جذب مدرس جهت ضبط ویدئو آموزشی جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید
0

نوسان گیری در بازار سرمایه

آشنایی با مبانی نوسان گیری در بازار سرمایه (بخش اول)

بازار سرمایه فرصتی برای سرمایه گذاری با هدف کسب سود است. در این میان سود به ۲ دسته سرمایه‌ای و نقدی تقسیم شده که هر کدام مفهوم جداگانه‌ای دارند.

سود سرمایه‌ای اغلب در اثر قیمت سهام به دست آمده در حالی که سود نقدی در واقع همان مبلغی است که شرکت‌های حقوقی میان سهامداران خود تقسیم می‌کنند.

معمولاً روش‌های بسیاری برای تحلیل بازار سرمایه وجود داشته که یکی از آن‌ها نوسان گیری است که در ادامه توضیحات بیشتری در این زمینه می‌دهیم.

بازار سرمایه

 

مفهوم نوسان گیری در بازار سرمایه

نوسان به تغییرات قیمت سهام در کوتاه مدت گفته شده و به افرادی که در این بازه زمانی کوتاه کار کرده و سود به دست می‌آورند اصطلاحاً نوسان گیر می گویند.

تکنیک نوسان گیری به مهارت و تخصص بالایی نیاز داشته و فعالان بورس باید علاوه بر این مهارت، تکنیک‌های تابلوخوانی و بازار خوانی هم بدانند.

انواع نوسان گیران در بازار بورس

متاسفانه اغلب سرمایه گذاران با ورود به بازار سرمایه طمع کرده و با سرمایه گذاری‌های کوتاه سعی در افزایش دارایی خود دارند اما طولی نکشیده که ضرر کرده و بخش زیادی از سرمایه خود را از دست می‌دهند.

نوسان گیران معمولاً به ۲ دسته عمده تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

افرادی که موج صعودی سهم خود را آغاز کرده و افرادی که بر موج ایجاد شده سوار شده و روند را جلو می‌برند.

دسته اول معمولاً ابتدا در سهم خود خریدهای پله‌ای را آغاز کرده و هنگامی که اخبار مثبتی در خصوص سهام منتشر می‌شود، دسته دوم وارد شده و بر موج ایجاد شده سوار می‌شوند.

دو دسته فوق معاملات خود را انجام داده و قیمت سهام در این بین افزایش می‌یابد بنابراین صف خرید روی سهم ایجاد شده و دسته اول نوسان گیران از سهم جدا می‌شوند.

اگر بخت با دسته دوم یار باشد، از نوسانات قیمتی ایجاد شده سود مناسب را کسب می‌کنند.

عوامل مؤثر بر استراتژی‌های نوسان گیری

مهم‌ترین عواملی که بر استراتژی‌های نوسان گیری تأثیر می‌گذارد عبارتند از:

  • حالت روحی و شخصیتی معامله گر؛
  • میزان سرمایه معامله گر و محدودیت‌هایی که با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

سهام دارانی که ریسک پذیری کمتری دارند اغلب به دنبال معامله‌های بلند مدت، میان مدت و خرید سهام بنیاد محور است. اغلب معامله‌های بلند مدت در بازه‌های زمانی ۶ تا ۹ ماهه انجام شده در حالی که معامله‌های بلند مدت بیش از ۹ ماه طول می‌کشند.

نقطه مقابل سهام دارانی که ریسک پذیری بالایی داشته و محدودیت سرمایه ندارند، اغلب به معامله‌های کوتاه مدت و نوسان گیری علاقه مند هستند.

 

بازار سرمایه

اطلاعات مهم در نوسان گیری بازار سرمایه

اغلب برای موفقیت در بازار سرمایه، فعالان بورس باید با اطلاعاتی آشنا باشند که در ادامه به طور مفصل درباره آن‌ها توضیح می‌دهیم.

تحلیل تکنیکال

معامله گران با استفاده از نمودارهای قیمتی می‌توانند نقاط حمایتی را شناسایی کرده و وارد سهم شوند. از طرفی برخی نسبت‌ها و اندیکاتورها مانند ATR و AVERAGE TRUE RANGE سودمند هستند.

استفاده از اطلاعات نهانی شرکت‌ها

نوسان گیران حرفه‌ای مانند سایر معامله گران، حتی بیشتر از آن‌ها از اطلاعات نهانی شرکت‌ها خبر داشته، همچنین این اخبار به نوسان گیران کمک کرده تا از نوسانات قیمتی استفاده کنند.

شرایط بازار

یکی از مهم‌ترین دلایل رشد قیمت یک سهم شرایط بازار است.

مهارت و تجربه تحلیلگر

نکته مهم اینکه برای تحلیل بازار بورس روش خاصی وجود نداشته و نوسان گیران حرفه‌ای برای موفقیت باید به مهارت تابلوخوانی مسلط باشند. معامله در بورس ریسک بالایی داشته و مهم‌ترین نکته برای موفقیت در آن رعایت حدضرر است.

فیلترهایی مانند حجم معاملات و کف قیمتی ماهانه در شناسایی سهم‌های مناسب برای نوسان گیران بسیار کمک کننده است.

حالت‌های بازار سرمایه کدامند؟

بازار سرمایه اصولاً ۳ حالت دارد: صعودی، نزولی و خنثی. در بازار صعودی استراتژی مناسب خرید و نگهداری سهم است در حالی که در بازار نزولی باید تنها نظاره گر بود.

بهترین حالت برای نوسان گیری، بازار خنثی است که در آن سهم در کف قیمت خریداری شده و در سقف فروخته می‌شود.

برای آشنایی با نکات مهم نوسان گیری در بازار سرمایه در بخش دوم این مقاله همراه ما باشید.

پیشنهادات مطالعه

کتاب اصول کاربردی تحلیل تکنیکال نقطه و شکل نوشته تامس.ج دورسی

آشنایی با مبانی تریدینگ در بورس

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *