جذب مدرس جهت ضبط ویدئو آموزشی جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید
0

مبانی اکسل به زبان ساده

آشنایی با مفاهیم اولیه نرم افزار اکسل

نرم افزار اکسل چندین دهه در دنیای دیجیتال وجود داشته و بسیاری از کاربران برای انجام محاسبات خود از این نرم افزار کاربردی استفاده می‌کنند. اما هنوز افرادی وجود داشته که کار با اکسل را به تازگی شروع کردند. در این مقاله مبانی اولیه کار با این نرم افزار کاربردی در اختیار شما قرار می‌گیرد.

شروع کار با ابزارهای اکسل ممکن است در ابتدا کمی چالش برانگیز باشد اما با اصولی که در این مقاله آموزش داده می‌شود شما به عنوان یک تازه کار قادر به انجام فعالیت‌های خود هستید.

نرم افزار اکسل

نرم افزار اکسل چیست؟

اکسل به زبان ساده یک برنامه صفحه گسترده است که از تعدادی جدول و سلول تشکیل شده و با استفاده از آن می‌توان جداول، فرمول‌ها و توابع را به روش‌های مختلف ایجاد کرد.

اکسل تنها محدود به اعداد نبوده و با استفاده از آن می‌توان تصاویر، ویدئو، متون و … را وارد کرد همچنین کلیه اطلاعات خود را مدیریت کرد.

آشنایی با کاربردهای نرم افزار اکسل در صنعت

نرم افزار اکسل در نسخه‌های متفاوتی وجود داشته و در زمینه‌های مختلفی استفاده می‌شود که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  • مدیریت مسائل مالی و تجاری؛
  • ایجاد انواع فاکتور و رسید مالی؛
  • مدیریت انواع پروژه و مسائل مربوط به بهداشت و سلامتی؛
  • ایجاد چک لیست نهایی و کلیه محاسبات مالی، بدهی، اجاره و وام؛
  • مدیریت انبار؛

البته کاربردهای اکسل به همین قسمت ختم نشده و برای کار با آن باید ابتدا با مفاهیم کلی و اصطلاحات اصلی آن آشنا شوید.

نرم افزار اکسل

آشنایی با مفاهیم پایه اکسل

در این بخش اصطلاحاتی بیان شده که به طور مکرر مورد استفاده قرار گرفته و شما را در درک بهتر موضوع یاری می‌کند.

Workbook (دفتر کار) در نرم افزار اکسل

دفترکار در اکسل فضایی است که به محض اجرای برنامه آن را در صفحه اصلی مشاهده می‌کنید. دفترکار شامل یک صفحه گسترده با یک جدول بزرگ است و با استفاده از زبانه‌های موجود در بخش پایین نرم افزار قابل جابجایی است. به این صفحه‌های بزرگ اصطلاحاً کاربرگ یا Worksheet هم گفته می‌شود.

نرم افزار اکسل

مفهوم سلول در نرم افزار اکسل

Worksheet معمولاً از بلوک‌های مستطیلی شکل تشکیل شده که کلیه داده‌ها اعم از عدد، کلمه، تصویر یا فرمول در آن قرار می‌گیرد. داده‌ها را می‌توان به طور مستقیم در سلول وارد کرده یا با استفاده از نوار بالای Worksheet یا نوار زیر زبانه‌ها این اطلاعات را وارد نرم افزار کنید.

فرمول در اکسل چیست؟

یکی از قابلیت‌های نرم افزار اکسل، فرمول نویسی و انجام محاسبات ریاضی است. تعدادی از فرمول‌ها به طور پیش فرض در نرم افزار وجود داشته اما برای استفاده از برخی فرمول‌ها ابتدا باید آن‌ها را در نرم افزار وارد کرد.

نوار زبانه‌ها در برنامه اکسل چیست؟

برای کار با اکسل ابتدا باید مانند هر نرم افزار دیگر مدتی را صرف یادگیری و آشنایی با محیط و زبانه‌های مختلف آن کنید. نوار اکسل مانند هر محیط دیگر از تعدادی دکمه تشکیل شده که در زبانه‌های مختلف قرار می‌گیرند. در صورت نیاز می‌توان این زبانه‌ها را ویرایش کرده و دکمه‌ها را بر اساس نیاز خود قرار دهید.

توضیحاتی درباره دکمه‌های اکسل

مهم‌ترین زبانه‌های اکسل عبارتند از:

منوی فایل (File)

منوی فوق برای ساخت دفتر کار جدید یا باز کردن دفتر کار قبلی، ذخیره، چاپ یا اشتراک گذاری برگه‌های خود استفاده کنید.

آیکون Home در نرم افزار اکسل

زبانه فوق برای مدیریت فونت، چیدمان، قالب، سلول و ویرایش آن‌ها استفاده شده همچنین کنترل حافظه کلیپبورد توسط این بخش انجام می‌شود.

منوی Insert

برای ورود اطلاعات مانند جداول، چارت‌ها، تصاویر، فیلترها و لینک‌ها استفاده می‌شود.

دسترسی به ابزارهایی مانند پاک کن، قلم، Lasso Selection و هایلایتر از طریق زبانه Draw انجام می‌شود.

نرم افزار اکسل

منوی Page Layout و کاربرد آن در اکسل

این آیکون اغلب برای ویرایش قالب صفحه، تنظیمات، اندازه کاربرگ و سایر تنظیمات استفاده شده همچنین از این زبانه می‌توان فرمول‌ها و توابع مورد نیاز خود را انتخاب کرده و آن‌ها را مدیریت کنید.

منوی دیتا (Data) در نرم افزار اکسل

اغلب برای تبدیل داده‌ها، مشاهده ارتباطات، مرتب سازی فیلترها و استفاده از ابزارهای مدیریت از منوی دیتا در اکسل استفاده می‌شود.

امکان دسترسی به ابزار مورد نظر برای اصلاح اشتباهات از منوی Review انجام شده همچنین برای کوچک نمایی یا بزرگ نمایی اسناد و کار با پنجره‌های مختلف از این منو استفاده می‌شود.

نرم افزار اکسل

نوار ابزار Quick Access

منوی Quick Access در بالا سمت چپ پنجره اکسل قرار داشته و حضور آن در اکسل بسیار مهم است. به کمک این منو می‌توان اسناد را ذخیره کرده یا بازیابی کرد. نکته مهم اینکه با یکبار کلیک روی این گزینه آخرین تغییراتی که روی سند انجام شده، لغو خواهد شد.

اکسل یکی از نرم افزارهای کاربردی مجموعه آفیس بوده که کاربردهای فراوانی در زمینه فرمول نویسی، ایجاد تصاویر و نمودارهای آماری، انجام محاسبات مالی و… دارد. این نرم افزار مانند تمام برنامه‌های دیگر از تعدادی منو و نوار ابزار ساخته شده است.

در این مقاله سعی کردیم شما را با محیط اکسل و نوار ابزارهای مهم آن آشنا کنیم. برای آموزش تصویری در این زمینه به ویدئوی “آموزش نرم افزار اکسل ۲۰۱۳” مراجعه کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *