جذب مدرس جهت ضبط ویدئو آموزشی جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید
0

اهمیت استفاده از نقشه ذهنی در کتابخوانی

اصول و قواعد نقشه ذهنی در کتابخوانی

نقشه ذهنی یکی از بهترین و کارآمدترین روش ها برای تقویت حافظه و موفقیت در کتابخوانی است. اولین سوالی که در ذهن مخاطب ایجاد می شود این است که نقشه ذهنی چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

نقشه ذهنی چیست؟

Mind Map یا همان نقشه ذهنی یک تکنیک بصری برای منظم کردن افکار و ایده های ماست. این تکنیک ضمن اینکه خلاقیت ما را بالا می برد، یک تصویر زیبا از مفهوم ذهنیمان خلق می کند. Mind Map دقیقا مانند کلیدی است که به افکار و طرح های شما می خورد. بنابراین سعی کنید از طرح هایی استفاده کنید که برایتان معنادار و مناسب باشد.

برای موفقیت در تعیین مایندمپ باید نکات زیر را رعایت کنید:

اهمیت شاخه ها در تعیین نقشه ذهنی

شاخه ها در Mind Map نقش مهمی دارند. شاخه های اصلی مرتبط با موضوع اصلی و دربردارنده مطالب مهم آن هستند مثل سرفصل های اصلی کتاب. شاخه های فرعی زیر مجموعه شاخه های اصلی هستند و اطلاعات جزئی تری از نقشه ذهنی را ارائه می دهند.

نکته مهم اینکه در مایندمپ شما نباید هیچ مطلبی بدون شاخه یا معلق رها شود. کلیه مطالب از شکل ها گرفته تا کلمات مهم و کاربردی باید روی شاخه ها نوشته شوند.

نقشه ذهنی

نکات مهم انتخاب شاخه در Mind Map

برای انتخاب شاخه حتما نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • طول شاخه ها نسبت مستقیمی با طول عبارت ها و کلمه ها دارد.
  • معمولا در طراحی مایندمپ خطوط منحنی و موج دار به خطوط صاف اولویت دارند.
  • استفاده از کلمه کلیدی یکی از سخت ترین کارها در طراحی نقشه ذهنی است. استفاده از کلمه کلیدی باعث می شود نقشه ذهنی ما واضح و خوانا به نظر برسد. در نوشتن کلمه کلیدی ۲ استثنای مهم وجود دارند که عبارتند از نام اشخاص و نقل قول ها که باید به طور کامل در مایندمپ نوشته شوند.
  • استفاده از عناصر گرافیکی یکی از راه های موثر و خلاقانه در تعیین Mind Map است. نکته مهم این است که رنگ ها تنها جنبه زیبایی نداشته و در فهم موضوع خیلی اهمیت دارند.

اهمیت استفاده از پیکان در تعیین نقشه ذهنی

پیکان ها در واقع رازمگوی مایندمپ هستند و اغلب برای اتصال بین ۲ شاخه به کار می روند.

چرا باید اطلاعات را از طریق مایندمپ به ذهنمان بسپاریم؟

معمولا تصاویر نسبت به محرک های حسی تاثیر بیشتری روی مغز ما دارند. جان مدینا معتقد است هرچه تعداد اطلاعات بصری بیشتر باشد، بهتر در ذهن باقی می ماند.

نقشه ذهنی

چگونگی ترسیم نقشه ذهنی

سعی کنید تا حد ممکن تعداد متن ها را کم کرده و به جای آن ها از تصاویر استفاده کنید. به این ترتیب ذهن شما مطالب را بهتر درک می کند.

نقشه ذهنی وسیله ای برای تصویرسازی اطلاعات و مفاهیم است و کار اصلی آن ارائه توضیحات لازم درباره موضوع مورد نظر می باشد. مایندمپ به شما امکان بررسی جزئی و کلی موضوعات را به طور همزمان می دهد همچنین برای نمایش تعداد زیادی از ایده ها و اطلاعات بسیار سودمند است.

Mind Map خود را به گونه ای رسم کنید که کاملا برایتان ملموس باشد در عین حال بتوانید به راحتی آن را حفظ کرده و تک تک جزئیات آن را به یاد بیاورید.

۵ ابزار رایگان برای ترسیم Mind Map

معمولا ترسیم Mind Map نیازمند خلاقیت و  کاری کاملا زمان بر است. امروزه بسیاری از افراد به کمک نرم افزارهای مختلف می توانند نقشه ذهنی خود را به راحتی ترسیم کنند. در ادامه ۵ ابزار مهم برای ترسیم مایندمپ یا Mind Map معرفی می کنیم:

    نرم افزار SmartDraw

    نرم افزار XMind

    نرم افزار Coggle

    نرم افزار FreeMind

    نرم افزار StormBoard

برنامه های بالا در رسم Mind Map بسیار کمک کننده و اغلب رایگان است. نصب این نرم افزارها بسیار ساده است. از طرفی بسیاری از آن ها در وب سایت های اصلی هم وجود دارند.

شما می توانید تجربیات خود در زمینه  تعیین نقشه ذهنی را با ما به اشتراک بگذارید. برای اطلاع از تخفیف های آموزشی، ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *