جذب مدرس جهت ضبط ویدئو آموزشی جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید
0

آشنایی با روش MPT در بازار بورس

تحلیل بازار سرمایه با روش MPT

روش MPT یکی از تکنیک های موثر برای تحلیل بازار سرمایه است که اولین بار توسط هری مارکویتز ارائه شد. مارکویتز برای ارائه این طرح ارزشمند موفق به دریافت جازه نوبل اقتصادی شد. ساختار روش MPT بر مبنای بهینه سازی ریسک از طریق چندگونه سازی سهام استوار است.

برای آشنایی بیشتر با این روش و تاثیر آن در تحلیل بازار بورس در ادامه مقاله ما را همراهی کنید.

ساختار روش MPT

روش MPT اثبات می کند که تقسیم سرمایه به چندین سهام مختلف در کنار بررسی ارتباط آن ها بدون از دست دادن بازده، میزان ریسک را کاهش می دهد. مارکویتز معتقد است بازده سبد سهام برابر است با بازده وزنی تک نک سهام ها اما ریسک سبد حتما نباید برابر ریسک وزنی سهام ها باشد. به عنوان مثال اگر به طور اتفاقی ۱۰ سهم بازار بورس را انتخاب کنیم، ریسک سبد از ریسک تک سهم های بازار سرمایه کمتر است.

روش MPT

تئوری MPT از استحکام و قدرت کافی برخوردار است. اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از روش MPT به اطلاعات تاریخی سهم مورد نظر بستگی دارد. به عبارت بهتر هرچه اطلاعات تاریخی یک سهم بیشتر باشد، می توان به آن بیشتر اعتماد کرد. این در حالی است که متاسفانه اغلب شرکت های بزرگ در بازار سرمایه ایران سابقه تاریخی کمی دارند.

مسلما اولین چیزی که به ذهن شما می آید این است که آیا استفاده از روش MPT برای انتخاب سهم کار عاقلانه ای است یا خیر؟

آیا استفاده از روش MPT عاقلانه به نظر می رسد؟

با توجه به وضعیت کنونی بازار بورس در ایران روش انتخاب تصادفی اصلا راهگشا نبوده و ممکن است شما ضرر و زیان مالی شدیدی به شما وارد کند. این در حالی است که استفاده از روش MPT در کنار روش فاندامنتال می تواند وضعیت شما در بازار سرمایه را تا حدودی بهبود دهد.

بیشتر بخوانید: چگونه استراتژی موفق در بورس ایجاد کنیم؟

بررسی عمیق تر تکنیک MPT در بازار بورس

مارکویتز با استفاده از روش MPT اثبات می کند که بازده یک سبد سهام برابر است با میانگین وزنی تک تک سهام های داخل سبد. نکته مهم اینکه این موضوع در خصوص محاسبه ریسک سبد صدق نمی کند. به عبارت ساده تر اگر بتوانیم سبدی تشکیل دهیم که بین سهم های آن کمترین ضریب همبستگی وجود داشته باشد، بدون شک ریسک سبد سهام از وزن تک تک سهم های داخل سبد کمتر خواهد بود.

میزان کوواریانس سهم های سبد به صورت ۲ به ۲  محاسبه می شوند. در محاسبه کوواریانس سبد سهام با استفاده از روش MPT بهتر است تعداد کوواریانس های مثبت و منفی دارای یک رابطه منطقی باشند.

برخی افراد معتقداند انتخاب تعداد مشخصی از سهام صنایع مختلف در کنار هم می تواند حاشیه امنیتی مناسبی برایشان ایجاد کند. در حالی که این تکنیک در همه جا کاربرد نداشته و قابل اتکا نیست.

روش MPT

بسیاری از سهم های صنایع مختلف از نظر نمودار بازده بسیار شبیه هم عمل کرده و دارای همبستگی قوی با یکدیگر هستند.

این نکته را به خاطر داشته باشید که انتخاب ۲ شرکت از ۲ صنعت مختلف شرط کافی برای تشکیل سبد سهام نخواهند بود حتی اگر همبستگی بین آن ها صفر یا منفی ۱ باشد.

هنگام استفاده از روش MPT برای تحلیل بازار باید این نکته را به یاد داشته باشید که اگر تصمیمتان را بر اساس یک دوره ۱۰ ساله تنظیم می کنید، باید برای دستیابی به آن ۱۰ سال انتظار بکشید. هر چقدر دامنه اطلاعات شما وسیع تر باشد، تحقق بازده آن به زمان بیشتری نیاز دارد.

در این مقاله سعی کردیم شما را با اصول تحلیل بازار به روش MPT آشنا کنیم. امیدواریم با استفاده از مطالب این مقاله تصمیمات بهتری اتخاذ کرده و موفقیت بیشتری در بازار بورس کسب کنید.

برای اطلاع از تخفیف های آموزشی، ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *