جذب مدرس جهت ضبط ویدئو آموزشی جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید
0

۱۰ تکنیک تقویت حافظه

آموزش روش های تقویت حافظه

یکی از دغدغه های اصلی افراد تقویت حافظه است. حتما در طول روز جمله هایی مثل اینکه کاغذهایم را کجا گذاشتم؟ من حافظه ضعیفی دارم فامیلی شما چه بود؟ یا امروز قرار بود برای مصاحبه جایی باشم اما یادم رفت را زیاد به کار برده اید.

این نکته غیر قابل انکار است که معمولا بعضی کارها را در طول روز فراموش کرده یا از قلم می اندازید. به همین دلیل تمام افراد به مهارت تقویت حافظه نیاز دارند.

آشنایی با مفهوم  تقویت حافظه

قدرت ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات را حافظه می گویند. در واقع حافظه نوعی فعالیت ذهنی است که از آن برای ذخیره سازی و دسترسی به اطلاعات استفاده می شود.

مغز انسان درست مانند کامپیوتر عمل کرده و دارای چند نوع حافظه است. یک حافظه برای ثبت اطلاعات لحظه ای و به درد نخور استفاده می شود و دیگری برای ذخیره سازی اطلاعات ارزشمند استفاده می شود. همچنین اطلاعات برای اولین بار در حافظه حسی قرار می گیرند.

در ادامه با رایج ترین انواع حافظه آشنا می شوید.

انواع حافظه کدام اند؟

حافظه انواع مختلفی دارد که در ادامه معرفی خواهند شد

حافظه حسی

این نوع از حافظه فرار است و اطلاعاتی که از طریق حواس پنجگانه دریافت می کند را در کسری از ثانیه ذخیره سپس آن ها را از حذف می کند.

نحوه عملکرد حافظه حسی به این شکل است که ابتدا ذهن ما محرک های حسی را درک می کنند. سپس اطلاعات وارد شده را به حافظه کوتاه مدت انتقال می دهند. این حافظه را می توان به اتاق انتظار حافظه کوتاه مدت هم تشبیه کرد.

 

تقویت حافظه

اهمیت حافظه کوتاه مدت

حافظه کوتاه مدت اطلاعات افراد را به صورت دیداری و شنیداری دریافت کرده و آن را حداکثر تا ۲۰ ثانیه نگهداری می کند. این نوع حافظه معمولا اطلاعات را در ۵ تا ۹ بخش نگهداری می کند. برای مثال برای حفظ یک عدد ۱۰ رقمی بهتر است آن را به صورت ۵ عدد ۲ رقمی حفظ کنید تا بهتر در حافظه کوتاه مدت شما ذخیره شوند.

حافظه کوتاه مدت علاوه بر نگهداری اطلاعات ورودی، آن را در کوتاهترین زمان پردازش می کند. برای مثال زمانی که نام فردی را شنیده یا آدرسی را می شنوید، جزئیات آن را حفظ می کنید، سپس اگر این اطلاعات به درد نخور باشند، آن ها را حذف می کنید.

اگر این اطلاعات برای شما مهم باشند، آن ها را به حافظه بلندمدت خود منتقل می کنید تا هنگام نیاز از آن ها استفاده کنید. برای حفظ اطلاعات در حافظه کوتاه مدت پیشنهاد می کنیم آن را چند بار تکرار کنید.

پیشنهاد مطالعه: آموزش تکنیک های افزایش تمرکز

تقویت حافظه شامل چند مرحله است؟

معمولا برای تقویت حافظه ۳ مرحله پیش رو دارید که در ادامه معرفی می شوند:

رمزگشایی

بیان اطلاعات به حافظه معمولا از طریق حواس انسان صورت می گیرد.

ذخیره سازی اطلاعات در حافظه

معمولا روش ثبت و نگهداری اطلاعات در مغز را ذخیره سازی می گویند.

بازیابی اطلاعات چیست؟

نحوه دسترسی به اطلاعات هنگام نیاز را بازیابی می گویند.

برای ذخیره سازی اطلاعات نیم کره چپ مغز فعال شده و هنگام بازیابی اطلاعات از نیم کره راست استفاده می کنیم.

برای تقویت حافظه مدت خود چه کنیم؟

راهکارهای زیر برای تقویت حافظه به خصوص حافظه کوتاه مدت بسیار مفید هستند:

چند کار به صورت همزمان انجام ندهید

بسیاری از ما عادت داریم چندین کار را به طور همزمان انجام دهیم. این کار باعث کاهش تمرکز ما خواهد شد زیرا مغز انسان توانایی پردازش چندین اطلاعات به طور همزمان را ندارد.

تاثیر حواس پرتی در کاهش حافظه

هنگام انجام کار حتما تمام تمرکز خود را جمع کنید. برای این کار حتما یک دفترچه یادداشت همراه داشته باشید تا چیزی از قلم انداخته نشود. استفاده از برنامه های یادآور گوشی هم می تواند مفید باشد.

رابطه تمرین تمرکز و تقویت حافظه

تمرین تمرکز می تواند حافظه شما را تقویت کند. همچنین تمرکز رابطه مستقیمی با توانایی یادگیری شما و به خاطر سپردن اطلاعات دارد. تمرینات زیادی برای افزایش تمرکز وجود دارند اما در نهایت این مغز شماست که باید اراده کرده و اطلاعات را به خاطر بیاورد.

مطالب را با صدای بلند تکرار کنید

یکی از راه های به خاطر سپردن اطلاعات تکرار آنهاست. لذا اگر قصد به یاد آوردن نام یا شماره خاصی دارید، آن را چندین بار با صدای بلند تکرار کنید.

نوشتن سبب افزایش تمرکز می شود

یکی از تکنیک های دیگر افزایش تمرکز نوشتن است. این کار باعث می شود افکار سرکش مغزتان را گرفته و تمام حواستان به کاری باشد که انجام می دهید.

آشنایی با حافظه بلند مدت مغز

حافظه بلند مدت نوعی از حافظه است که اطلاعات را برای مدت طولانی در خود نگه می دارد. برای مثال نام اعضای خانواده یا دوستان نزدیک شما همگی در حافظه بلند مدت ذخیره می شوند. حافظه بلند مدت محدودیت خاصی نداشته و تمام هویت شما در آن ذخیره می شود.

تقویت حافظه

مرور اطلاعات، راهکار تقویت حافظه

سعی کنید یک خلاصه خوب و مفید از اطلاعات مورد نیازتان تهیه کرده و هر از گاهی به آن نگاه کنید. روشی که ما به شما پیشنهاد می دهیم استفاده از نقشه ذهنی است. این کار باعث می شود اطلاعات در ذهن شما قوی تر ذخیره شود.

آزمون

بعد یادگیری مطلب در ذهن خود از آن امتحان کنید. به این ترتیب مطلب دوباره در ذهن شما مرور می شود.

آموزش دادن یکی از راه های تقویت حافظه

بهترین کار برای تقویت حافظه این است که آن مطلب را به کسی آموزش دهید. این کار باعث می شود روی مطلب تسلط کامل پیدا کرده و اشکالات خود را برطرف کنید.

در این مثاله سعی کردیم شما را با ۱۰ راهکار تقویت حافظه آشنا کنیم. اگر این تکنیک ها را هنگام مطالعه یا انجام کارهای روزمره به کار ببرید، قطعا نتیجه آن را در کوتاهترین زمان خواهید دید.

برای اطلاع از تخفیف های آموزشی، ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *