جذب مدرس جهت ضبط ویدئو آموزشی جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید
0

آموزش روش های تندخوانی

آشنایی با روش های تندخوانی کتاب

چقدر با روش های تندخوانی کتاب آشنایی دارید؟ آیا از تاثیر این تکنیک ها در افزایش سرعت مطالعه خود اطلاع دارید؟ روش های تندخوانی کتاب به شما این امکان را داده تا بیهوده پول خود را هدر نداده و در زمان خود صرفه جویی کنید.

هدف استفاده از روش های تندخوانی این است که خواندن کتاب دقیق تر انجام شود و عیار کتاب به نوعی دستمان بیاید.

اجرای این مرحله بیش از ۲ ساعت زمان نمی برد. در این مدت باید تصمیم بگیریم کتاب را به صورت تحلیلی و دقیق مطالعه کرده یا آن را کنار بگذاریم.

استفاده از روش های تندخوانی به شما این امکان را می دهد که در وقت و زمان خود بیشتر صرفه جویی کنید.

فلسفه استفاده از روش های تندخوانی چیست؟

روش های تندخوانی شما را نسبت به رقبایتان جلو انداخته و بر ۲ حقیقت اصلی استوار است:

یادگیری از کل به جزء

یادگیری مغز از کل به جزء اتفاق می افتد. بنابراین باید ابتدا کلیات را وارد مغزمان کرده، سپس به یادداشت برداری و حفظ مباحث بپردازیم. مثلا با خواندن تیتر صفر تا صد تندخوانی کتاب تا حدودی با محتوای مقاله آشنا می شوید.

پیشنهاد مطالعه: آموزش مطالعه سریع تنها در ۱۰ روز

استفاده از هر دو نیمکره مغز به طور همزمان

زمانی که از کل به جزء می روید، از هر ۲ نیمکره مغزتان به صورت همزمان استفاده می کنید. استفاده از رنگ و نمودار باعث می شود همزمان از ۲ نیمکره مغز خود استفاده کنید.

روش های تندخوانی قدرت یادگیری شما را ۵ برابر می کنند.

تا به حال برایتان پیش آمده که از خواندن کتابی لذت نبرید؟ بسیاری از افراد به خاطر لذت نبردن از محتوای کتاب، مطالعه آن را کنار می گذارند. تندخوانی تکنیکی است که باعث می شود شما کتاب های بیشتری بخوانید. وقتی شما کندخوان هستید، به جای یک ساعت باید یک روز زمان صرف مطالعه کتاب کنید تا متوجه شوید برایتان مناسب است یا خیر.

افراد تندخوان این کار را در زمان کمتری انجام می دهند. آن ها با یک مرور کلی موضوع کتاب را درک کرده و با فن بیان نویسنده آشنا می شوند.

روش های تندخوانی

آشنایی با مفهوم تندخوانی در کتابخوانی

یک قانون کلی این است که هر چه سرانه مطالعه در کشوری بالاتر باشد، با سرعت بیشتری به سمت موفقیت قدم برمی دارد. حال سوال اصلی این است که تندخوانی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

وقتی سوار هواپیما می شوید، مهمانداران توصیه هایی درباره چگونگی استفاده از ماسک یا محل قرارگیری درهای خروجی برای زمانی که کابین دچار خطا می شود، بیان می کنند. نکته مهم این است که هنگام خطر عموما از ماسک استفاده نمی کنیم یا محل دقیق درهای خروجی را به درستی تشخیص نمی دهیم.

این کار نشان دهنده ضعف ما در عمل به دانسته هایمان است و به معنای این مطلب است که از اطلاعاتمان به درستی استفاده نکرده ایم.

برای موفقیت در استفاده از روش های تندخوانی باید مهارت هایی را که آموخته ایم را مدام تمرین کرده و وارد مرحله یادگیری شویم.

استفاده از روش های تندخوانی به شما این امکان را داده تا با پارامترهای متن آشنا شوید. برای یادگیری عمیق تر باید تلاش بیشتری داشته باشید.

انواع روش های تندخوانی کدام اند؟

رایج ترین روش های تندخوانی عبارتند از:

ساخت یک مسیر عصبی

حدود صد یاخته عصبی اطلاعات درون مغز شما را پردازش می کنند. معمولا زمانی که یک یاخته عصبی به دیگری متصل می شود، یک تبادل برقی و شیمیایی اتفاق افتاده و انبار می شود درست مانند زمانی که در حال یادگیری رانندگی هستیم.

این کار ابتدا سخت و نیازمند تمرکز زیادی است. اما بعد مدتی بعد ساخت مسیر عصبی یادگیری، رانندگی به کاری روتین و ساده تبدیل می شود. انسان در هر شرایطی توانایی یادگیری روش های تندخوانی را دارد به شرط آنکه ابتدا سختی آن را تحمل کرده و از تلاش دست نکشد.

تندخوانی را به خاطر درک مطلب رها نکنید

بعضی افراد فکر می کنند برای درک بهتر مطلب باید آن را آرام و با دقت بخوانند. در حالی که مطالعات نشان داده هرچه مطلب تندتر خوانده شود، درک بهتری از آن خواهید داشت. برای درک بهتر مطلب باید بدانید تندخوانی بهتر از کندخوانی است. زیرا مغز شما برای مطالعه با سرعت پایین طراحی نشده، بنابراین سعی کنید مطالعه را با دقت و آرام آرام انجام دهید.

افزایش سرعت مطالعه سبب افزایش درک مطلب می شود، زیرا اطلاعات در واحدهای معناداری ساخته شده و مدیریت می شوند.

کار خود را واقع گرایانه شروع کنید

برای یادگیری روش های تندخوانی باید یک قرارداد برای خود تنظیم کنید و هدفی را در نظر داشته باشید. ابتدای کار اهداف بزرگ انتخاب نکنید. همچنین اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که حداکثر توانتان برای مطالعه نیم ساعت است، باید حداکثر نیم ساعت مطالعه در روز داشته باشید.

کشف سرعت مطالعه یکی از روش های تندخوانی

یکی از روش های تندخوانی کشف سرعت مطالعه است. سرعت مطلوب در واقع سرعتی است که خواننده به درک مطلب می رسد. برای کاهش سرعت مطلوب و موفقیت در تندخوانی تمرین زیر را انجام دهید:

یک صفحه از کتاب خود را باز کرده و سعی کنید آن را با حداکثر سرعت خود بخوانید. سعی کنید سرعت مطالعه تان را فدای درک مطلب خود نکنید. صفحه دیگری را باز کرده و مجدد ۲ بار از روی آن بخوانید. سعی کنید این بار مطلب را با سرعت بیشتری مطالعه کنید.

سرعت خود را مهندسی کنید

تندخوانی مطالب در اغلب اوقات بسیار مفید است اما به تنهایی کافی نیست. سرعت مطالعه شما باید نسبت به هدفتان تغییر کند. برای مثال اگر یک داستان ساده را در ۳۰ دقیقه مطالعه می کنید، مسلما برای  مطالعه یک زمان فلسفی یا کتاب شعر باید زمان بیشتری صرف کنید. به عبارت بهتر باید یاد بگیرید که زمان خود را مدیریت کنید.

تمرین روزانه، روش تندخوانی کتاب

مهم ترین شاخص تندخوانی کتاب، تمرین روزانه و مطالعه بیشتر است. اگر شما برای تمرین تندخوانی روزانه ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت زمان صرف می کنید، بدون شک بعد گذشت یک ماه باید سرعت مطالعه شما ۲ برابر شده باشد.

یکی از راهکارهایی که باعث افزایش سرعت مطالعه شما می شود، انجام تمرین در زمان و مکان مشخصی است. در این حالت مغز شما بعد چند روز با قرار گرفتن در آن موقعیت تمایل بیشتری به انجام تمرین پیدا کرده و بازدهی بیشتری خواهد داشت.

آخرین روش تندخوانی کتاب این است که خودتان را رقیب خودتان بدانید. به این معنی که هر روز تمرین های بیشتری داشته باشید.

در این مقاله سعی کردیم روش های تندخوانی کتاب را به شما معرفی کنیم. برای اطلاع از تخفیف های آموزشی، ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *