جذب مدرس جهت ضبط ویدئو آموزشی جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید
0

آموزش تکنیک های مدیریت پروژه

از راهکارهای مدیریت پروژه چه می دانید؟

مدیریت پروژه یا Project Management مجموعه فعالیت های مربوط به برنامه ریزی، کنترل، اجرا و اتمام یک کار تیمی برای رسیدن به موفقیت و دستیابی به اهداف است.

یکی از چالش های اصلی مدیریت پروژه دستیابی به اهداف پروژه با توجه به محدودیت های زمانی و طبق خواسته مشتری می باشد. معمولا قبل شروع پروژه منابع و بودجه مورد نیاز تخمین زده و به صورت مکتوب ثبت می شود.

محدودیت های موجود در مدیریت پروژه عبارتند از:

زمان، کیفیت و دامنه کاری؛

محدودیت منابع مالی؛

استفاده بهینه از منابع موجود برای دستیابی به اهداف مورد نظر است.

پیشنهاد مطالعه: آموزش سبک های مختلف مدیریت 

اهمیت مدیریت پروژه در کسب و کارها

هدف از Project Management این است که یک فرآیند مطابق میل مشتری شروع و به پایان برسد. در برخی موارد هدف از مدیریت پروژه اصلاح خواسته و اهداف مشتری طبق امکانات و منابع موجود است. بعد تعیین هدف مورد نظر مشتری، فعالیت های کارکنان و اعضای تیم با استفاده از مدیریت پروژه مشخص و کنترل می شود.

در صورتی که اهداف سازمان در مدیریت پروژه به درستی تعریف نشوند، روی تصمیم گیری ها اثر نامطلوب گذاشته و عملکرد سازمان مورد نظر را تحت تاثیر قرار می دهد.

آشنایی با مفهوم پروژه در مدیریت

پروژه یک فعالیت موقتی برای تولید محصول یا ارائه یک خدمات مشخص است که در یک بازه زمانی تعیین شده انجام می شود. معمولا پروژه ها با توجه به میزان بودجه و تعداد کارکنان دارای یک زمان بندی مشخص هستند و هدف از انجام آن ها، دستیابی به اهدافی است که توسط مشتری تعیین می شود. نکته مهم اینکه پروژه یک فعالیت روتین نیست بلکه مجموعه عملیات خاص برای دستیابی به اهداف مشخص است. بنابراین اعضای تیم پروژه معمولا با یکدیگر کار نمی کنند و گاهی اوقات از سازمان ها و مناطق مختلفی هستند.

یک پروژه ممکن است بسیار ساده مانند برگزاری یک مهمانی یا بسیار پیچیده مانند ساخت یک موشک فضایی باشد. تمام فعالیت هایی مانند ساخت پل، تلاش های امدادی بعد وقوع بلایای طبیعی مانند سیل یا زلزله و… همگی یک پروژه محسوب می شوند.

بیشتر بخوانید: آموزش مدیریت منابع انسانی

Project Management از چه مراحلی تشکیل شده است؟

برای موفقیت در مدیریت پروژه باید بتوانید به سوالات زیر پاسخ دهید:

هدف شما چیست؟

چه روش هایی برای دستیابی به اهداف خود در نظر گرفته اید؟

برای دستیابی به اهداف خود به چه منابعی نیاز دارید؟

زمان موردنیاز برای رسیدن به هدفتان چقدر است؟

هدف مدیریت پروژه این است که تمام اعضای تیم و افراد درگیر پروژه پاسخ سوالات بالا را بدانند و همگی برای یک دستیابی به یک هدف مشخص تلاش کنند. مدیریت پروژه در 6 مرحله انجام می شود:

شروع پروژه؛

برنامه ریزی؛

کنترل؛

نظارت؛

اجرا؛

اتمام پروژه

همه پروژه ها برای اجرا به سازماندهی نیاز دارند. بنابراین مدت زمان اجرای پروژه با توجه به پیچیدگی و مدت زمان اجرای آن، متفاوت خواهد بود.

 

مدیریت پروژه

نکات مهم در Project Management

آنچه مشتری برای تعیین اهداف خود نیاز دارد را کشف کنید. بعد تعیین اهداف مشتری یک طرح تدوین کرده که وظایف اعضای تیم و بودجه مورد نیاز انجام پروژه در آن به وضوح مشخص شده باشد. سپس فعالیت خود را آغاز کنید.

مشکلات را حین انجام پروژه شناسایی کرده و سعی کنید آن ها را برطرف کنید.

شما می توانید تجربیات خود در زمینه  کنترل پروژه را به اشتراک بگذارید. همچنین برای اطلاع از تخفیف های آموزشی، ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *