جذب مدرس جهت ضبط ویدئو آموزشی جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید
0

۱۲ تاثیر مطالعه بر سلامت روانی افراد

تاثیر مطالعه بر سلامت روانی افراد

انسان ها معمولا از خواندن کتاب هدف های مختلفی دارند اما نباید از تاثیر مطالعه بر سلامت روانی افراد غافل شویم. در این مقاله قصد داریم ۱۲ فایده مهم خواندن کتاب برای روح و روان شما را مورد بررسی قرار دهیم. عده ای از افراد برای پیشرفت شغلی خود مطالعه کرده و عده ای به خاطر گذراندن وقتشان این کار را انجام می دهند. در واقع مطالعه کتاب یکی از کارهایی است که منافع زیادی برای جسم و روح شما به همراه دارد.

معمولا افرادی که عاشق کتاب خواندن هستند، سعی می کنند کتاب های خوبی هم خوانده اند را به دیگران هم پیشنهاد دهند. این طبیعی است که وقتی موضوعی در شما حس خوب ایجاد می کند، آن را به دیگران هم منتقل کنید. در ادامه به تاثیرات مطالعه بر سلامت روانی افراد می پردازیم.

افزایش آرامش از تاثیرات مطالعه بر سلامت روانی افراد

اگر شما هم در زندگی روزمره دچار استرس شدیدی می شوید، حتما کتاب بخوانید. طبق تحقیقات انجام شده در دانشگاه ساسکس مطالعه یکی از موثرترین روش ها برای مقابله با استرس است. کتاب خواندن در کنار گوش دادن به موسیقی مورد علاقه و نوشیدن یک فنجان قهوه در درمان بیماری استرس بسیار موثر است.

مطالعه باعث تقویت ذهن می شود

یکی دیگر از فواید خواندن کتاب این است که در سنین پیری مغز توانایی خود را از دست نمی دهد. تحقیقات نشان داده افرادی که مطالعه را در برنامه روزانه خود قرار داده اند، از قدرت مغزی بالاتری برخوردارند.

تاثیر مطالعه بر سلامت روانی

پیشگیری از آلزایمر، تاثیر مطالعه بر سلامت روانی افراد

یکی دیگر از تاثیرات مطالعه بر سلامت روانی افراد، جلوگیری از ابتلا به بیماری فراموشی یا همان آلزایمر است. شما می توانید با فعال نگه داشتن ذهن و تقویت حافظه از ابتلا به بیماری فراموشی جلوگیری کنید. مغز شما هم مثل همه اعضای بدنتان برای سالم بودن به تمرین نیاز دارد. برای تقویت ذهن علاوه بر مطالعه می توانید بازی های کامپیوتری یا فکری مثل شطرنج انجام دهید.

رابطه خواب راحت و مطالعه چیست؟

متخصصین و روان شناسان برای درمان اختلالات مربوط به خواب توصیه می کنند یک برنامه روزانه کامل برای خود تنظیم کرده و مطالعه را حتما در آن قرار دهید. لامپ های پر نور یا روشنایی صفحه نمایش دستگاه های دیجیتال مثل تبلت به مغز دستور بیداری می دهد. بنابراین برای داشتن خوابی راحت به جای خواندن پی دی اف، یک کتاب را زیر نور ملایم چراغ مطالعه بخوانید تا کمتر از ۳۰ ثانیه به خواب عمیقی فرو روید.

افزایش همدلی و تاثیر مطالعه بر سلامت روانی افراد

همدلی یعنی خود را جای دیگران گذاشته و احساسات آن ها را درک کنید. طی تحقیقات انجام شده غر ق شدن در داستان ها و افسانه ها باعث افزایش همدلی در فرد می شود.

درمان افسردگی با مطالعه

یکی از تاثیرات مطالعه درمان افسردگی در افراد است. طبق تحقیق هایی که در دانشگاه گلاسکو آمریکا انجام شده به این نتیجه رسیده اند افرادی افسرده ای که مطالعه را در برنامه های روزانه خود قرار داده اند بعد یکسال موفق به درمان این بیماری شده اند.

افزایش سطح دانش، تاثیر مطالعه بر سلامت روانی افراد

هر چقدر دانش و آگاهی خود درباره مسائل مختلف را گسترش دهید، برای مباره با چالش های پیش روتان بیشتر آماده می شوید. فراموش نکنید پول، سلامتی و کار شما ممکن است روزی از دستتان برود اما دانش و آگاهی که از خواندن کتاب به دست می آورید، همیشه با شما می ماند.

دایره لغات شما افزایش می یابد

یکی دیگر از فواید مطالعه، بالا رفتن دایره لغات شماست. هرچه کتاب بیشتری بخوانید، با کلمات بیشتری آشنا شده و دانش شما گسترش پیدا می کند. مطالعه علاوه بر زندگی شخصی و سلامت روح و روان شما بر زندگی کاری و حرفه ای شما هم تاثیر می گذارد.

تقویت حافظه و تاثیر مطالعه بر سلامت روان

هنگامی که یک کتاب می خوانید، باید جزئیات آن را کامل به خاطر بسپارید. مغز به عنوان یک عضو فعال بدن شما این کار را به درستی انجام می دهد. جالب است بدانید هر بار مطلب جدیدی به ذهن خود می سپارید، مغز مسیرهای عصبی جدیدی ساخته و مسیرهای قبلی را تقویت می کند. این کار باعث تقویت حافظه کوتاه مدت و ثابت شدن خلق و خوی شما می شود.

مهارت تفکر تحلیلی  را در خود تقویت کنید

تا به حال برایتان پیش آمده که یک داستان معمایی را خوانده اما قبل تمام کردن کتاب معمای داستان را خودتان حل کرده باشید؟

اگر این اتفاق برای شما افتاده یعنی می توانید با کنار هم قرار دادن جزئیات داستان تفکر تحلیلی خود را به کار گرفته و معمای داستان را حل کنید.

تاثیر مطالعه بر سلامت روانی

با مطالعه تمرکزتان بیشتر می شود

روزانه با هزاران هزار رسانه رو به رو هستیم که توجهمان را به خود جلب می کند. ممکن است در یک بازه ۵ دقیقه ای چندین کار به طور همزمان انجام دهیم مثل چک کردن ایمیل یا چت کردن با افراد مختلف. زمانی که یک کتاب می خوانید تمام هوش و حواستان به داستان جلب شده و دنیای اطرافتان را کاملا فراموش می کنید. برای افزایش تمرکزتان در طول روز سعی کنید حتما قبل شروع کار ۱۵ تا ۲۰ دقیقه کتاب بخوانید.

بهبود نوشتن و تاثیر مطالعه بر سلامت روانی افراد

گسترش دایره لغات رابطه مستقیمی با بهبود نوشتن دارد. معمولا بیان روان در کنار سبک های مختلف نوشتاری نویسندگان مختلف و تجربه وزن کلامی باعث سلامت روحی و روانی افراد می شود.

سرگرمی رایگان برای داشتن روح و روانی سالم تر

بسیاری از افراد دوست دارند مطالب مورد علاقه شان را کنار حاشیه های صفحات کتاب خود بنویسند. امروزه قیمت کتاب های چاپی به طرز شگفت آوری بالا رفته و تمام اقشار جامعه توانایی تهیه نسخه چاپی کتاب ها را ندارند.

برای داشتن یک سرگرمی رایگان می توانید به کتابخانه محله تان مراجعه کرده و کتاب مورد علاقه تان را امانت بگیرید. به این ترتیب در هزینه های خود هم صرفه جویی می کنید. کتاب خود را انتخاب کرده و مطالعه آن را شروع کنید.

از همین الان شروع کرده، کتابی دستتان بگیرید و وارد دنیای جدیدی شوید.

برای اطلاع از تخفیف های ویژه ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

پیشنهاد مطالعه: آموزش مطالعه سریع تنها در ۱۰ روز

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *