جذب مدرس جهت ضبط ویدئو آموزشی جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید
0

مشکلات نرم افزاری سیستم عامل لینوکس

راهکارهای رفع خطاهای سیستم عامل لینوکس

سیستم عامل لینوکس و توزیع های مختلف آن ممکن است به دلایل مختلف سخت افزاری یا نرم افزاری دچار مشکل شوند. به طور کلی سیستم های کامپیوتری از تعداد زیادی مولفه سخت افزاری و نرم افزاری تشکیل شده اند که در تعامل با یکدیگر کار می کنند. گاهی اوقات بر اثر عواملی این مولفه ها دچار مشکل شده یا از ابتدا درست  کار نمی کنند.

در این مقاله قصد داریم شما را با مشکلات رایج سیستم عامل لینوکس و راهکارهای رفع آن ها آشنا کنیم.

راهکارهای رفع خطاهای توزیع های سیستم عامل لینوکس

فایل های نصب شده روی توزیع های لینوکسی به راحتی قادر به شناسایی سیستم عامل ویندوز نصب شده روی کامپیوتر شما هستند. این فایل ها هنگام نصب یک سیستم بوت دوگانه آماده می کنند. اما گاهی اوقات به دلایلی کامپیوتر قادر به شناسایی سیستم عامل لینوکس نبوده و مستقیما توسط ویندوز بوت می شود.

این مشکل اغلب به این دلیل به وجود می آید که ویندوز منوی بوت را از بوت لودر حذف می کند اما داده ها هنوز وجود دارند. برای رفع این خطا باید سیستم را از طریق Live CD بوت کرده و بعد باز کردن ترمینال، دستور زیر را اجرا کنید:

فرض کنید فایل های مورد نیاز توزیع لینوکسی را برای یکبار روی هارد درایو نصب کرده اید دستور Grub-install تنظیمات را به حالت اولیه برمی گرداند. اگر با انجام دستور زیر، مشکل برطرف نشد باید آن را به صورت دستی ویرایش کنید.

برای شناسایی Grub از دستور زیر استفاده کنید.

find /boot/grub/stage1

بعد شناسایی فایل مورد نظر از طریق دستور زیر تنظیمات  Grub را انجام دهید.

root (hd0,1)

setup (hd0)

quit

دستور اول پارتیشن بوت را شناسایی می کند. دستور دوم بوت لودر را روی MBR نوشته و در آخر آن را از پوشه Grub خارج می کند.

پیشنهاد مطالعه: کتاب اسکریپت‌نویسی در لینوکس

توقف فرآیند بوت، دلیل مشکلات سیستم عامل لینوکس

در گذشته فرآیند بوت سیستم عامل لینوکس با یکسری صفحه متنی همراه بود که برای اغلب کاربران قابل درک نبود. در صورت توقف این صفحات، کاربر باید محل دقیق خطا را شناسایی می کرد.

امروزه توزیع های سیستم عامل لینوکس روی یک صفحه کاملا شیک و کاربرپسند ظاهر شده و اطلاعات آن به وضوح قابل نمایش است. اگر در ابتدای فرآیند بوت لینوکس خطایی رخ دهد، با استفاده از دستور noapic می توان آن را از بوت کرنل برطرف کرد.

اگر با انجام مراحل بالا مشکل برطرف شد، تنظیمات Grub را ویرایش کرده سپس گزینه noapic را به آن اضافه کنید. از این تکنیک می توان در رفع خطای کندی سیستم هم استفاده کرد.

چگونه خطای بوت در سیستم عامل لینوکس را شناسایی کنیم؟

برای شناسایی خطای بوت مراحل زیر را انجام دهید.

گام اول: صفحه معرفی را حذف کنید

اولین گزینه منو را انتخاب کرده و دکمه ویرایش (E) را فشار دهید. هایلایت را به خط کرنل منتقل کرده سپس مجدد دکمه E را فشار دهید. منابع quiet یا splash را پاک کرده و در نهایت دکمه B را برای شروع فرآیند بوت فشار دهید.

گام دوم: شناسایی خطا

برای شناسایی خطا، پیغام های لینوکس را بررسی کنید. سپس مکانی که فرآیند بوت در آن متوقف شده را شناسایی کرده و خطای مورد نظر را در گوگل جستجو کنید.

خطاهای سخت افزاری لینوکس

معمولا تمام درایورهای لینوکس داخل دیسک همراه دستگاه نیستند. به این دلیل که این درایورها از قبل به عنوان ماژول کرنل روی دستگاه نصب شده اند.

ماژول های کرنل می توانند از خط فرمان بارگیری شوند. اما سیستم HAL/D-BUS گاهی اوقات به صورت خودکار ماژول ها را بارگیری می کند. در این شرایط چه باید کرد؟

اولین مرحله: شناسایی سخت افزار

در این مرحله مولفه های سخت افزاری را از طریق فرمان lspci به دست آورید. بعد شناسایی نوع دستگاه برای دریافت اطلاعات دستگاه از گزینه S و برای شناسایی جزئیات بیشتر از V استفاده کنید. این گزینه ها معمولا اطلاعات اضافی ماژول های کرنل را به کاربران نمایش می دهند.

برای نمایش اطلاعات اضافی ماژول می توان از دکمه K هم استفاده کرد. سوال اصلی این است که بعد شناسایی ماژول مورد نظرچگونه آن را بارگیری کنیم؟

اگر برای بوت از Live CD استفاده می کنید، دستور lspci –k را اجرا کرده تا ماژول مورد نظر شناسایی شود. سپس مجدد وارد سیستم شده و درایور موردنظر را مجدد بارگیری کنید.

اگر هیچ خروجی مشاهده نشد، ماژول در سیستم عامل لینوکس از قبل بارگیری شده است.

مرحله دوم: بارگیری ماژول

گاهی اوقات هنگام بوت نیاز داریم یک ماژول هم بارگیری کنیم. معمولا این کار در تمام توزیع های سیستم عامل لینوکس به طور یکسان انجام می شود. به طور مثال در توزیع اوبونتو می توان به راحتی نام ماژول را به انتهای فایل  /etc/modules اضافه کرد. کاربران SUSE برای بارگیری ماژول در سیستم عامل لینوکس باید /etc/sysconfig/kernel را ویرایش کرده و تنظیمات آن را به شکل زیر ویرایش کنند.

MODULES_LOADED_ON_

OOT=”module1 module2”

اهمیت کارت گرافیک در سیستم عامل linux

اگر برای انجام کارهای خود (انجام بازی یا گیمینگ) به شتاب دهنده سه بعدی نیاز دارید، به گرافیک بالایی نیاز دارید. بنابراین این نکته را در استفاده نصب و راه اندازی سیستم عامل لینوکس حتما در نظر بگیرید.

رفع خطاهای نرم افزار سیستم عامل لینوکس

گاهی اوقات سیستم عامل لینوکس به دلایل مختلف کند عمل می کند. در این حالت انجام وظایفی مانند اجرای برنامه بیش از حد معمول طول می کشد. در هر سیستم 3 منبع اصلی وجود دارند که عبارتند از:

  1. حافظه،
  2. هارد دیسک،
  3. پردازنده مرکزی،

ممکن است یک برنامه بیش از حد مجاز از این منابع استفاده کند. برای رفع این مشکل قبل هر چیز میزان مصرف پردازنده خود را بررسی کنید. برای این کار می توانید از برنامه top استفاده کرده و آن را در ترمینال مشاهده کنید.

سیستم عامل لینوکس

اهمیت خط CPU در linux

خط CPU نشان دهنده میزان مصرف پردازنده مرکزی است همچنین ni نشان دهنده برنامه هایی است که به خوبی قابل اجرا هستند.

معمولا برای تعیین میزان مصرف پردازنده مرکزی از روش Nice استفاده می کنیم. این نرم افزار امکان استفاده بیشتر از منابع سیستم را برای کاربران فراهم می کند. یک ابزار دیگر برای نمایش وضعیت دایرکتوری و هارد دیسک سیستم نرم افزار Filelight است. که فضای اشغال شده دایرکتوری ها را به صورت گرافیکی نمایش می دهد. این نرم افزار کمک کرده تا پارتیشن های مختلف شناسایی شوند.

در این مقاله سعی کردیم شما را با مشکلات رایج نرم افزاری سیستم عامل linux و راهکارهای رفع آن آشنا کنیم. برای اطلاع از تخفیف های آموزشی، ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

برای آشنایی بیشتر با سیستم عامل لینوکس و کاربردهای آن می توانید ویدئوهای زیر را مشاهده کنید.

آموزش مقدماتی دستورات ترمینال لینوکس

آموزش نصب لینوکس CentOS

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *