جذب مدرس جهت ضبط ویدئو آموزشی جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید
0

توصیه های مهم برای مدیریت سرمایه گذاری در بورس

چگونه سرمایه گذاری در بورس را مدیریت کنیم؟

سرمایه گذاری در بورس یکی از امور ضروری و حائز اهمیت جهان امروز بوده و اغلب افراد تمایل زیادی به ورود به این بازار دارند. وجود بورس اوراق بهادار علاوه بر ارتقای کیفیت معامله گری، سبب افزایش رشد و توسعه پایدار اقتصاد کشور هم می‌شود.

در این مقاله قصد داریم شما را با تکنیک‌هایی جهت موفقیت در بازار سرمایه و مدیریت سرمایه گذاری در آن آشنا کنیم لذا تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

چگونگی مدیریت سرمایه گذاری در بورس

یکی از موضوعات مهم که هر معامله گر هنگام ورود به بازار بورس باید آن را بداند، چگونگی مدیریت و افزایش سرمایه گذاری در بورس است. مسلماً یکی از انگیزه‌های افراد برای معامله گری در بازار سهام کسب سود است و همین عامل باعث شده افراد از قشرهای مختلف به این بازار روی آورند.

چگونگی مدیریت سرمایه در بورس

معمولاً روش‌های مختلفی برای مدیریت و موفقیت در بازار سرمایه وجود داشته که افراد با توجه به محدودیت‌ها و شرایط خود می‌توانند از آن استفاده کنند. در این بخش برخی از مهم‌ترین تکنیک‌ها برای افزایش سرمایه و موفقیت در بورس معرفی می‌شود.

سرمایه گذاری در بورس

مدیریت سرمایه از طریق Drawdown (نوسان گیری)

تکنیک نوسان گیری چون در بازه‌های کوتاه مدت سود خوبی به سرمایه گذار می‌دهد، از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و اغلب تحلیلگران تمایل به استفاده از آن دارند حال آنکه سرمایه گذاری از طریق نوسان گیری به مهارت و دقت خاصی نیاز داشته و چه بسا افراد زیادی در اثر سهل انگاری و عدم آگاهی کامل مبالغ بالایی از سرمایه خود را از دست داده‌اند.

نتیجه می‌گیریم اولویت اصلی هر سرمایه گذار فعال در بازارهای مالی باید حفظ سرمایه و افزایش آن باشد.

برای آشنایی بیشتر با تکنیک‌های نوسان گیری در بورس به مقاله ” ترفندهای مهم جهت موفقیت در نوسان گیری” یا ” آشنایی با مبانی نوسان گیری در بازار سرمایه” مراجعه کنید.

مدیریت سرمایه گذاری با استفاده از تکنیک سود و زیان (R/R)

یکی از اصول اساسی در مدیریت سرمایه گذاری این است که معامله گر در بدو ورود به بازار ریسک و بازده خود را تعیین کند. به عبارت بهتر قبل انجام معامله سرمایه گذار باید میزان بازدهی از سرمایه گذاری را مشخص کرده و تحلیلگر هم باید آن را مورد بررسی قرار دهد تا در صورت کاهش قیمت سهام حد سود و ضرر مشخص شود.

یعنی سرمایه گذار باید تعیین کند در هر واحد سهم چه مقدار زیان را متحمل می‌شود؟

چگونگی تعیین زیان در معاملات بورس

نکته مهم در تعیین سود و زیان معاملات تعیین حد سود و زیان است که اغلب معامله گران در بازار بورس آن را در نظر نگرفته و متحمل ضررهای فراوان می‌شوند.

اغلب مواقع سرمایه گذار هیچ نظارت یا کنترلی بر حساب‌های خود نداشته تا جایی که بخش زیادی از سرمایه‌اش را از دست می‌دهد. نکته مهم اینکه برای مدیریت سرمایه گذاری در بورس باید معاملات خود را به گونه‌ای انجام دهید که در هر معامله بیش از ۳ درصد به کل سرمایه زیان وارد نشود.

اگر شما هم قصد سرمایه گذاری بلند مدت در بازار بورس و سرمایه دارید، برای دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی باید میزان سرمایه خود را مدیریت و کنترل کنید.

 

سرمایه گذاری در بورس

مزایای سرمایه گذاری در بورس

خیلی از افراد به توصیه خانواده یا دوستان وارد بازار بورس شده و هیچ اطلاعی در خصوص اصول و مبانی سرمایه گذاری در این حوزه ندارند اما ورود به بازار سهام هم مانند هر زمینه دیگر دارای مزایا و معایب خاصی است که در ادامه بررسی خواهد شد.

مدیریت سرمایه

بازار بورس و اوراق بهادار شرایطی را در جامعه به وجود آورده تا اشخاص حقیقی (مردم عادی) و حقوقی (شرکت‌های بزرگ خصوصی و دولتی) در کنار هم نیازهای یکدیگر را برآورده سازند که یکی از آن‌ها مدیریت سرمایه است.

بورس همچنین امکانات بیشتری از قبیل عدم نیاز به سرمایه بزرگ، بازده متناسب با ریسک بالا و قدرت نقدشوندگی بالا را در اختیار افراد و شرکت‌ها قرار داده که هر کدام از آن‌ها به طور جزئی‌تر معرفی خواهند شد.

عدم محدودیت در سرمایه گذاری

اغلب افراد با مبالغ کم می‌توانند در بازار سهام سرمایه گذاری کرده و به خرید و فروش بپردازند زیرا در بورس محدودیت در سرمایه گذاری وجود ندارد.

قابلیت نقدشوندگی بالا

سرمایه گذاران در بورس می‌توانند هر زمان از این بازار خارج یا به آن وارد شوند همچنین توسعه الکترونیکی بازار هم به سرعت ورود و خروج بازار سهام کمک بسیاری می‌کند.

تعیین ریسک مناسب سرمایه

سرمایه گذاری در بورس این امکان را به معامله گران داده تا میزان ریسک سرمایه خود را تعیین و با توجه به آن به معامله بپردازند. سرمایه گذاری و مدیریت در بازار سهام یک قاعده کلی داشته که به آن اصطلاحاً به آن بده- بستان ریسک معاملات و بازده سود می گویند.

پتانسیل بالقوه بالا

رشد بازار سهام و سرمایه گذاری در سال‌های اخیر هنوز ظرفیت‌های بالقوه خود را حفظ کرده همچنین سیاست‌های خصوصی سازی دولت هم به تقویت آن کمک شایانی می‌کند.

مزایای سرمایه گذاری در بورس برای شرکت‌ها

سؤال اغلب افراد در بدو ورود به بازار بورس این است که چرا شرکت‌ها برای حضور در بازار سرمایه گذاری در تلاش بوده و مزایای ورود به این بازار برای این اشخاص چیست؟

شرکت‌های خصوصی و دولتی به دلیل معافیت‌های مالیاتی، افزایش سرمایه آسان و تأمین مالی از طریق اوراق بدهی مانند اوراق مشارکت، قرضه اسلامی (صکوک) و اوراق قرضه تمایل به سرمایه گذاری در بورس دارند.

جهت آشنایی بیشتر با اصول سرمایه گذاری در بورس و موفقیت در آن به مقاله ” گام‌های مؤثر برای موفقیت در بازار سرمایه” یا “روش‌های ایجاد یک استراتژی موفق در معاملات بورس” مراجعه کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *