفحات سایت شما سر زده و اطلاعات مورد نیاز کاربران را در اختیارتان قرار می دهند. برنامه گوگل آنالیتیکس می تواند به راحتی یک گزارش کامل از تبلیغات سایت را در اختیار شما قرار دهد. از طرفی به عنوان یک فرد ناشناس وارد سایت شما شده و تمام عملکرد آن را زیر نظر می گیرد.

google analytics هیچگونه مشکل در سایت شما به وجود نمی آورد همچنین برای استفاده از آن نیاز به نصب هیچ فایل اضافی ندارید.

استفاده از برخی از ابزارهای مرورگر مثل Ad Block  یا No Script مانع ردیابی برخی از بازدیدکنندگان می شود. بعضی از نرم افزارهای خصوصی سازی آی پی شخص بازدید کننده را به یک آدرس غیر واقعی تغییر می دهد.

در برخی موارد ممکن است مرورگر شخص بازدید کننده از زبان جاوا پشتیبانی نکند یا به طور دستی غیر فعال شده باشد. این موضوع باعث می شود اطلاعات به درستی توسط google analytics ثبت نشود. در عین حال تمام این محدودیت ها در کنار هم از ارزش ابزار گوگل آنالیتیکس برای تحلیل کسب و کار شما چیزی کم نمی کند.

گوگل آنالیتیکس با وجود تمام محدودیت ها همچنان یکی از ابزارهای تحلیلی هوشمند و بسیار قدرتمند برای تحلیل اطلاعات وب سایت شما می باشد.

گوگل آنالیتیکس

مفاهیم مهم ابزار google analytics

برای استفاده از ابزار google analytics باید مفاهیم آن را به درستی شناسایی کنید و اینکه هر کدام از این مفاهیم چه کاربردی در تحلیل اطلاعات و کسب و کارها دارند. ۲ مورد ا بهترین ابزارهای گوگل آنالیتیکس عبارتند از:

  • Dimensions
  • Metric

در ادامه هر کدام از این مفاهیم به طور جدا مورد بررسی قرار می گیرند.

مفهوم Dimensions در گوگل آنالیتیکس

نوار منوی سمت چپ آنالیتیکس است که عموما ویژگی هایی مثل نام شهر، مدل موبایل، نوع مرورگر استفاده شده و… را نمایش می دهد.

ویژگی متریکس

متریکس قابلیت های عددی را نمایش می دهد. برخی از مهم ترین اطلاعات گوگل آنالیتیکس عبارتند از:

  • تعداد کاربران،
  • نرخ خروج از سایت و پرش،
  • میزان حضور کاربران در صفحات مختلف سایت

برای اطلاع از تخفیف های آموزشی، ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

مطلب پیشنهادی:

بایدها و نبایدها درباره الگوریتم mobile first index

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *