جذب مدرس جهت ضبط ویدئو آموزشی جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید
0

اهمیت تهیه ترازنامه در بازار

روش های تهیه ترازنامه شرکت ها

تهیه ترازنامه یکی از موارد مهم و ضروری شرکت ها محسوب می شود. ترازنامه یا  Balance sheet، گزارشی است که میزان حقوق سهامداران، دارایی و بدهی یک شرکت یا سازمان را در یک بازه زمانی مشخص (مثلا یکماه یا یکسال) مشخص می کند. معمولا برای محاسبه ترازنامه از فرمول زیر استفاده می شود.

میزان دارایی = میزان بدهی + مقدار حقوق صاحبان سهام

نتیجه می گیریم برای تهیه ترازنامه باید ۳ فاکتور میزان دارایی، بدهی و حقوق سهامداران را داشته باشیم. در ادامه مثالی برای درک بهتر موضوع آورده می شود.

مثالی ساده برای  تهیه ترازنامه یک شرکت

فرض کنید یک شرکت نفتی قصد دارد در پایان سال جاری یک ترازنامه تهیه کند. به همین منظور برای شروع باید دارایی خود در سال ۱۴۰۰ را در یک سمت معادله و میزان حقوق و بدهی سهامداران را در طرف دیگر وارد کند. میزان دارایی شرکت از طریق فرمول زیر به دست می آید.

میزان دارایی = میزان بدهی + مقدار حقوق صاحبان سهام

حال فرض کنید این شرکت در خرداد ماه باید یک وام ۱۰ میلیونی از بانک دریافت کند. در این شرایط باید به میزان دارایی ۱۰ میلیون اضافه شود.

میزان دارایی + ۱۰ میلیون تومان = میزان بدهی + مقدار حقوق صاحبان سهام

اما از طرفی این مبلغ به نوعی بدهی شرکت هم محسوب می شود. زیرا باید آن را طبق یکسری ضوابط به بانک بازگرداند. در این صورت معادله بالا به شکل زیر تغییر پیدا می کند.

میزان دارایی + ۱۰ میلیون تومان = میزان بدهی + ۱۰ میلیون تومان + مقدار حقوق صاحبان سهام

به این ترتیب تمام عوامل تاثیرگذار در میزان دارایی، بدهی و حقوق سهامداران به ترتیب وارد فرمول شده سپس ترازنامه تهیه می شود.

آشنایی با اقلام ترازنامه

همانطور که اشاره شد برای تهیه ترازنامه باید ۳ فاکتور میزان دارایی، بدهی و مقدار حقوق سهامداران باید در نظر گرفته شوند. اما این موارد چگونه محاسبه می شوند؟ برای پاسخ به این سوال در این بخش همراه ما باشید.

محاسبه دارایی در تهیه ترازنامه

برای محاسبه دارایی ابتدا باید یک فهرست از سرمایه شرکت اعم از نقدی و غیر نقدی داشته باشیم. باید توجه کنید برخی از این دارایی ها در یکسال به پول نقد تبدیل می شوند ولی برخی دیگر برای تبدیل به نقدینگی به زمان بیشتری نیاز دارند.

معمولا در بحث تهیه ترازنامه به دارایی هایی که در مدت کمتر از یکسال به پول نقد تبدیل می شوند، جاری و به دارایی هایی که به زمان بیشتری برای نقدینگی نیاز دارند، غیر جاری یا بلند مدت می گوییم.

دارایی جاری

مهم ترین مواردی که به عنوان دارایی جاری محاسبه می شوند، عبارتند از:

پول نقد؛

اوراق بهادار قابل فروش،

بدهی مشتریان؛

هزینه هایی مانند حق بیمه، اجاره دفتر و…

کالاهای شرکت؛

اهمیت دارایی غیر جاری در تهیه ترازنامه

دارایی غیر جاری معمولا برای تبدیل به پول نقد به زمان بیشتری (بیش از یکسال) زمان نیاز دارند. این دارایی ها عبارتند از:

سرمایه های بلند مدت؛

دارایی های ثابت مانند ماشین آلات، تجهیزات، زمین، ملک و…

دارایی هایی که فیزیکی نبوده اما از ارزش بالایی برخوردارند.

 بدهی شامل چه مواردی می شود؟

بدهی در ترازنامه عبارت است از تمام مخارج، هزینه ها و مبالغی که شرکت به سازمان های دیگر بدهکار است. بخش بدهی تنها شامل مبالغی است که باید به بیرون از سازمان یا شرکت پرداخت شود. بدهی هم مانند دارایی از ۲ بخش جاری و غیر جاری تشکیل شده است. بدهی های جاری باید کمتر از یکسال پرداخت شوند. مثل بدهی بانک یا مالیات. اما برای پرداخت بدهی های غیرجاری به زمان طولانی تری (حدود بیشتر از یکسال) نیاز دارید.

تهیه ترازنامه

حقوق صاحبان سهام در تهیه ترازنامه

حق صاحب سهم  یا دارایی خالص پولی است که متعلق به صاحبان سهام بوده و در اسرع وقت باید به آن ها برگردانده شود.

دارایی خالص= دارایی کل شرکت – بدهی های شرکت

حقوق صاحبان سهام شامل سود انباشته، مازاد سرمایه، سهام ممتاز و سهام خزانه است.

مزایای تهیه ترازنامه برای شرکت ها

ترازنامه تمام ورودی و خروجی های مالی یک شرکت را مشخص می کند. به این ترتیب سهامداران از وضعیت سلامت کسب و کارشان مطلع می شوند. همچنین تهیه ترازنامه نشان می دهد که در چه بخش هایی ضعیف یا قوی هستیم.

برای اطلاع از تخفیف های آموزشی، ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *