جذب مدرس جهت ضبط ویدئو آموزشی جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید
0

آموزش رفع خطای پایگاه داده در وردپرس

خطای پایگاه داده چیست؟

خطای پایگاه داده یا Error Establishing a Database Connection یکی از مشکلات رایج وردپرس است که برای اغلب افراد تازه کار کمی گیج کننده به نظر می رسد. لذا در این مقاله ابتدا این خطا را به طور کامل توضیح می دهیم. سپس راهکارهایی برای رفع آن به شما معرفی خواهیم کرد.

خطای پایگاه داده معمولا زمانی رخ می دهد که وردپرس قادر به برقراری ارتباط با دیتابیس نمی باشد. عوامل متعددی در بروز این خطا تاثیرگذار هستند که شناسایی آن ها برای افراد مبتدی کمی دشوار به نظر می رسد.

عوامل موثر بر خطای پایگاه داده

خطای پایگاه داده معمولا با نمایش عبارت Error Establishing a Database Connection در وردپرس ظاهر می شود. عوامل متعددی در بروز این ارور نقش دارند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

ورود نادرست اطلاعات فایل wp-config.php

خرابی فایل wp-config.php

پلتفرم وردپرس برای ذخیره اطلاعات از یک پایگاه داده یا اصطلاحا دیتابیس استفاده می کند. برای برقراری ارتباط وردپرس با دیتابیس اطلاعات زیر مورد نیاز هستند:

نام پایگاه داده؛

نام کاربری؛

رمز عبور؛

نام سرور؛

نام پیشوند؛

نکته مهم اینکه اگر به هر دلیلی یکی از این موارد به درستی وارد نشوند، با خطای پایگاه داده در وردپرس مواجه خواهید شد. در بخش بعدی راهکارهای رفع خطای Error Establishing a Database Connection به شما آموزش داده می شود.

پیشنهاد مطالعه: آشنایی با ابزار syntax error در وردپرس

چگونه خطای Error Establishing a Database Connection را رفع کنیم؟

مهم ترین دلیل بروز خطای پایگاه داده در وردپرس مربوط به سرویس میزبانی هاست سایت شماست. بنابراین برای رفع این خطا ابتدا سرویس هاستینگ خود را تغییر دهید. همچنین برای جلوگیری از بروز این مسئله پیشنهاد می کنیم قبل خرید هاست حتما با شرکت های معتبر ارائه دهنده این خدمات مشورت کنید.

ممکن است اطلاعات فایل wp-config.php را به درستی وارد نکرده باشید، بنابراین در قدم بعدی اطلاعات فایل wp-config.php را مورد بررسی قرار دهید.

خطای پایگاه داده

چگونگی بررسی اطلاعات کاربری پایگاه داده وردپرس

برای بررسی فایل wp-config.php در وردپرس ابتدا باید وارد شاخه اصلی دایرکتوری وردپرس در بخش مدیریت هاست خود شوید. سپس فایل wp-config.php را باز کنید. بعد باز شدن فایل مورد نظر خطوط زیر را پیدا کرده و اطلاعات هر بخش را مورد بازبینی قرار دهید.

// ** MySQL settings – You can get this info from your web host ** //

/** The name of the database for WordPress */

define( ‘DB_NAME’, ‘database_name_here’ );

/** MySQL database username */

define( ‘DB_USER’, ‘username_here’ );

/** MySQL database password */

define( ‘DB_PASSWORD’, ‘password_here’ );

/** MySQL hostname */

define( ‘DB_HOST’, ‘localhost’ );

اطلاعات بخش DB_HOST را بررسی کنید

اگر اطلاعات را به درستی وارد کردید اما هنوز با خطای پایگاه داده رو به رو می شوید، اطلاعات بخش DB_HOST را بررسی کنید. اغلب شرکت های ارائه دهنده خدمات وردپرس از localhost به عنوان میزبان پایگاه داده شما استفاده می کنند.

برخی شرکت های میزبان وردپرس، برای ارائه خدمات دیتابیس از سرورهای جداگانه ای استفاده می کنند. در این صورت شما باید برای تایید اطلاعات پایگاه داده خود با این شرکت ها تماس بگیرید.

رفع خطای پایگاه داده از طریق تعمیر دیتابیس

گاهی اوقات برای رفع خطای Error Establishing a Database Connection، نیاز است دیتابیس وردپرس را تعمیر کنید.

در این شرایط شما باید ابتدا وارد فایل wp-config.php شده و در صفحه باز شده کد زیر را قبل عبارت ‘That’s all, stop editing! Happy blogging’ وارد کنید. سپس فایل را ذخیره کنید.

define(‘WP_ALLOW_REPAIR’, true);

نکته مهم:

بعد انجام مراحل بالا حتما کد define(‘WP_ALLOW_REPAIR’, true); را از فایل wp-config.php حذف کنید تا کاربران عادی قادر به مشاهده آن نباشند.

خطای پایگاه داده

بررسی اتصالات، راهکار رفع خطای پایگاه داده

اگر موارد بالا را انجام دادی اما هنوز خطای Error Establishing a Database Connection را مشاهده می کنید، ممکن است سرور پایگاه داده به دلیل ترافیک زیاد دچار مشکل شده باشد. این خطا معمولا برای کاربرانی رخ می دهد که از هاست اشتراکی استفاده می کنند.

برای تست این موضوع ابتدا یک فایل جدید به نام testconnection.php ایجاد کرده و کد زیر را وارد آن کنید.

<?php

$link = mysqli_connect(‘localhost’, ‘username’, ‘password’);

if (!$link) {

die(‘Could not connect: ‘ . mysqli_error());

}

echo ‘اتصال موفق’;

mysqli_close($link);

?>

بعد کپی کد مورد نظر، اطلاعات دیتابیس خود را جایگزین کرده و فایل را در مرورگر باز کنید. راه اندازی مجدد سرور هم می تواند در رفع مشکل مذکور مفید باشد.

اگر با انجام مراحل بالا هنوز خطای پایگاه داده در وردپرس را مشاهده کردید، حتما با میزبان هاست خود در تماس باشید. همچنین برای اطلاع از تخفیف های آموزشی، ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *