جذب مدرس جهت ضبط ویدئو آموزشی جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید
0

آموزش شخصیت شناسی از طریق تست MBTI

تأثیر تست MBTI در بهبود مهارت‌های فردی

مطمئناً تا به حال بارها و بارها نام تست MBTI را از زبان دوستان، خانواده و همکاران شنیده‌اید. اما این تست چیست و چه تاثیری در بهبود مهارت‌های فردی و اجتماعی شما دارد؟

ایزابل بریگز مایرز و مادرش نخستین بار در سال ۱۹۶۰ یکی از کاربردی‌ترین و محبوب‌ترین سیستم‌های شخصیت شناسی را به کل دنیا معرفی کردند. در این مقاله قصد داریم شما را با اهداف اجرای تست MBTI و تأثیر آن در بهبود مهارت‌های فردی را آموزش دهیم.

پیشنهاد مطالعه: کتاب روان شناسی شخصیت با تاکید بر تحلیل عوامل مؤثر بر رشد شخصیت

تست MBTI چیست؟

نوعی پرسش و پاسخ بوده که افراد در آن به تعدادی سؤال روان سنجی پاسخ داده که منجر به شناسایی نقاط ضعف و قوت آن‌ها شده و اولویت‌های شخصی آن‌ها را مشخص می‌کند.

تست MBTI

اساس تست MBTI

تست MBTI بر پایه نظریات روان پزشک سوئیسی به نام دکتر کارل یونگ همچنین مشاهدات میدانی ایزابل بریگز مایرز و مادرش طراحی شده و امروزه به یکی از پرکاربردترین آزمون‌های شخصیت شناسی در کل دنیا تبدیل شده است.

در ادامه یک مرور کلی بر این تست و روش اجرای آن خواهیم داشت.

آشنایی با کلیات تست شخصیت شناسی MBTI

آزمون MBTI نوعی ارزیابی است که در آن شخصیت افراد از ۴ منظر مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد. این تست از ۹۳ سؤال تستی تشکیل شده و مدت زمان اجرای آن حداکثر ۱۰ دقیقه می‌باشد.

افراد بعد اجرای این تست در ۴ دسته بندی و ۱۶ تیپ شخصیتی قرار گرفته که در ادامه توضیحات بیشتری در این خصوص می‌دهیم.

دسته بندی افراد بر اساس تیپ شخصیتی

افراد بر اساس معیارهای تست MBTI در ۴ دسته کلی طبقه بندی شده که عبارتند از:

  • برون گرایی (E) یا درون گرایی (I)؛
  • حسی (S) یا شهودی (N)؛
  • منطقی (T) یا احساسی (F)؛
  • قضاوت‌گر (J) یا ادراکی (P)؛

ویژگی‌های افراد برون گرا (E)

این افراد معمولاً با قرارگیری در گروه‌های بزرگ انرژی زیادی گرفته همچنین اغلب با برقراری ارتباطات کلامی و اجتماعی انرژی خود را از دنیای بیرون دریافت می‌کنند.

افراد برون گرا در ارتباط با شغل خود ترجیح داده در گروه‌های بزرگ فعالیت کنند و کار به تنهایی آنها را خسته و کسل خواهد کرد.

پیشنهاد مطالعه: چرا آدم‌های خوب کارهای بد می‌کنند؟

آشنایی با خصوصیات افراد درون گرا

این افراد از انجام کارها به تنهایی یا با گروه‌های کوچک انرژی گرفته و ترجیح داده تا صحبت درباره مسائل کاری را افراد دیگر انجام دهند همچنین به دنبال دوستان اندکی هستند.

افراد درون گرا انرژی اصلی خود را از ایده پردازی، فکر و تفریحات تک نفره گرفته و هنگام انتخاب شغل به تنهایی تصمیم می‌گیرند.

خصوصیات افراد شهودی

افراد شهودی معمولاً درباره احتمالات و آینده زیاد فکر کرده و از این کار لذت می‌برند. آن‌ها افرادی خلاق بوده و تمرکز اصلی آن‌ها بر الگوها و تصورات خودشان است.

این افراد به سرعت به سمت نتیجه گیری رفته و به الهام پذیری هم اعتقاد دارند. هنگام انتخاب شغل، افراد شهودی به دنبال پتانسیل بیشتر شغل بوده تا شرح وظایف کلی.

ویژگی‌های افراد حسی

افراد حسی معمولاً در جمع آوری داده، اطلاعات واقعی را ترجیح داده و در مشاهده و به خاطر سپاری اطلاعات بسیار شاخص هستند. این افراد بیشرت روی واقعیات تمرکز کرده و به دنبال کسب تجربیات جدید هستند.

افراد حسی برای درک ایده‌ها و نظریات خود دست به انجام عملی کارها می‌زنند و در ارتباط با مسائل کاری، این افراد تاکید زیادی بر حقایق شغلی خود مانند مزایا، مکان و حقوق تمرکز دارند.

تست MBTI

 

افراد منطقی

این افراد معمولاً هنگام شروع یک کار به عواقب آن به طور منطقی نگاه کرده و هنگام تجزیه و تحلیل شرایط، احساسات خود را کنار گذاشته تا قضاوت درستی از عملکرد خود و اطرافیان داشته باشند.

افراد با این تیپ شخصیتی به دنبال نقد و تجزیه و تحلیل شرایط همچنین پیدا کردن راهی برای مشکلات خود هستند.

افراد منطقی در استدلال‌های خود اغلب به دنبال علت و معلول بوده و آن‌ها به طور منطقی تمام گزینه‌ها را در نظر گرفته تا انتخاب درستی کنند.

افراد احساسی

تصمیم گیری این افراد در تمام امور با احساس است. این افراد بر خلاف دسته منطقی، بر اساس ارزش‌های خود درباره مردم تصمیم گیری کرده و انرژی خود را از حمایت و تأیید دیگران می‌گیرند.

این افراد همواره به دنبال راه‌هایی هستند که تأیید دیگران را در پی داشته همچنین عاشق ایجاد نظم و هماهنگی میان افراد هستند. افراد احساسی درباره شغل خود در لحظه تصمیم گرفته و به تصمیم دیگران درباره زندگی شغلی خود اهمیت نمی‌دهند.

خصوصیات افراد قضاوت گر

افراد قضاوت گر به دنبال نظم، برنامه ریزی و مدیریت در زندگی بوده و برای انجام امور کاری و شخصی خود برنامه‌های بلند مدت و کوتاه مدتی در نظر می‌گیرند.

این افراد اصولاً از تصمیم‌های قطعی استقبال کرده زیرا به دنبال استرس کمتر در زندگی خود هستند. افراد قضاوت گر از انجام درست و اصول کارهای خود به شدت انرژی گرفته و برای رسیدن به اهداف خود برنامه ریزی دقیقی دارند.

افراد ادراکی

آخرین دسته بندی افراد بر اساس تیپ شخصیتی، دسته ادراکی است که کلیه افراد آن سبک زندگی انعطاف پذیر و خود جوش را ترجیح داده و هدف آن‌ها در زندگی، تجربه و فهم آن است.

افراد ادراکی معمولاً با فشارهای لحظه آخری مشکلی نداشته و از باز ماندن پایان کارهای خود ابایی ندارند.

در نهایت افراد بعد انجام تست MBTI، بر اساس معیارهای بالا طبقه بندی می‌شوند.

اعتبار تست MBTI چقدر است؟

این سؤال بسیاری از افراد هنگام اجرای تست بوده و در پاسخ بباید گفت، این تست به عنوان یک ابزار شناخته شده برای شناسایی توانایی و مهارت افراددر سراسر دنیا استفاده شده و برای افراد از فرهنگ‌های مختلف کاملاً مناسب است.

برای اجرای تصویری آزمون MBTI به ویدئوی ” دوره شخصیت شناسی (MBTI)” مراجعه کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *