جذب مدرس جهت ضبط ویدئو آموزشی جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید
0

تفاوت های حسابداری با مدیریت مالی در یک نگاه

از تفاوت های حسابداری با مدیریت مالی چه می دانید؟

آیا تا الان به تفاوت های حسابداری با مدیریت مالی فکر کرده اید؟ حسابداری به فرایند سیستمی و کاملا جامع برای پردازش، طبقه بندی، اندازه گیری، شناسایی و ثبت معامله های مربوط به یک واحد اقتصادی است. مفهوم حسابداری با مدیریت مالی تفاوت های زیادی دارد که در این مقاله از استادیاری قصد داریم مهم ترین آن ها را به شما معرفی کنیم.

حسابداری به فرایند تجزیه و تحلیل، خلاصه کردن اطلاعات برای گزارش به مدیران، کارمندان و کاربران خارجی گفته می شود. در حالی که مدیریت مالی معمولا به امور مالی کسب و کار یا شرکت مربوط می شود. مدیریت مالی یک فرایند کاملا  مدیریتی است که برنامه ریزی و هدایت صحیح، سازماندهی و کنترل منابع پولی یک سازمان را مورد بررسی قرار می دهد.

فرق اصلی حسابداری و مدیریت مالی این است که حسابداری تمام امور مربوط به ثبت و نگهداری اسناد مالی را به طور شفاف در اختیار مدیران قرار می دهد در حالی که مدیریت مالی مربوط به کنترل و مدیریت امور مالی شرکت یا سازمان است.

۲ تفاوت اصلی حسابداری با مدیریت مالی

بین حسابداری و مدیریت مالی ۲ تفاوت مهم و عمده وجود دارد. اولین تفاوت این است که تمام اطلاعات مالی به جامعه داخلی شامل هیئت مدیره شرکت یا سازمان ارائه می شود. اگر چه حسابداری برای سرمایه گذاران فعلی و بالقوه شرکت یا سازمان اهمیت زیادی دارد اما مدیریت مالی برای مدیران یک امر ضروری و حیاتی است چون تمام تصمیم های فعلی و آینده خود را می توانند بر اساس آن برنامه ریزی و اجرا کنند.

دومین تفاوت حسابداری و مدیریت مالی این است که حسابداری بسیار دقیق و طبق اصول استانداردی انجام می شود در حالی مدیریت مالی می تواند بر اساس حدس و گمان هم اتفاق بیفتد.

تفاوت های حسابداری با مدیریت مالی

مقایسه تفاوت های کلیدی حسابداری و مدیریت مالی

حسابداری معمولا بیشتر به گزارش مربوط می شود در حالی که مدیریت مالی به دارایی ها و منابع شرکت و روش استفاده صحیح از آن ها اشاره دارد.

هدف اصلی حسابداری ارائه گزارش های مالی با استفاده از قوانین و استانداردهای مشخص است در حالی که مدیریت مالی تمرکز خود را روی ایجاد ثروت و بازده خوب گذاشته است.

اطلاعات حسابداری معمولا به سرمایه گذاران، تحلیلگران و اعتبار دهندگان داده می شود در حالی که مدیریت مالی توسط مدیر شرکت یا سازمان انجام می شود.

حسابداری اطلاعاتی کامل از موقعیت مالی یک شرکت در اختیار مدیران قرار می دهد در حالی که مدیریت مالی یک دیدگاه کاملا شفاف از فعالیت های تجاری مجموعه ارائه می دهد.

برای انجام امور حسابداری معمولا از قواعد و استانداردهای مشخصی استفاده می کنیم در حالی که مدیریت مالی تنها به مدیریت درست و موثر منابع مالی و اقتصادی اشاره دارد.

هدف اصلی از حسابداری ارائه گزارش های مالی با استفاده از قوانین و استانداردهای مخصوصی است در حالی که مدیریت مالی تنها روی افزایش سود و ثروت شرکت یا سازمان تمرکز دارد.

تفاوت های حسابداری با مدیریت مالی

انواع حسابداری

حسابداری به طور کلی به ۳ دسته مالی، مدیریت و بهای تمام شده تقسیم می شود. در حالی که مدیریت مالی معمولا  به نگهداری سوابق حساب ها، گزارش گیری های مالی، بودجه بندی، برنامه ریزی و… مربوط می شود.

حسابداری یک گزارش کامل از تراکنش های مالی در اختیار افراد قرار می دهد در حالی که مدیریت مالی مربوط به تحلیل صورت های مالی است.

حسابداری کلیه اطلاعات را به شیوه ای کاملا معنادار جمع آوری کرده و در اختیار کاربران قرار می دهد در حالی یک مدیر مالی از تمام این اطلاعات برای تصمیم گیری های مالی استفاده می کند.

در نهایت بعد مقایسه تفاوت های حسابداری و مدیریت مالی به این نتیجه می رسیم که هر ۲ مفهوم در یک سازمان یا شرکت بسیار مهم و حیاتی هستند. حسابداری به ارائه گزارش و خلاصه کردن تراکنش های مالی محدود می شود در حالی که مدیریت مالی برنامه ریزی و هدایت یک سازمان یا شرکت را به عهده دارد. امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما مفید باشد. برای اطلاع از تخفیف های آموزشی، ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *