جذب مدرس جهت ضبط ویدئو آموزشی جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید
0

مزایای استفاده از موتور جستجوی الاستیک سرچ

آشنایی با کاربردهای موتور جستجوی الاستیک سرچ

موتور جستجوی الاستیک سرچ ابزاری برای تجزیه و تحلیل داده در کسب و کارهای مختلف است که این روزها مورد توجه بسیاری از متخصصین و کارشناسان طراحی سایت و سئو قرار گرفته است. اکوسیستم الاستیک سرچ که اصطلاحا به آن Elastic Stack هم گفته می شود، طی چند سال اخیر رشد بالایی داشته است.

سوال اصلی این است که موتور جستجو الاستیک که برای اولین بار توسط Elastic Stack و برای معرفی دستورهای آشپزی طراحی و اجرا شد چگونه در این مدت کوتاه به یکی از محبوب ترین موتورهای جستجوی سازمانی تبدیل شده است؟

موتور جستجوی الاستیک سرچ چیست؟

الاستیک سرچ یا Elasticsearch یک موتور جستجوی کاملا متن باز است که ابتدا روی پلتفرم Apache Lucene ساخته شد سپس در زبان جاوا توسعه داده شد. موتور جستجوی الاستیک ابتدا به عنوان یک فریم ورک متن باز کار خود را شروع کرد اما در ادامه قابلیت های بیشتری به آن اضافه شد.

این موتور جستجوی هوشمند به شما این امکان را می دهد تا حجم زیادی از داده ها را خیلی سریع جستجو، تحلیل و ذخیره کرده و در کسری از ثانیه پاسخ آن را دریافت کنید. موتور جستجوی الاستیک به جای استفاده از جستجوی مستقیم از جستجوی ایندکس استفاده می کند. به همین دلیل پاسخ ها را سریع تر انتقال می دهد.

آشنایی با ساختار الاستیک سرچ

ساختار الاستیک سرچ بر مبنای جداول و الگوهای گسترده پیاده سازی شده و فرایند جستجو و ذخیره کردن داده ها را با REST API انجام می دهد. به بیان ساده تر موتور جستجوی الاستیک سرچ را می توان به عنوان یک سرور در نظر گرفت که می تواند درخواست های JSON را خیلی سریع دریافت کرده و آن ها را پردازش کند. موتور الاستیک بعد پردازش داده های مورد نظر آن ها را به فرمت JSON به شما برمی گرداند.

در ادامه پلتفرم های سازگار با موتور جستجوی الاستیک سرچ به شما معرفی خواهند شد.

نرم افزار متن باز و کاملا رایگان Apache Lucene که به عنوان یک نرم افزار موتور جستجو هم شناخته می شود. این نرم افزار تمام دستورهای مورد نیاز خود را در جاوا نوشته و اجرا می کند.

موتور جستجوی الاستیک سرچ

ایندکس در موتور جستجوی الاستیک سرچ چیست؟

Index یا ایندکس یک کپی از ستون های انتخاب شده داده های جدول است که امکان یک جستجوی کاملا پیشرفته را در اختیار کاربر قرار می دهد.

JSON یکی از فرمت های استاندارد برای انتقال داده هاست که معمولا برای رد و بدل کردن این اطلاعات از متن های خوانا مثل ویژگی – مقدار استفاده می کند.

عملکرد موتور جستجوی الاستیک سرچ چگونه است؟

برای آشنایی بیشتر با عملکرد الاستیک سرچ بیایید ابتدا با یکسری مفاهیم مهم و اساسی آن آشنا شویم.

مفهوم اسناد

اسناد اصلی ترین واحد داده هستند که اغلب به صورت کدهای JSON، در موتور جستجوی الاستیک سرچ جدول بندی می شوند. این اسناد را می توان مثل یک ردیف از دیتابیس به حساب آورد که در واقع یک نماینده از آن چیزی که قصد آن را دارید هم طبقه بندی می شود.

یک سند در الاستیک سرچ چیزی بیشتر از یک متن است و می تواند به صورت هر داده ساختاری به فرمت JSON، کدگذاری شود. مثلا یک سند در موتور جستجوی الاستیک می تواند ورودی های یک سرور یا یک مقاله را ثبت کند.

به مجموعه ای از اسناد، ایندکس گفته می شود. ایندکس دقیقا شبیه یک پایگاه داده عمل کرده و همه اسناد در آن به صورت منطقی با یکدیگر ارتباط دارند. مثلا در یک سایت فروشگاهی می توانید به راحتی یک ایندکس برای مشتریان، یکی برای سفارش ها و یکی برای محصولات در نظر بگیرید.

ایندکس معکوس چیست؟

تمام ایندکس های موتور جستجوی Elasticsearch در واقع همان ایندکس معکوس هستند. ایندکس معکوس تعدادی از داده ها، کلمات یا محتواهای دیگر را در قسمت های مختلف سند ذخیره می کند.

مفهوم Hashmap در موتور جستجوی الاستیک سرچ

Hashmap یک دیتابیس است که شما را به یک سند هدایت می کند. یک ایندکس معکوس هیچوقت رشته ها را به طور مستقیم در خود ذخیره نکرده و آن را به بخش های مختلف تقسیم می کند. این ساختار به صورت عنوان یک جستجوی سریع در سند عمل کرده و مناسب ترین نتیجه را در کوتاهترین زمان به کاربر می دهد.

خوشه الاستیک چیست؟

گروهی از یک یا چند نمونه نود (node) هستند که کاملا به یکدیگر متصل بوده و وظیفه جستجو و ایندکس تمام نودها را به عهده دارند.

نود چیست؟

نود یا گره که اصطلاحا به آن node هم گفته می شود یک سرور تنهاست که داده ها را در خود ذخیره کرده و در ایندکس خوشه مشارکت می کند. تنظیمات گره در موتور جستجوی الاستیک سرچ به ۳ روش مختلف اجرا می شود که در ادامه معرفی می شوند:

روش های پیکربندی خوشه در موتور جستجوی Elasticsearch

تنظیمات خوشه در الاستیک سرچ به ۳ روش جداگانه انجام می شوند که عبارتند از:

Master Node : مسئول مدیریت و کنترل کلیه فعالیت های خوشه های الاستیک سرچ مثل افزودن یا حذف گره ها، یا اضافه کردن ایندکس است.

گره داده یا Data Node کلیه عملیات مربوط به جستجو و ترکیب داده ها را انجام داده و آن ها را در خود ذخیره می کند.

گره کلاینت ( Client Node) کلیه درخواست های خوشه را به گره اصلی یا همان Master Node منتقل کرده و درخواست های مربوط به داده ها را به گره مربوط به آن ها یعنی همان Data Node می فرستد.

موتور جستجوی الاستیک سرچ

Shard چیست؟

موتور جستجوی الاستیک سرچ هر ایندکس را به چندین قطعه به نام Shard تقسیم می کند که هر قطعه به خودی خود کاملا مستقل عمل کرده و می تواند هر گره را دقیقا داخل خوشه جای دهد.

 ماکت در موتور جستجوی الاستیک سرچ

الاستیک سرچ از قطعه های ایجاد شده یا همان Shard جندین کپی تهیه می کند که به آن ها اصطلاحا Replica، گفته می شود. ماکت ها داده های شما را در برابر مشکلات سخت افزاری محافظت می کنند.

الاستیک استک مجموعه ای از چندین ابزار متن باز است که فریم ورک های مختلف از جمله موتور جستجوی Elasticsearch را در خود جای داده است. الاستیک سرچ توانایی تجزیه و تحلیل و ذخیره کردن داده ها را برای کاربران فراهم می کند.

نقاط قوت الاستیک سرچ چیست؟

مهم ترین مزایای استفاده از موتور جستجوی الاستیک سرچ را می توان موارد زیر در نظر گرفت:

  • الاستیک سرچ می تواند به راحتی با استفاده از روش های موثر به جستجوی کامل متن بپردازد. از طرفی این جستجو می تواند به زبان های مختلف انجام شود.
  • موتور جستجوی الاستیک سرچ می تواند به راحتی داده ها را به صورت جداگانه پردازش کند. این کار باعث می شود کارایی سیستم بالا برود.
  • قابلیت موازی سازی داخلی که با استفاده از آن کاربر برای رسیدن به قطعه های مورد نظر نیاز ندارد کارهای مختلفی انجام دهد.
  • معماری قدرتمند در جستجوی پایگاه داده.
  • استفاده از سیستم خود مدیریتی.

نقاط ضعف موتور الاستیک سرچ

موتور جستجوی الاستیک سرچ تنها از فرمت JSON پشتیبانی می کند. این عامل باعث می شود تا این ابزار در ترجمه زبان های مختلف محدود شود.

برای بالا بردن کارایی موتور جستجوی الاستیک سرچ باید از سرورهایی استفاده کنید که رم آن ها حداقل ۶۴ گیگابایت باشد. در غیر این صورت احتمال خرابی سایت شما وجود دارد. به علاوه اجرای درخواست در سرورهایی با حافظه بیشتر، سریع تر انجام می شود.

در ادامه برخی از مهم ترین کاربردهای الاستیک سرچ را معرفی خواهیم کرد:

  • امکان جستجو در برنامه های مختلف؛
  • جستجو در وب سایت هایی با تعداد محتوای بالا به وسیله Elasticsearch راحت تر انجام می شود.
  • موتور جستجوی الاستیک سرچ بر اساس اسناد، وبلاگ، تعداد بازدیدکنندگان و محصولات اینترنتی امکان جستجوی گسترده تری برای کاربران فراهم می کند.
  • الاستیک سرچ معمولا برای تحلیل اطلاعات و بررسی آمارهای مهم استفاده می شود.
  • امکان تجزیه و تجلیل امنیتی سایت ها توسط موتور جستجوی Elasticsearch
  • بررسی و تجزیه و تحلیل کسب و کارهای مختلف

در این مقاله سعی کردیم شما را با کاربردهای موتور جستجوی الاستیک سرچ و نحوه کار با آن آشنا کنیم. نکته پایانی اینکه برای استفاده از این موتور جستجوی کاربردی باید به مفاهیمی مثل SQL، NoSQL و RESTAPI مسلط باشید.

برای اطلاع از تخفیف های آموزشی، ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *