جذب مدرس جهت ضبط ویدئو آموزشی جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید
0

آموزش مدیریت منابع انسانی

از مدیریت منابع انسانی چه می دانید؟

امروزه منابع انسانی به عنوان یک مزیت رقابتی و سرمایه مهم سازمان‌ها محسوب می‌شود. حفظ و نگهداری این دارایی‌های ارزشمند از ارزش بالایی برخوردار بوده و سبب بقای سازمان خواهد شد.

در این مقاله ابتدا با ضرورت مدیریت منابع انسانی در سازمان‌ها آشنا شده سپس نکات مهم و ضروری برای موفقیت در این امر آموزش داده می‌شود.

منابع انسانی چیست؟

مفهوم منابع انسانی برای اولین بار در دهه ۱۹۶۰ میلادی به کار گرفته شد. این اصطلاح از همان ابتدا به دلایل مختلف از جمله توجه به انگیزه، رفتار سازمانی و ارزیابی عملکرد بسیار مورد توجه قرار گرفت.

منابع انسانی در واقع به تمام افراد در سطوح مختلف یک سازمان گفته شده که در برخی مراجع  از آن به عنوان منابع بشری هم یاد می‌شود.

منابع انسانی

آشنایی با مفهوم مدیریت منابع انسانی

HRM یا مدیریت نیروی انسانی، فرایندی است که اصول، وظایف، فعالیت‌ها و سیاست‌های کلیدی یک سازمان را در ارتباط با کارمندان مشخص می‌کند. HRM شامل موارد زیر است:

  1. استخدام، اخراج و آموزش نیرو؛
  2. ارزیابی عملکرد کارمندان؛
  3. تدوین سیاست‌های مهم برای حفظ نیروهای انسانی؛

مدیر HRM چه وظایفی به عهده دارد؟

مهم‌ترین وظایف مدیر منابع انسانی (HRM) عبارتند از:

  1. سازماندهی: شامل طراحی سازمان، شغل و تحلیل آن‌ها؛
  2. جذب نیروی انسانی: کلیه امور مانند برنامه ریزی، کارمندیابی، انتخاب و استخدام کارمندان را شامل می‌شود.
  3. توسعه منابع انسانی که عبارتند از مدیریت عملکرد و آموزش افراد؛
  4. مدیریت حقوق، دستمزد، ارزیابی مشاغل از نظر پاداش و مزایا؛
  5. روابط کارکنان؛
  6. نظارت بر بهداشت، ایمنی و رفاه کارمندان؛
  7. تدوین استراتژی‌های اداری و استخدامی؛

نکات دهگانه مدیریت منابع انسانی

برای موفقیت در مدیریت نیروهای انسانی در یک سازمان باید قبل هر چیز با اصول زیر آشنا شوید:

ایجاد محیط کاری مناسب

اولین نکته برای موفقیت در مدیریت منابع انسانی، ایجاد محیط کاری مناسب برای کارمندان است به طوری افراد هر روز صبح برای حضور در محل کار بی صبرانه منتظر باشند.

برای این کار همیشه بهترین امکانات را در اختیار کارمندانتان بگذارید. این امکانات عبارتند از:

  1. استفاده از تجهیزات به روز؛
  2. سرویس رفت و آمد مناسب؛
  3. ایجاد امکاناتی مانند سالن غذاخوری، سرویس بهداشتی مناسب و…؛
  4. فراهم سازی محیط مناسب و خوشایند؛

شفاف سازی وظایف

شرح وظایف کارمندان خود را به طور مرتب مورد بازبینی قرار داده و به روز کنید. کارمندان باید در ابتدا با اهداف شرکت و روش‌های دستیابی به آن‌ها به طور شفاف و واضح آشنا شوند.

توانمند سازی منابع انسانی

یکی از روش‌های توانمند سازی منابع انسانی، تفویض اختیارات است که اغلب مدیران تا حد زیادی از آن غافل هستند. مفهوم تفویض اختیارات با تقسیم کار متفاوت است.

تفویض اختیارات چیست؟

تقسیم کار یعنی امور مربوط به شرکت یا سازمان را بدون توجه به توانمندی کارمندان، میان آن‌ها تقسیم کنید. حال آنکه تفویض اختیارات یعنی ابتدا کارهای سطح پایین را به کارمندان داده و بعد هر موفقیت مسئولیت‌های بیشتری با توجه به توانمندی‌های فرد به او بدهید.

پرداخت منصفانه حقوق

یکی از مهم‌ترین اصول مدیریت نیروهای بشری، پرداخت منصفانه حقوق است. اغلب مدیران به کارمندان خود حقوق پایینی پرداخت کرده و انتظار فداکاری‌های بزرگ از سمت این افراد را دارند. حال آن که دریافت حقوق منصفانه از نیازهای اولیه کارکنان است.

منابع انسانی

تعریف استانداردهای کاری به طور شفاف

شما به عنوان یک مدیر باید برای تمام سطوح کاری و عملکردی کارمندان خود استانداردهای شفاف و قابل فهمی تعریف کنید. این استانداردها باید توسط افراد کاملاً قابل دستیابی باشند.

برای موفقیت در این کار باید با تک تک افراد سازمان درباره استانداردها و اهداف مورد نظر خود بحث کرده و به توافق برسید.

ارزیابی عملکرد افراد سازمان

یکی دیگر از بخش‌های مهم مدیرین منابع انسانی، ارزیابی عملکرد افراد است. اگر در این امر موفق نباشید، آسیب‌های زیادی به سازمان شما وارد خواهد شد.

متاسفانه افراد توانمند در اغلب سازمان‌ها به دلیل سیاست‌ها غلط بخش منابع بشری، نادیده گرفته شده و افراد بی قابلیت در سایه افراد توانمند قرار گرفته و رشد می‌کنند.

ارائه منظم بازخورد (فیدبک)

یکی دیگر از مهارت‌های مهم مدیر منابع انسانی، ارائه منظم و به موقع بازخورد (فیدبک) است. به این ترتیب انگیزه افراد برای ادامه کار به شدت بالا می‌رود. از طرف دیگر عدم ارائه به موقع بازخورد یا ارائه نادرست آن سبب ایجاد سوءتفاهماتی در سازمان می‌شود.

فراهم سازی امنیت شغلی

هیچگاه کارمند خود را تهدید به اخراج از سازمان نکنید. این کار تمام انگیزه کارمندان شما را گرفته و به تدریج آن‌ها را نابود می‌کند. البته به آن‌ها قول کار دائمی هم ندهید اما به امنیت شغلی آن‌ها هم ضربه وارد نکنید.

الگوی خوبی باشید

برای موفقیت در مدیریت منابع انسانی، همیشه برای کارمندان خود الگوی خوبی باشید. افراد مانند کودکان الگوهای خود را از مدیران خود انتخاب کرده و بر اساس آن‌ها اقدام می‌کنند. بنابراین مؤدب، وقت شناس و وفادار نسبت به شرکت بوده تا کارمندان از شما الگو بگیرند.

منابع انسانی این روزها از ارزش بالایی برخوردار بوده و یکی از اصول مهم بقای یک سازمان، مدیریت و حفظ این نیروهای ارزشمند است. در این مقاله نکاتی درباره نیروی انسانی و مدیریت آن‌ها بیان کردیم.

برای آشنایی بیشتر با این مفهوم، ویدئوی ” آشنایی مقدماتی با مدیریت منابع انسانی” را مشاهده کنید. همچنین برای اطلاع از تخفیف‌های آموزشی، ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *