جذب مدرس جهت ضبط ویدئو آموزشی جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید
0

آموزش مبانی نرم افزار EViews

مبانی تحلیل آماری با استفاده از نرم افزار EViews

نرم افزار EViews یکی از ابزارهای مهم و ضروری است که معمولاً جهت تحلیل آماری پروژه‌ها و پایان نامه‌های مقاطع مختلف استفاده می‌شود. امروزه نرم افزارهای گوناگونی در زمینه‌های مختلف ارائه شده‌اند که هر کدام کاربردهای خاصی دارند.

در این مقاله شما را با ویژگی‌ها و قابلیت‌های نرم افزار EViews آشنا خواهیم کرد.

آشنایی اولیه با نرم افزار EViews

یکی از بهترین و پرکاربردترین نرم افزارها برای برآورد رگرسیونی توابع مختلف آماری است. همچنین از این نرم افزار در حوزه‌های مختلف مانند بررسی‌های اقتصادی و مالی هم استفاده می‌شود.

برای فعالیت در زمینه‌های اقتصادی و مالی علاوه بر آشنایی با تکنیک‌های جدید اقتصادسنجی، باید با نرم افزارهای EViews هم تا حد کمی آشنا باشید.

 

 

نرم افزار EViews

اهمیت استفاده از EViews از نظر تحلیلگران اقتصادی

امروزه علم اقتصاد و مدل‌های اقتصادی به قدری پیچیده شده‌اند که تحلیل و بررسی آن‌ها بدون استفاده از نرم افزار بسیار سخت و زمان بر است.

نسخه اولیه نرم افزار اقتصادی EViews اولین بار در سال ۱۹۹۴ برای تحلیل‌های اقتصادی به بازار عرضه شد و تاکنون نسخه‌های متفاوتی از آن در حال ارائه است.

مزایای نرم افزار EViews برای تحلیل‌های اقتصادی

بسیاری از تحلیلگران اقتصادی این نرم افزار را جهت به کارگیری روش‌های نامحدود و ساختاری همچنین تحلیل مدل‌های سری زمانی مناسب می‌دانند.

طراحی EViews به گونه‌ای است که امکان برنامه نویسی و اجرای رویه‌های از پیش تعیین شده را برای متخصصین و تحلیلگران اقتصادی فراهم می‌کند. از طرفی این نرم افزار به دلیل قابلیت‌های فراوان مورد استفاده شمار کثیری از اقتصاددانان سطح دنیاست.

در ادامه با برخی از ویژگی‌های این نرم افزار کاربردی آشنا خواهید شد.

آشنایی با قابلیت‌های برنامه EViews

مهم‌ترین ویژگی نسخه جدید EViews امکان ایجاد و محاسبه سری‌های زمانی است که در تحلیل بازار سهام نقض مهمی ایفا می‌کند. تخمین‌های خطی و غیر خطی معادلات ساده و همزمان، رسم نمودارهای آماری (مانند نمودارهای دایره‌ای، میله‌ای، نقطه‌ای و پراکنش)، همچنین ایجاد بانک اطلاعاتی و توابع موجود در نرم افزار از دیگر قابلیت‌های این برنامه است.

علاوه بر قابلیت‌های بالا این برنامه توانایی تخمین مدل‌های مختلف اقتصادی با استفاده از روش‌های VAR و VECM و امکان تبادل اطلاعات از طریق نرم افزارهای دیگر را به کاربر می‌دهد.

ایجاد آزمون‌های مختلف جهت تخمین دقیق و بررسی مواردی همچون خطای همبستگی، شکست ساختاری و … همچنین امکان برنامه نویسی در محیط نرم افزار برای تحلیل سیستم‌های کلان اقتصادی و برآورد مدل‌های اقتصادی به روش‌های GLS,OLS,TSLS,2SLS,3SLS از دیگر ویژگی‌های نرم افزار کاربردی EViews است.

برای آشنایی بیشتر با روش‌های تحلیل تکنیکال در بورس به مقاله ” مبانی ابر ایچیموکو در تحلیل تکنیکال” مراجعه کرده یا کتاب “اصول کاربردی تحلیل تکنیکال نقطه و شکل” را مطالعه کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *