جذب مدرس جهت ضبط ویدئو آموزشی جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید
0

تکنیک‌های رایج برای بهبود مهارت‌های فردی

چگونه مهارت‌های فردی خود را بهبود دهیم؟

بهبود مهارت‌های فردی یکی از ارکان اصلی در روابط امروزی به شمار رفته و افراد با دانستن آن به بلوغ، موفقیت و رضایت از زندگی خواهند رسید.

اغلب افراد در طول زندگی مهارت‌های زیادی یاد گرفته که به آن‌ها در رسیدن به اهداف طولانی مدت خود کمک بسیاری می‌کند. در این مقاله قصد داریم شما را با تکنیک‌هایی برای بهبود روابط فردی آشنا کنیم.

قبل هر چیز بیایید با مفهوم مهارت‌های فردی بیشتر آشنا شویم.

مهارت‌های فردی چیست؟

خصوصیات و توانایی‌هایی که در کنار هم باعث رشد شخصی و حرفه‌ای فرد می‌شوند را مهارت‌های فردی نامیده که بهبود آن‌ها سبب موفقیت در رسیدن به اهداف کوتاه مدت و دراز مدت می‌شود.

 

مهارت‌های فردی

کاربرد مهارت‌های فردی در زندگی روزمره

توسعه مهارت‌های ارتباطی در انجام امور زیر به شما کمک خواهد کرد:

  • رسیدن به اهداف؛
  • پیشرفت حرفه‌ای؛
  • بهبود نقاط ضعف و قوت خود؛
  • رسیدن به اهداف و آرزوها؛

مثال‌هایی از مهارت‌های ارتباطی

مهارت‌های فردی می‌توانند ذاتی یا اکتسابی باشند. به عبارت بهتر اغلب افراد این مهارت‌ها را در خود داشته یا به مرور زمان و مراجعه به روانشناس و مشاور آن‌ها در خود ایجاد می‌کنند.

افراد بسته به نیازهای خود مهارت‌های زیر را کسب می‌کنند.

  • مهارت‌های ارتباطی و بین فردی؛
  • مهارت‌های سازمانی؛
  • روش‌های حل مسئله؛
  • افزایش اعتماد به نفس، تطبیق پذیری، تمامیت، رهبری و اخلاق کاری؛

در ادامه هر کدام از مهارت‌های فوق به طور جداگانه بیان می‌شوند.

مهارت‌های ارتباطی و بین فردی

مهارت‌های ارتباطی شامل توانایی افراد در صحبت کردن، نوشتن و گوش دادن است. با کسب این مهارت‌ها توانایی درک افکار و احساسات دیگران را داشته و ایده‌های خود را به راحتی به افراد منتقل می‌کنید.

مهارت‌های ارتباطی می‌تواند استفاده از لحن مناسب، مثبت و با اطمینان باشد.

مهارت‌های بین فردی به ارتباط میان افراد گفته شده که عده‌ای آن را به نام مهارت‌های اجتماعی هم می‌شناسند. مهارت‌های بین فردی در واقع رفتارهای کلامی، غیر کلامی و واکنش‌های افراد با یکدیگر است. کسب این مهارت‌ها در ایجاد روابط، برداشت بهتر از دیگران و موقعیت‌های اجتماعی تأثیر خوبی می‌گذارد.

مهارت‌های سازمانی چیست؟

مهارت‌های سازمانی شامل توانایی افراد در برنامه ریزی و اولویت بندی و مرتب سازی فضاهای فیزیکی و دیجیتالی است. سازماندهی مناسب می‌تواند به صرفه جویی در زمان، ارتباطات مؤثر و بهبود کارایی افراد کمک شایانی کند.

تکنیک حل مسئله در بهبود روابط فردی

یکی از ویژگی‌های مهارت‌های ارتباطی، توانایی حل مسئله در مقابله با شرایط چالش برانگیز یا دشوار است که افراد با کسب این مهارت در مقابل موانع با آرامش برخورد کرده و به دنبال بهترین راه حل هستند.

افزایش اعتماد به نفس

اعتماد به نفس یعنی به توانایی‌ها، اعتقادات، اقدامات و تصمیمات خود ایمان قلبی داشته و اهداف بلند پروازانه ای در سر بپرورید.

افراد با اعتماد به نفس راه‌های مختلفی برای رسیدن به موفقیت را امتحان کرده و چیزهای جدیدی تجربه می‌کنند.

توانایی تطبیق پذیری

سازگاری یا تطبیق پذیری، توانایی افراد برای تطبیق سریع و آسان با موقعیت‌های جدید است. افراد تغییر پذیر در طول مسیر موفقیت خود با افراد و شخصیت‌های مختلفی آشنا شده و توانایی شکوفایی در هر محیط را دارند. این افراد در موقعیت‌های تنش زا هم آرام هستند.

تمامیت، یکی از مهارت‌های فردی

مردم توانایی اعتماد به افراد صادق را دارند. صداقت یعنی انجام درست کار و گفتن حقیقت است. یکپارچگی منجر به شهرت خوب و فرصت‌هایی برای پیشرفت است.

مهارت‌های فردی

داشتن اخلاق کاری

یکی دیگر از مهارت‌های فردی، داشتن اخلاق کاری است که شامل قابلیت اطمینان، مسئولیت پذیری، نظم و انضباط، کیفیت و… می‌شود. افرادی که از شغل خوبی برخوردارند، اغلب دارای نگرش مثبت و مولد هستند.

مهارت رهبری

رهبری به توانایی هدایت مردم گفته شده و رهبران خوب اغلب به دیگران انگیزه داده و آن‌ها را در رسیدن به یک هدف مشترک یاری می‌کنند. این افراد در دیگران اعتماد به نفس ایجاد کرده و روحیه افراد را بهبود می‌دهند.

چگونگی یادگیری مهارت‌های فردی

برای کسب این مهارت ها می‌توان در کلاس‌های مختلف در این زمینه شرکت کرده یا دستورالعمل‌های زیر را تک تک انجام دهید:

  • به ترس‌های خود غلبه کنید.
  • مطالعه، ذهن افراد را تحریک کرده و مهارت‌های تفکر انتقادی آن‌ها را بهبود می‌بخشد. برای آموزش این مهارت سعی کنید حداقل یک مقاله در روز مطالعه کنید.
  • از یادگیری تجربیات جدید نترسید. موضوعات جدید یاد گرفته و مهارت‌های خود را ارتقا دهید.

مهارت‌های فردی، مجموعه خصوصیات و ویژگی‌های شخصی و حرفه‌ای فرد است که او را در رسیدن به اهداف خود کمک می‌کند. مهارت‌های فردی اغلب ذاتی یا اکتسابی بوده و برای یادگیری آن‌ها هیچوقت دیر نیست. کافیست تغییر را پذیرفته و سعی در ارتقای مهارت‌های ارتباطی، سازمانی، خانوادگی و… کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *