جذب مدرس جهت ضبط ویدئو آموزشی جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید
0

قانون پارتو در مدیریت چیست؟

آشنایی با تکنیک های قانون پارتو در مدیریت

قانون پارتو در مدیریت که از آن به عنوان قانون ۸۰/۲۰ هم یاد می کنند، به این معناست که برای مثال ۸۰ درصد آنچه در شغل خود به آن می رسید، از صرف ۲۰ درصد زمان شما ناشی می شود. به عبارت ساده شما تنها با صرف ۲۰ درصد از زمان خود می توانید ۸۰ درصد کارهای خود را سر و سامان دهید.

نتیجه می گیریم چهار پنجم زمان خود را به انجام کارهای نامربوط یا بیهوده تلف می کنید. قانون پارتو در مدیریت به این نکته اشاره می کند که بین ورودی ها، خروجی ها، دستاوردها یا تلاش های شما عدم توازن وجود دارد.

الگوی  ۸۰/۲۰ نشان می دهد هشتاد درصد خروجی ها ناشی از بیست درصد ورودی ها هستند. همچنین این قانون در زمینه های مختلف مانند مدیریت، فروش، بازاریابی و… کاربرد داشته و نیاز کاربران را برآورده می کند.

مثال هایی برای درک بهتر قانون پارتو

در این بخش مثال هایی برای درک بهتر شما آورده ایم. به عنوان مثال تنها  ۲۰ درصد از رانندگان باعث ۸۰ درصد تصادفات هستند یا ۲۰ درصد افرادی که ازدواج می کنند، آمار طلاق را تشکیل می دهند. به عنوان مثالی دیگر در منزل ۲۰ درصد فرش های شما، ۸۰ درصد کل فضای خانه را پوشش می دهد.

آشنایی با تاریخچه قانون پارتو

الگوی نهفته در قانون پارتو اولین بار در سال ۱۸۹۰ توسط یک اقتصاد دان ایتالیایی به نام ویلفردو پارتو کشف شد. این قانون به عنوان الگوی کمترین تلاش و عدم توازن است که اغلب افراد آن را به عنوان قانون ۸۰/۲۰ هم می شناسند. این قانون تاثیر زیادی روی بسیاری از کسب و کارها گذاشته و دنیای مدرن امروزی را متحول نموده است. با این وجود تنها تعداد کمی از افراد این الگو را شناخته و از آن استفاده می کنند.

پارتو در قرن ۱۹ میلادی مشغول بررسی الگوهای ثروت و درآمد در انگستان بود که به نتایج جالبی دست پیدا کرد. وی در این بررسی ها متوجه شد که بیشتر درآمد و ثروت کشور انگلستان در آن دوران نصیب عده کمی از افراد می شود. شاید این موضوع در نگاه اول چندان پر اهمیت به نظر نرسد اما از نظر پارتو این موضوع بسیار مهم و حیاتی است.

قانون پارتو

اگر ۲۰ درصد از جمعیت کشور دارای ۸۰ درصد کل ثروت باشند، ۱۰ درصد مردم صاحب ۶۵ درصد ثروت و ۵۰ درصد آن ها تنها ۵ درصد از کل ثروت را در اختیار داشتند. این موضوع عدم توازن ثروت بین جمعیت انگلستان را نشان می دهد.

نکته جالب دیگر اینکه این الگو در دوره های مختلف در انگلستان تکرار می شد.

بنابراین نتیجه می گیریم قانون پارتو یکی از الگوهای مهم و اساسی در علم اقتصاد، فروش و مدیریت است. این روش در حال حاضر بسیار رایج است و پیشرفت های بزرگی در زمینه تجارت و اقتصاد پدید آورده است.

در ادامه به کاربرد قانون پارتو در مدیریت می پردازیم.

اهمیت قانون ۸۰/۲۰ در مدیریت

ارزش قانون پارتو در مدیریت اینجا مشخص می شود که افراد تمرکز خود را روی ۲۰ درصد کسب و کار خود قرار دهند. برای مثال از مجموعه کارهایی که در یک روز انجام می شود تنها ۲۰ درصد آن ها مهم و ۸۰ درصد آن نتیجه ای برای سازمان یا شرکت شما ندارد.

این قانون در برنامه ریزی و امتیاز بندی کارکنان نقش مهمی دارد. اگر کاری از قلم افتاده باشد باید بررسی کنید که جزء ۲۰ درصد است یا نه؟

برای اطلاع از تخفیف های آموزشی، ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *