جذب مدرس جهت ضبط ویدئو آموزشی جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید
0

۱۰ ترفند عالی انتخاب کتاب خوب

اهمیت انتخاب کتاب خوب در افزایش انگیزه برای مطالعه

“کتابی را انتخاب کنید که دوستش دارید.”

“اندرسون کوپر”

امروزه سرانه مطالعه در سراسر دنیا از جمله کشور ما ایران بسیار کاهش یافته و دلیل اصلی آن عدم آگاهی در انتخاب کتاب خوب است. حتما برای شما هم پیش آمده که بین کتاب های مختلف گیج شده و قدرت تصمیم گیری خود را از دست داده باشید. معمولا هنگام برگزیدن کتاب سوالاتی مانند اینکه آیا این کتاب برنده جایزه نوبل شده یا جزء لیست کتاب های پرفروش است یا مهم تر از همه کتاب مورد نظر اصلا ارزش خواندن دارد یا نه به سراغتان می آید. از این رو در این مقاله تصمیم گرفتیم ۱۰ راهکار عالی و فوق العاده برای شناسایی و خرید کتاب خوب به شما معرفی کنیم.

هنگام گزینش کتاب اشتباه، برای مطالعه آن بی انگیزه می شوید. برای جلوگیری از این احساس راهکارهای زیر را انجام  دهید.

کتاب مورد علاقه تان را انتخاب کنید

بسیاری از افراد شناسایی و خرید کتاب را به عهده دیگران گذاشته یا خود را به فهرست کتاب های پرفروش محدود می کنند. بزرگان ادبیات دنیا توصیه می کنند کتابی را انتخاب کنید که از خواندن آن لذت می برید. در غیر این صورت مجبور به مطالعه کتاب هایی هستید که به آن ها هیچ علاقه ای ندارید.

انتخاب کتاب

رابطه انتخاب کتاب خوب و موضوع

قبل انتخاب کتاب حتما به موضوع آن توجه کنید. مثلا اگر به روانشناسی علاقه دارید، کتاب خود را بر اساس علاقه تان خریداری کنید. به این ترتیب از مطالعه آن هم لذت می برید.

پاسخگویی به سوالات ذهنی شما

معمولا نیازها و دغدغه های ذهنی ما را به سمت انتخاب کتاب سوق می دهد. لذا توصیه می کنیم در این شرایط قبل هر چیز حتما لیستی از سوالات خود تهیه کنید سپس ببینید کتاب مورد نظر به این سوالات پاسخ می دهد یا خیر.

پیشنهاد مطالعه: آموزش اصول صحیح مطالعه

اهمیت تهیه لیست در انتخاب کتاب خوب

تاکنون اسم لیست خواندن شخصی به گوشتان خورده است؟ معمولا ممکن است ۵ یا ۱۰ کتاب دیده باشید که در مورد آن کنجکاو بوده یا علاقمند به مطالعه آن باشید. این کتاب ها را حتما وارد لیست خواندن های شخصیتان کنید.

کشف ژانر مورد علاقه، ترفند انتخاب کتاب خوب

شما طرفدار طنز تایک هستید یا کمدی؟ از خواندن داستان های پر هیجان به وجد می آیید یا ترجیح می دهید در توصیف های کتاب غرق شوید؟

یکی از راه های اصولی انتخاب کتاب خوب این است که ابتدا ژانر مورد علاقه تان را کشف کنید. به این ترتیب گزینه هایتان محدود تر شده و میل و رغبت بیشتری برای مطالعه آن پیدا خواهید کرد.

مشخصه های مهم در شناسایی کتاب کدام اند؟

سعی کنید در انتخاب کتاب حتما پارامترهای زیر را در نظر بگیرید:

سرعت کتاب

برای انتخاب کتاب مورد نظرتان حتما به این نکته توجه کنید که داستان مورد نظر چقدر سریع پیش می رود؟

توجه به شخصیت پردازی کتاب

اینکه نویسنده با شخصیت های خود چگونه برخورد کرده یا اصلا کتاب مورد نظر شما شخصیت محور یا اتفاق محور است؟

سایر موارد مهم در انتخاب کتاب خوب عبارتند از:

  1. خط داستانی یا جهت گیری طرح؛
  2. لحن و حال و هوای کتاب؛
  3. سبک نگارش نویسنده چگونه است؟

تحقیق در مورد نویسندگان مورد علاقه

ممکن است هنگام شناسایی کتاب از چند مورد آن لذت ببرید. در این مواقع حتما نام کتاب را در لیست خود وارد کنید. به این ترتیب متوجه می شوید که واقعا قصد مطالعه چه کتابی دارید؟

گزینش آثار نویسنده مورد علاقه

اگر شما هم در گزینش کتاب خوب دچار مشکل هستید، این گزینه را امتحان کنید. آثار نویسنده ای که قبلا آثار او را مطالعه کرده اید، شما را به مطالعه کتاب های بیشتر ترغیب می کند.

انتخاب کتاب

انتخاب کتاب خود از طریق پرسش از دیگران

سعی کنید در گزینش کتاب از نظرات دیگران هم استفاده کنید. اما این بدان معنا نیست که این کار را کامل به آن ها بسپارید. معمولا فروشنده های کتابفروشی های محلی هم می توانند راهنمای خوبی در این مورد باشند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با اهمیت کتابخوانی

نگاه سطحی به کتاب

قبل خرید کتاب حتما یک نگاه سطحی به آن بیندازید. کتاب را ورق زده و سعی کنید چند صفحه از آن را بخوانید. این کار باعث می شود با ساختار آن بیشتر آشنا شوید.

امیدوارم این مطلب شما را در انتخاب کتاب خوب کمک کند. راستی شما برای برگزیدن کتاب های مورد علاقه تان از چه روش هایی استفاده می کنید؟

برای اطلاع از تخفیف های آموزشی، ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *