جذب مدرس جهت ضبط ویدئو آموزشی جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید
0

کاربرد طرح تجاری در کسب و کارها

چگونه طرح تجاری بنویسیم؟

طرح تجاری یا بیزینس پلن یک نوشته رسمی  است که مواردی مانند اهداف کسب و کار، دلایل انتخاب این اهداف و برنامه های رسیدن به آن را مشخص می کند. طرح تجاری می تواند اطلاعاتی درباره گذشته سازمان یا تیم های اجرایی آن را تعیین کند. بیزینس پلن یک سند مکتوب است که کلیه جزئیات کار، انتظارات و نیازهای سازمان را شناسایی کرده و آن ها را ارزیابی می کند.

حال که با مفهوم طرح تجاری و اهمیت آن در کسب و کارها آشنا شدید، وقت آن رسیده که قوانین و اصول نوشتن آن هم بیاموزید.

قوانین مهم نوشتن طرح تجاری

معمولا سعی کنید بیزینس پلن خود را کوتاه و مختصر بنویسید. دلیل این کار این است که هیچ کس حوصله خواندن یک متن ۴۰۰ صفحه را ندارد. از طرفی هدف شما از نوشتن طرح تجاری این است که افراد با کسب و کار و اهداف شما آشنا شوند.

شما باید از طرح تجاری برای رشد کسب و کارتان استفاده کنید. بنابراین ممکن است در این مسیر بارها و بارها آن را مورد بررسی قرار دهید. از طرفی اگر بیزینس پلن خود را طولانی بنویسید، هرگز حوصله اصلاح یا استفاده مجدد از آن را نخواهید داشت.

پیشنهاد مطالعه: کاربرد هویت برند در بازاریابی

شناسایی مخاطبین

طرح تجاری خود را به گونه ای بنویسید که برای مخاطبینتان قابل درک باشد. مثلا اگر فعالیت شرکت شما در حوزه کاملا علمی و تخصصی است، باید بیزینس پلن خود را به گونه ای بنویسید که افرادی که دانش کافی درباره کسب و کار شما ندارند، به راحتی آن را درک کرده و اجرا کنند.

این نکته را فراموش نکنید که سرمایه گذاران دانشمند نیستند. بنابریان باید طرح خود را مطابق میزان درک و فهم آن ها بنویسید.

برای نوشتن طرح تجاری، ترس هایتان را کنار بگذارید

اغلب کارآفرینان کارشناسان کسب و کار نیستند. بقیه کارآفرینان هم مانند شما مدرک کسب و کار یا کارآفرینی ندارند. بنابراین اصلا نگران نباشید. نوشتن یک طرح تجاری ممکن است در ابتدا سخت به نظر برسد اما اگر نسبت به کاری که انجام می دهید، تحقیق کرده و از آن شناخت کامل دارید، به راحتی می توانید طرح مناسب و استاندارد خود را بنویسید.

نکته مهم اینکه اگر کسب و کارتان را تازه راه اندازی کرده اید، به جای نوشتن طرح تجاری می توانید از بوم مدل کسب و کار (طرح های یک صفحه ای و ساده) استفاده کنید. اما اگر کسب و کارتان توسعه یافته و تمایل به جذب سرمایه گذار دارید، باید یک طرح تجاری کامل آماده کنید.

طرح تجاری یک ابزار مفید برای ایجاد و توسعه بهتر کسب و کارتان است. بنابراین نباید در نوشتن آن سهل انگاری کنید. یک طرح  مناسب باید به گونه ای نوشته شود که شما بتوانید در مواقع خاص و به طور منظم به آن برگشته و اصلاحش کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه یک برند حرفه ای داشته باشیم؟

آشنایی با اجزای مهم بیزینس پلن

مهم ترین بخش های بیزینس پلن عبارتند از:

Executive summary (خلاصه های اجرایی)

خلاصه های اجرایی یک مرور کلی از برنامه های آینده و کسب و کار شماست. این بخش معمولا در ابتدای طرح تجاری نوشته شده و ۱ تا ۲ صفحه را شامل می شود.

فرصت در بیزینس پلن چیست؟

بخش فرصت به سوالات زیر پاسخ می دهد:

  1. دقیقا چه محصولی را می فروشید یا چه خدماتی را ارائه می دهید؟
  2. چگونه نیاز یا مشکل خود را برطرف می کنید؟
  3. چگونه بازار هدف یا رقبای خود را شناسایی می کنید؟

بخش Execution (اجرا)

شامل طرح های بازاریابی و فروش کسب و کار شماست. با استفاده از بخش اجرا می آموزید که چگونه فرصت های خود را به دست آورده یا به یک کسب و کار تبدیل شوید.

اهمیت تیم ها و شرکت ها در طرح های تجاری

سرمایه گذاران باید علاوه بر خلق ایده های عالی، تیم های بزرگ و قدرتمند را شناسایی کنند. معمولا از بخش تیم ها و شرکت ها برای معرفی تیم فعلی خود استفاده کنید. اگر تیم فعلی شما تکمیل است، کلیه ساختارهای حقوقی شرکت و آدرس دفتر را ذکر کنید.

طرح های مالی

طرح تجاری شما بدون یک پیش بینی مالی مناسب اصلا کامل نیست. در ادامه به شما آموزش می دهیم که باید چه مواردی را به طرح های مالی خود اضافه کنید.

پیوست طرح تجاری

از این بخش معمولا زمانی استفاده می شود که باید تصاویر یا اطلاعات اضافی ضمیمه بیزینس پلن خود کنید. پیوست به عنوان بخش نهایی بیزینس پلن استفاده می شود.

طرح تجاری

حال که با بخش های اصلی یک طرح تجاری آشنا شده اید، کم کم وارد جزئیات بیشتر می شویم:

اهمیت خلاصه اجرایی در بیزینس پلن

خلاصه اجرایی هر آنچه در کسب و کار شما اتفاق می افتد را توضیح می دهد. خلاصه اجرایی فصل اول بیزینس پلن شما را شامل می شود.

پیشنهاد می کنیم خلاصه اجرایی را بعد تکمیل طرح تجاری خود بنویسید. چرا که وقتی بیزینس پلن خود را تا انتها می نویسید، یک خلاصه کلی از کسب و کارتان به دست آورده و آن را به بهترین نحو انجام می دهید.

اجزای اصلی خلاصه اجرایی در بیزینس پلن کدام اند؟

خلاصه اجرایی مانند یک سند مستقل عمل کرده و کسب و کار شما را به طور کامل توصیف می کند. بعضی سرمایه گذاران برای ارزیابی کسب و کار شما فقط خلاصه اجرایی را مطالعه می کنند. بنابراین اگر بتوانید این بخش را جذاب بنویسید، برنامه کامل تری ارائه خواهید کرد. در ادامه مهم ترین اجزای یک خلاصه اجرایی استاندارد مورد بررسی قرار می گیرند.

  1. یک جمله کلیدی درباره کسب و کارتان؛
  2. ارائه مشکل و راه حل انجام آن؛
  3. شناسایی بازار هدف و رقبای اصلی کسب و کارتان؛
  4. تعیین خلاصه مالی؛
  5. تامین الزامات لازم برای رسیدن به اهداف؛

طرح تجاری یک سند مکتوب از تمام فعالیت ها و اهداف شرکت شماست و از اجزای مختلفی تشکیل شده که در این مقاله سعی کردیم مهم ترین آن ها را مورد بررسی قرار دهیم.

برای اطلاع از تخفیف های آموزشی، ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *