جذب مدرس جهت ضبط ویدئو آموزشی جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید
0

۶ نکته مهم طراحی پروتوتایپ

آموزش طراحی پروتوتایپ

طراحی پروتوتایپ چیست و چه کاربردی در زندگی ما دارد؟ امروزه تمام ابزار و وسایل، زندگی ما را تحت تاثیر قرار می دهند. این ابزار ابتدا یک ایده ذهنی برای رفع نیازهای انسان بودند اما بعدها و با پیشرفت علم و فناوری به ابزارهای هوشمند مانند گوشی یا نرم افزارهای مختلف تبدیل شدند.

در این مقاله قصد داریم به معرفی پروتوتایپ و تاثیر آن در زندگی روزمره بپردازیم.

پروتوتایپ چیست؟

پروتوتایپ یا اصطلاحا Prototype یک کلمه انگلیسی و به معنای ماکت یا نمونه اولیه است. برای طراحی و ساخت یک محصول باید از پروتوتایپ استفاده کنیم. این مدل ها معمولا در زمینه های مختلف از معماری تا مهندسی مورد استفاده قرار می گیرند.

هدف از طراحی پروتوتایپ چیست؟

هدف از طراحی پروتوتایپ ها، ایجاد یک نمونه اولیه است. به این ترتیب اشکالات اولیه محصول پیدا شده و توسط کاربران برطرف می شود. به بیان ساده شما به جای طراحی و ساخت محصول، از یک نمونه ساده تر استفاده می کنید.

نکته بعدی اینکه معمولا از پروتوتایپ ها برای تست نرم افزارها یا سایت های مختلف استفاده می شود. طراحان سایت از پروتوتایپ ها در مراحل مختلف پروژه خود استفاده می کنند تا مشکلات احتمالی را در ابتدای کار شناسایی و برطرف کنند.

مزایای طراحی پروتوتایپ

ساخت Prototype مزایای زیادی برای طراحان، مهندسین و معماران به همراه دارد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  1. ایده اولیه ذهنی به وسیله Prototype برای کاربران ملموس تر خواهد شد.
  2. استفاده از Prototype در وقت و هزینه طراحان و صاحبان کسب و کار صرفه جویی خواهد کرد.
  3. کاربران با استفاده از پروتوتایپ مشکلات احتمالی را شناسایی کرده و در مراحل مختلف می توانند از مشتریان خود بازخورد دریافت کنند. همچنین به وسیله طراحی پروتوتایپ ایده های مختلف به اشتراک گذاشته شده و از آن ها برای بهبود عملکرد محصول نهایی استفاده می شود.

مهم ترین انواع Prototype

انواع بسیاری از پروتوتایپ وجود دارند. معمولا برای طراحی Prototype فاکتورهایی مانند دقت ساخت، فیزیکی یا دیجیتالی بودن و نوع مدل در نظر گرفته می شود. اما به طور کلی پروتوتایپ ها به ۳ دسته دقت پایین، متوسط و بالا تقسیم می شوند.

پروتوتایپ با دقت پایین چیست؟

معمولا در ابتدای پروژه استفاده شده و به طراح اجازه می دهد تا ایده ذهنی خود را با کمترین هزینه آزمایش کند. این پروتوتایپ ها با محصول نهایی ارتباطی ندارند و فقط یک شمای کلی از محصول به کاربر ارائه می دهند. این نوع Prototype را اصطلاحا کاغذی هم می گویند زیرا برای طراحی آن ها از اتودهای کاغذی ساده استفاده می شود.

پیشنهاد مطالعه: آشنایی با محیط نرم افزار ایلوستریتور

مزایای استفاده از پروتوتایپ های کاغذی

استفاده از این نوع پروتوتایپ ها به شما این امکان را می دهد که قبل طراحی محصول، بازخوردهای مناسبی از کاربران و طراحان دیگر دریافت کنید.

آشنایی با پروتوتایپ های با دقت متوسط

این Prototype معمولا شباهت بیشتری با محصولات نهایی داشته و اغلب برای رفع مشکلات ایجاد شده در محصول به کار می روند. این پروتوتایپ ها دارای ویژگی های بصری محدودی بوده و تمرکز اصلی آن ها روی بهبود کارایی محصول یا خدمات شماست.

پروتوتایپ های با دقت متوسط کاربردهای بسیار زیادی داشته و دارای تنوع گسترده ای هستند تا جایی که اغلب توسعه دهندگان آن را به نام وایرفریم هم می شناسند.

پروتوتایپ های با دقت بالا

همانطور که از نام آن ها پیداست، شباهت زیادی با محصول نهایی داشته و گاهی اوقات ممکن است با آن اشتباه گرفته شوند. این پروتوتایپ ها معمولا جزئیات بصری را به خوبی نمایش داده و کاربران می توانند نظرات خود را با طراحان به اشتراک بگذارند.

پروتوتایپ های با دقت بالا معمولا به هزینه و زمان بیشتری برای ساخت نیاز دارند. مثلا ساخت ماکت های سه بعدی هتل ها و برج های مختلف نمونه ای از پروتوتایپ های با دقت بالا محسوب می شود.

نکات مهم در طراحی پروتوتایپ ها

چگونه می توانیم یک پروتوتایپ مناسب طراحی کنیم؟ برای پاسخ به این سوال باید نکات زیر را رعایت کنید:

برآورد هزینه و زمان مورد نیاز

قبل شروع طراحی پروتوتایپ مواردی که به آن نیاز دارید مانند زمان، هزینه و… را حتما مشخص کنید.

ایده خود را قبل طراحی در ذهن مجسم کنید

داشتن یک ایده ذهنی می تواند در طراحی Prototype به شما کمک کرده و کم و کاستی های طرح شما را در همان ابتدا شناسایی کند. برای رسم ایده های ذهنی خود می توانید از نرم افزارهای رسم دیجیتال هم استفاده کنید.

طراحی یک پروتوتایپ مجازی

برای رسم طرح های دو بعدی خود از یک نرم افزار مدلسازی مانند اتوکد استفاده کنید. با استفاده از این برنامه می توانید مدل های خود را به واقعیت نزدیک تر کنید.

طراحی پروتوتایپ

استفاده از یک پروتوتایپ ساده و دست ساز

نیازی نیست که پروتوتایپ اولیه شما با محصول اولیه مشابه باشد. شما با طراحی Prototype به این نکته پی می برید که ایده اولیه شما قابل اجرا هست یا نه.

مشکلات و نواقص طرح خود را برطرف کنید

قبل اینکه Prototype را آماده کنید، مشکلات و نواقص آن را شناسایی کرده و برطرف کنید.

بعد انجام مراحل بالا طرح خود را نهایی کرده و پروتوتایپ خود را آماده کنید.

در این مقاله سعی کردیم انواع پروتوتایپ و اهمیت آن در کسب و کارها را به شما معرفی کنیم. نکته آخر اینکه زمان زیادی برای طراحی پروتوتایپ نگذارید.

 برای اطلاع از تخفیف های آموزشی، ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *