جذب مدرس جهت ضبط ویدئو آموزشی جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید
0

از هرم مطالعه کتابخوانی چه می دانید؟

مزایای استفاده از هرم مطالعه

هرم مطالعه، فرایند خواندن کتاب را به ۹ روش و ۵ سطح خلقت، دقت، سرعت، حرکت و لذت تقسیم کرده است. خواندن یک فعالیت پیچیده در عین حال لذت بخش است. هر چقدر این فعالیت را با تمرکز بیشتری انجام دهید، بازدهی بهتری به دست می آورید.

تقسیم بندی روش های کتابخوانی بر اساس هرم مطالعه

در روش هرم مطالعه فرایند کتابخوانی به چندین بخش مختلف تقسیم بندی می شود.

  • خواندن ابتدایی برای شناخت حروف و کلمات و به دست آوردن یک دانش ابتدایی درباره موضوع
  • اجمالی خواندن که به شما در درک بهتر مفهوم کتاب کمک می کند. به عبارت بهتر شما با خواندن اجمالی متوجه می شوید که آیا مطالعه کتاب برایتان سودمند است یا خیر.
  • سریع خوانی در هرم مطالعه بیشتر برای متن هایی کاربرد دارد که ارزش بالایی ندارند. مثل محتواهای آسان یا روزنامه خوانی.
  • عبارتخوانی در هرم مطالعه به خواننده امکان فهم یک عبارت را می دهد.
  • بعد انجام مراحل بالا به درک دقیقی از آن ها رسیده و می توانید بین آن ها ارتباط برقرار کنید.
  • مطالعه برای یافتن جواب مناسب برای بخش هایی از متن که معمولا برای خواندن کتاب های درسی یا مطالعه شب امتحان استفاده می شود.
  • خواندن انتقادی که معمولا دانش قبلی فرد را به چالش می کشد.
  • خواندن زیبایی شناختی که به درک صنایع ادبی به کار رفته در نوشته و هنر نویسنده کمک می کند.
  • آخرین تقسیم بندی در هرم مطالعه، خواندن تلفیقی است که معمولا برای نوشتن یک محتوای جدید یا کشف روابط نظریه های مختلف یا کتاب های متنوع به کار می رود.

حال سوال اصلی این است که شما در کجای این چرخه قرار دارید؟

معمولا همه ما خواندن ابتدایی را در پایه های اول و دوم ابتدایی یاد می گیریم. هدف اصلی از خواندن ابتدایی این است که دانش آموز با ساخت کلمه و جمله آشنا شده و معنی آن ها را درک کند. این بخش از هرم مطالعه به راحتی در سال های اول ابتدایی آموزش داده می شود.

هرم مطالعه

دانش آموز در سال های سوم و چهارم ابتدایی باید با علائم نگارشی و اهمیت آن ها در متن آشنا شود تا بتواند در آینده از آن ها درست استفاده کند. او باید هنگام مطالعه کتاب از لحن و آهنگ مناسبی استفاده کرده و به سوالات متن پاسخ دهد.

سطح سرعت چیست؟

بعد آشنایی با سطح ابتدایی هرم مطالعه در این بخش وارد سطح سرعت می شویم. این سطح مربوط به همان مهارت تندخوانی می شود که برای آشنایی بیشتر با این تکنیک می توانید به مقاله “ آموزش روش های تندخوانی” مراجعه کنید.

هرم مطالعه

مرحله بعدی در این روش، دقت است که همه ما تقریبا آن را در مدرسه یا دانشگاه تجربه کرده ایم. متاسفانه عادت غلط خیلی از ما این است که دوست داریم کتاب را بسیار دقیق و از ابتدا تا انتها بخوانیم در حالی که این روش اصلا درست نیست مخصوصا برای خواندن کتاب های غیر درسی.

سطح چهارم لذت است. جایی که ما از خواندن یک کتاب لذت برده یا آن را نقد می کنیم. این روش مخصوص افرادی است که کتاب های بیشتری می خوانند.

سطح آخر خلقت است که به شما می آموزد چگونه از مطالعه برای خلق یک نوشته جدید استفاده کنید.

در این مقاله سعی کردیم شما را با هرم مطالعه و روش های آن آشنا کنیم. برای اطلاع از تخفیف های آموزشی ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *